کد خبر: ۸۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: به دلایل پنج‌گانه سقوط ظرفیت‌های کشور، کاهش درآمدهای نفتی و تجارت خارجی، بانک محوری شدید و نامشخص بودن وضعیت نرخ ارز، بازگشت رشد اقتصادی به روند بلندمدت خود، تا سال ۱۴۰۰ دشوار است.

عباس علوی راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرنگار فارس در ابرکوه، اظهار کرد: صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هر دو در گزارش‌های اخیر خود مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ را در محدوده کمتر از ۰/۲ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

علوی راد تصریح کرد: آن‌طور که مجمع جهانی اقتصاد نیز در گزارش رقابت‌پذیری اقتصادهای دنیا در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده، متوسط رشد اقتصادی ایران در یک دهه گذشته ۱/۳ درصد بوده است.

وی اذعان کرد: اگرچه نرخ رشد بلندمدت اقتصاد ایران حدود ۳/۹ درصد است؛ لیکن چشم‌اندازهای اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای، حاکی از آن است که حتی دست‌یابی به نرخ رشد اقتصادی یک دهه گذشته (۱/۳ درصد) تا سال ۱۴۰۰ نیز دشوار است.

این دانشیار اقتصاد اولین و مهم‌ترین عامل از دلایل پنج‌گانه این مدعا را سقوط ظرفیت‌های کشور به لحاظ خالص موجودی سرمایه‌های ثابت عنوان کرد و افزود: طی سال‌های 90 تا 97 مجموع نرخ رشد سالانه سرمایه‌گذاری، منفی ۳۲ درصد و متوسط نرخ رشد نیز منفی ۴ درصد بوده است.

علوی راد ادامه داد: در واقع طی دهه ۱۳۹۰، سرمایه‌گذاری رو به کاهش و استهلاک موجودی سرمایه‌های ثابت با یک روند مشخص و طبیعی رو به افزایش بوده و این یعنی از دست دادن ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی کشور برای سال‌های آینده.

وی عنوان کرد: دلیل دیگر، کاهش شدید درآمدهای نفتی و تأثیرپذیری بالای رشد بخش‌های اقتصادی غیر نفتی به لحاظ همبستگی مستقیم قوی با بخش نفت کشور است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران یادآور شد: بانک محوری شدید اقتصاد ایران و توان محدود سیستم بانکی برای تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی به دلیل فریز بودن بخش قابل‌توجه ای از دارایی‌های بانک‌ها و به اوج رسیدن مشکلات ساختاری نظام بانکی کشور نیز از جمله عوامل تأثیرگذار بر این روند است.

علوی راد کاهش حجم تجارت خارجی کشور را دلیل دیگری دانست و افزود: به استناد وزارت صنعت، معدن و تجارت حجم تجارت خارجی در ۵ ماهه اول سال ۹۸، نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۸ درصد کاهش داشته است.

این دانشیار اقتصاد، تأکید کرد: نامشخص بودن وضعیت نرخ ارز در کشور به لحاظ نرخ تعادلی با ثبات، نوع رژیم ارزی و فعال بودن ادامه‌دار عملگرهای انتظاری کارگزاران اقتصادی در حوزه ارزی نیز به عنوان آخرین دلیل محسوب می‌شود.

وی در خاتمه اذعان کرد: به نظر می‌رسد عوامل فوق، به ویژه عامل اول اجازه نخواهد داد حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰ و روی کار آمدن دولت جدید در کشور، رشد اقتصاد ایران به روند بلندمدت خود بازگردد.

انتهای پیام/90027

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار