کد خبر: ۸۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
رابطه سرماخوردگی و سرما چیست؟ باید گفت که ویروس‌ها باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند، نه آب و هوا. هرچند هوای سرد هم می تواند تاثیری غیرمستقیم بر این موضوع داشته باشد.
رابطه سرماخوردگی و سرما؛ چرا زمستان ها بیشتر سرما می‌خوریم؟
 
ستاره | سرویس سلامت - بسیاری از افراد، هوای سرد را با سرماخوردگی مرتبط می‌دانند. با این حال هوای سرد مستقیماً مسئول بیمار شدن افراد نیست، بلکه ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، ممکن است راحت‌تر در دما‌های پایین پخش و منتشر شوند. همچنین قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک می‌تواند تاثیری منفی بر دستگاه ایمنی بدن بگذارد. در این مقاله رابطه سرماخوردگی و سرما را بررسی و همچنین نکاتی برای پیشگیری از سرماخوردگی ارائه خواهیم کرد.
 

بررسی رابطه سرماخوردگی و سرما

ویروس سرماخوردگی (راینوویروس ها) و سرماخوردگی

ویروس‌های بسیاری می‌توانند باعث سرماخوردگی شوند. راینوویروس‌ها شایع‌ترین علت سرماخوردگی بوده و مسئول بیش از نیمی از سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های مشابه سرماخوردگی هستند.
عفونت‌های راینوویروس معمولاً منجر به علائم خفیف شبه سرماخوردگی می‌شوند. هرچند، راینوویروس‌ها در افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، می‌توانند باعث بیماری‌های جدی‌تر مانند برونشیت و ذات الریه شوند.
راینوویروس‌ها معمولا از طریق تماس مستقیم فرد با فرد یا استنشاق قطرات یا ذرات معلق در هوا پخش می‌شوند. پس از استنشاق، راینوویروس‌ها به سلول‌های داخلی مجرای بینی می‌چسبند. سپس شروع به تکثیر کرده و ذرات ویروس بیشتری را در سراسر دستگاه تنفسی فوقانی پخش می‌کنند.


تأثیر هوای سرد بر ویروس‌ها

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که راینوویروس‌ها ممکن است در دما‌های پایین‌تر از ۳۷ درجه سانتیگراد، به طور موثرتری تکثیر شوند. درجه حرارت درون حفره بینی تقریباً ۳۳ درجه سانتیگراد است که آن را مکانی مناسب برای تکثیر راینوویروس‌ها می‌کند.
یک مطالعه نشان داده است که کاهش دما و رطوبت می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت‌های راینوویروس را افزایش دهد. ویروس‌های آنفلوانزا در هوای سرد و خشک راحت‌تر زنده مانده و پخش می‌شوند.
 
رابطه سرماخوردگی و سرما؛ چرا زمستان ها بیشتر سرما می‌خوریم؟


تأثیر هوای سرد بر دستگاه ایمنی بدن

بسیاری از محققان بر این باورند که قرار گرفتن در معرض هوای سرد می‌تواند تأثیری منفی بر دستگاه ایمنی گذاشته و باعث شود بدن سخت‌تر با عفونت‌ها مقابله کند. این موضوع می‌تواند به دلایل زیر روی دهد:
  • کاهش سطح ویتامین D؛ در طول فصل زمستان، به دلیل کاهش نور خورشید، افراد ویتامین D کمتری دریافت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین D در حفظ دستگاه ایمنی بدن نقشی اساسی دارد.
  • ماندن در خانه؛ در طول زمستان، افراد زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند و ویروس‌ها زمانی که افراد به یکدیگر نزدیک‌تر هستند، بیشتر پخش می‌شوند.
  • تنگ شدن رگ‌های خونی؛ تنفس در هوای سرد و خشک باعث می‌شود رگ‌های خونی در دستگاه تنفسی فوقانی به خاطر حفظ گرما، تنگ‌تر شوند. این موضوع ممکن است مانع از رسیدن سلول‌های سفید خون به غشای مخاطی شده و در نتیجه بدن سخت‌تر با میکروب‌ها مقابله کند.


پیشگیری

برخی از راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی در طول زمستان عبارتند از:
  • مصرف مکمل‌های ویتامین D یا خوردن غذا‌هایی که سرشار از ویتامین D هستند، مانند ماهی، قارچ و تخم مرغ
  • خواب کافی
  • نوشیدن آب کافی
  • شستن منظم دست‌ها
  • استفاده از دستمال‌های تمیز در زمان عطسه و سرفه. اگر دستمال ندارید، به جای دست از آرنج خود استفاده کنید.
  • از غذا، نوشیدنی و ظروفِ افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده نکنید.

رابطه سرماخوردگی و سرما؛ چرا زمستان ها بیشتر سرما می‌خوریم؟


کلام آخر

به یاد داشته باشید که ویروس‌ها باعث ایجاد سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند، نه آب و هوا. با وجود این، قرار گرفتن در معرض هوای سرد می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس را در فرد افزایش دهد.
تحقیقات نشان می‌دهند که این ویروس‌ها در دمای سرد زنده مانده و به طور مؤثرتری تکثیر می‌شوند. بعلاوه دمای سرد باعث کاهش واکنش ایمنی بدن شده و در نتیجه بدن سخت‌تر با میکروب‌ها مقابله خواهد کرد.
پیشنهاد می‌کنیم مطالب راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی و درمان آبریزش بینی را نیز در سایت ستاره بخوانید. لطفا نظرات و پرسش‌های خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.  
 
برگرفته از: medicalnewstoday.com
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار