کد خبر: ۸۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
موسسه رازی مرزبان بهداشتی کشور بوده که اگر آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم نه‌تنها منجر به بیکاری ۱۰ هزار نفر که در کشور شده‌ایم بلکه داستان متفاوت‌تری از هپکو و هفت تپه دارد و امنیت بهداشتی کشور به خطر خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، شایان نادری فعال سابق دانشجویی، دکترای تخصصی دامپزشکی و کارشناس حوزه امنیت غذایی و تهدیدات زیستی طی یادداشتی با عنوان « تلاش دست‌های پشت پرده برای تعطیلی موسسه واکسن و سرم سازی رازی» نوشت: مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیش از 90 سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی ترین و راهبردی ترین مراکز علمی در حوزه امنیت بهداشتی کشور می‌باشد که فعالیت خود را تحت نظارت وزارت کشاورزی وقت با تحقیقات پیرامون راههای مبارزه با بیماری طاعون گاوی که با تلف کردن صدها هزار راس گاو حیات دامی کشور را مورد تهدید قرار داده بود کلید زد و پس از مدت کوتاهی با تولید و عرضه واکسن موثر علیه بیماری مزبور دوره نوینی از مبارزه علیه بیماریها در کشور پایه گذاری نمود.

پس از انقلاب اسلامی روند فعالیت‌های مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کرد به طوری که تحقیق و تولید عمده ای از واکسن‌های دامی و انسانی از جمله واکسن‌های اوریون، سرخجه و سه‌گانه (سرخک ، سرخجه و اوریون) در این سالها انجام گرفت. 

در حال حاضر موسسه رازی در حوزه های تولید 1- واکسن (واکسن ویروس انسان، واکسن باکتریایی انسان، واکسن انگلی دام، واکسن ویروسی دام، واکسن های باکتریایی دام، واکسن باکتریایی طیور، واکسن ویروسی طیور) 2- سرم‌های درمانی( ایمنوگلوبین چند ظرفیتی ضد زهر عقرب، ایمنوگلوبین 6 ظرفیتی ضد زهر مار، دیفتری و کزاز خردسالان، دیفتری و کزاز بزرگسالان، ایمنوگلوبین ضد دیفتری، ایمنوگلوبین 5 ظرفیتی ضد زهر مار) 3- پادگن (توبرکولین دامی ،طیور و انسانی،یونین،ادجوانت کامل و ناقص فرزند) 4- فراورده های خونی(کمپلمان خرگوش، همولیزین خرگوش،کمپلمان خوکچه هندی، خون دفیبرینه گوسفندی، پلاسمای خرگوش ،سرم خرگوش) 5- حلال ها  6- حیوانات آزمایشگاهی فعالیت می کند.

موسسه رازی در سال‌های گذشته واکسن‌های متعدد مصرف انسانی، دام و طیور و آبزیان، سرم‌های درمانی و سایر فرآورده‌های بیولوژیک را تولید کرده است. به گونه‌ای که از 9 واکسن اجباری کودکان، هفت واکسن سرخک، سرخجه، اوریون، سیاه‌سرفه، دیفتری، کزاز و فلج‌اطفال در این موسسه تولید می‌شود و علاوه بر این، 90 درصد واکسن‌های دامی و 60 درصد واکسن‌های طیور کشور را موسسه رازی تولید می‌کند.

سرم‌های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب‌زدگی این موسسه نیز در دنیا بهترین بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. کیفیت بالای این تولیدات صرفه‌جویی ارزی تا سقف 600 میلیون دلار در صنعت واکسن‌سازی کشور به همراه آورده است؛ به گونه‌ای که هشت قلم از این محصولات به بازارهای دارویی جهان نیز راه یافته‌اند. 

این مقدمه بیان شد تا به اهمیت بیشتر این موسسه راهبردی در حوزه سلامت و پدافند غیر عامل پی ببریم.
متاسفانه خبرهای نگران کننده ای از واگذاری این موسسه به بخش خصوصی به گوش می رسد ،هرچند که مسئولان این موسسه طی اظهار نظری این موضوع را رد کرده اند و بیان داشتند تنها بحث  انتقال دانش و تکنولوژی موسسه سرم سازی رازی به بخش خصوصی برای توسعه صنعت واکسن‌سازی مطرح است.

کسانی که کارشناس موضوع هستند دقیقا می فهمند که در پشت واژه تجاری سازی ، مفهوم خصوصی سازی به شکلی کاملا آشکار پنهان شده است. اگر دانش فنی این موسسه به بهانه های مختلف به بخش خصوصی واگذار شد یعنی همه داشته های این موسسه را واگذار کرده ایم و پیش زمینه واگذاری یا تعطیلی کامل آن را ایجاد کرده ایم.
چرا شعب مختلف این موسسه در نقاط مختلف کشور تقویت و تجهیز نمی شود که شاهد تعطیلی آنها نباشیم؟این تصمیمات اشتباه از کدام اتاق فکر صادر شده که کمر به نابودی این مرکز راهبردی بسته شده است.

موسسه رازی مجموعه‌ای دولتی و فعالیت آن حاکمیتی محسوب می شود و مثل حوزه آموزش کشور قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.تجارب تلخ خصوصی سازی در حوزه صنعت و آموزش تبعات جبران ناپذری در کشور بوجود آورده  است.

در بحث آموزش هم متاسفانه تجربه راه اندازی مدارس غیر دولتی آئینه تمام نمای از تبعیض و بی عدالتی آموزشی را در کشور نشان داده است.

موسسه رازی مرزبان بهداشتی کشور است اگر این مرزبان را به بخش خصوصی واگذار کنیم باید منتظر تبعات بعدی آن باشیم واگذاری این بخش مهم نه تنها منجر به بیکاری ۱۰ هزار نفر که در کل کشور مستقیم و غیر مستقیم  با موسسه در ارتباط می شود بلکه داستان  متفاوت تری از هپکو و هفت تپه دارد و امنیت بهداشتی کشور به خطر خواهد افتاد.

علاوه بر موضوع واگذاری خطر دیگری که موسسه واکسن و سرم سازی رازی را تهدید می کند بحث مجوز های است که برای واردات واکسن های که به کشور وارد می شود در صورتی که مشابهه همین واکسن ها در کشور تولید می شود از نظر ظرفیت نیاز داخل کشور را پوشش می‌دهد و نیازی به واردات نیست.

صدور مجوزهای مختلف واردات در حیطه تولید واکسن باعث بی انگیزگی متخصصان و دانشمندان موسسه در تولید واکسن و فراورده های جدید می شود و گرایش به شرکت های خصوصی باعث عدم اعتماد به واکسن ها و فراورده های بیولوژیک در جامعه هدف و در نتیجه منجر به واردات واکسن توسط مافیای واکسن در کشور گردیده می شود که ضربات بدی به بدنه این مرکز تولیدی و تحقیقاتی بین المللی وارد خواهد کرد.

یکی از عواملی که طی سال های اخیر و به دنبال تحریم های ناجوانمردانه کشورهای غربی به کشور تحمیل شد بحث اعمال فشار های است که به واسطه واردات صورت گرفته است و با مختل کردن بحث عرضه کالا و دارو در کشور تنش های زیادی را ایجاد کرده اند و بعنوان یک ابزار جدید تحریمی بر علیه کشور استفاده کرده اند.

در بحث واکسن و سایر اقلام دارویی که در حال حاضر در تامین آن خود کفا هستیم با ترفند های که مافیای واردات دارند سبب از چرخه خارج شدن تامین این واکسن ها و.. می شوند، لطمات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل می شود و در ادامه هر چرخه تولید واکسنی که از ریل تولید خارج شود تا به حالت عادی برگردد کلی زمان می برد.

سینه چاکان خصوصی شدن موسسه رازی باید بدانند این واکسن‌ها در شرایط خاص تحریم و با تمام مشکلات  موجود طی این در این سال‌ها در کشور تولید شدند و حالا که نیاز به حمایت بیشتر دارند، نباید با واگذاری دانش فنی و واردات بی‌رویه به تولید آنها آسیب رساند. نباید برتری بالقوه خود را از دست بدهیم و رقبای خارجی ما را زمین گیر و وابسته به واردات کنند. امروزه کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه و آسیای میانه متقاضیان بسیار خوبی برای انتقال محصولات موسسه رازی هستند که علاوه بر بحث صرفه جویی ارزی اینجا با رونق صادرات این حوزه سبب ارز آوری برای کشور هم خواهیم بود.

خطر واگذاری این موسسه استراتژیک در حوزه پدافند غیرعامل بیش از پیش و با حربه های مختلف احساس می شود و امید که دستگاههای نظارتی نسبت به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

سیاست گذاران در وزارت جهاد و کشاورزی و  همچنین مدیران ارشد در موسسه رازی باید توجه داشته باشند که دشمن با تمام قدرت و تمامی نبوغ و برنامه ریزی خویش در صدد به صفر رساندن تولیدات موسسه رازی و تعطیلی آن است. موسسه رازی یک موسسه بسیار بسیار حیاتی است و هر گونه تغییر در مقدار تولیدات آن و کاهش در نیروهای انسانی بخشهای تولیدی باید با دقت زیاد انجام شود.

همیشه باید به توان شرکتهای خصوصی در تامین نیاز کشور در شرایط بحرانی با شک و تردید نگاه کرد. هیچ بعید نیست دشمن بخواهد با سرمایه گذرای وسیع بر روی تولید محصول در بخش خصوصی با سناریوی وزارت جهاد تولیدات موسسه رازی را به حداقل یا به صفر رسانده و در یک اتفاق ناگهانی با تعطیلی و توقف فعالیتهای شرکت های خصوصی، فشار شدید به اقتصاد و حوزه سلامت کشور وارد نماید.

انتهای پیام/
 
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار