کد خبر: ۸۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

غلامحسین شافعی

رییس اتاق ایران

چند سال قبل که قرار بود یارانه ها به بخش صنعت اختصاص یابد، هدف اصلی ارتقای سطح فناوری و نوسازی ماشین آلات بخش تولید برای کاهش مصرف انرژی بود که این یارانه اختصاص نیافت. تحریم های اقتصادی نیز باعث ایجاد شکاف بیشتر تکنولوژیکی بین بخش تولید ایران...با کشورهای دیگر شد که ماشین آلات فرسوده و مصرف زیاد انرژی در خطوط تولید، افزایش قیمت تمام شده تولید و در اختیار نداشتن میدان رقابت از مظاهر این شکاف است.

هرچند شرایط تحریم نوسازی ماشین آلات بخش تولید را دشوار کرده اما این اقدام در بخش هایی از خطوط تولید کشور در حال انجام است اما این کار با هزینه بیشتر انجام می شود.

در صورتی که شکاف تکنولوژیکی بین صنعت ایران با کشورهای دیگر از بین نرود، بخش تولید ایران با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر اتلاف زیاد انرژی در کشور زیاد است. این اتلاف در ۲ بخش انتقال برق و فناوری های روز اتفاق می افتد.

در مورد یارانه های پنهان انرژی و هدفمند کردن یارانه ها نیز این موضوع دوباره مطرح شده و هفته قبل مجلس شورای اسلامی نشست غیرعلنی در این زمینه برگزار کرد که نماینده اتاق بازرگانی ایران به آن نشست دعوت شد و نظر خود را در این مورد اعلام کرد.

اصل موضوع هدفمند کردن یارانه ها و یارانه های پنهان قابل توجهی که در کشور پرداخت می شود و افراد ثروتمند بیشتر از افراد فقیر از آن استفاده می کنند، درست است و باید این هدفمندی صورت گیرد اما قبل از آن باید بستر مناسب برای پیاده کردن آن ایجاد شود.

اینکه هدف اصلی بعد از هدفمند شدن یارانه ها چه خواهد بود، این یارانه چگونه تقسیم خواهد شد و سهم بخش تولید و صنعت از آن چقدر خواهد بود و آیا یارانه نقدی دوباره بین مردم توزیع خواهد شد، سوالات مهم در این زمینه است.

علت اینکه استقبال مطلوبی از سرمایه گذاری در ایران توسط فعالان بخش خصوصی انجام نمی شود، ریسک بسیار سرمایه گذاری است و نمی توان مطمئن شد که طی یک سال آینده برای این سرمایه گذاری چه اتفاقی خواهد افتاد.

باید سرمایه گذاری در فعالیت های مولد جذاب و سودآورتر شود و ریسک فعالیت های غیرمولد افزایش یابد.

نقدینگی در کشور سالانه ۲۶ درصد رشد دارد اما بخش های مولد صنعت رشدی ندارد و هیچ توازنی بین این دو بخش ایجاد نشده است.

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار