کد خبر: ۸۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰

موزه ها مکان های بسیار ارزشمندی برای هر کشوری به حساب می آیند زیرا اطلاعات و اشیاء بسیار با ارزشی را در خود جای داده اند و برای نسل های آینده کتابی ارزشمند هستند تا سعی در تکرار تاریخ نکنند، در کشور ارمنستان چند موزه مهم وجود دارد که در این مطلب به آن می پردازیم.

 

موزه قلعه اربونی

ارگ اربونی در زمان پادشاهی اورارتیان در اطراف دریاچه وان در شرق ترکیه ساخته شده بود، امپراتوری اورارتو‌ها که حدود سه هزار سال پیش در حوالی دریاچه وان در ترکیه ی امروزی ساکن بودند شهر ایروان را با بنا کردن قلعه ی اربونی بنیان نهادند. این قلعه در جنوب شرقی شه تپه ای قرار دارد و یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی ارمنستان است. این قلعه را آرگیشتی اول پسر منوا، پادشاه اورارتو در سال 782 قبل از میلاد بنا کرد.

 

موزه خانه چارنتس

یکی دیگر از موزه های ارمنستان  در تور ارمنستان سفر باتو ، موزه خانه چارنتس ایروان ارمنستان است چارنتس شاعر برجسته شوروی ارمنی در خیابان ماشتوتس زندگی می کرد، هم اکنون آپارتمان او به یک موزه تبدیل شده است که از دیدنی های ارمنستان است و  توسط هزاران نفر از دوستداران این شاعر و علاقمندان بازدید می شود.

 

موزه هنری کافسجیان

موزه هنرهای معاصر کافسجیان واقع در قلب ایروان است که این موزه در پایین کاسکاد یا همان هزار پله ایروان قرار دارد، این مجموعه با بیش از5000 اثر یکی از جامع ترین موزه هنری آثار شیشه ای در جهان است و علاوه بر ارائه هنرهای معاصر از نوامبر 2009 برنامه متنوعی از سخنرانی ها، فیلم ها، کنسرت ها و طرح های آموزشی فراوانی برای کودکان و بزرگسالان را نیز به علاقه مندان ارائه کرد. این موزه سالانه بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده دارد، بیشتر آثار این موزه شامل مجموعه های خصوصی بنیان گذار آن آقای جرارد ال کافسجیان است، موزه هنرهای معاصر کافسجیان در پایین هزارپله ایروان واقع شده است که در این موزه شما شاهد مجموعه ای از آثار هنری شیشه ای خواهید بود.

 

گالری ملی ارمنستان

در این گالری شما مجموعه ی عظیمی از آثار ارمنی، اروپایی و روسی و همچنین آثار و غنائمی از جنگ جهانی دوم را مشاهده خواهید کرد، گالری عکس ملی در طبقه بالای موزه تاریخ ملی در میدان جمهوری واقع شده است.

 

موزه تومانیان

تومانیان از شاهکارهای شعر ملی است. اتاق نوزده موزه، شامل یک نمایشگاه جالب از شرح زندگی و آثاراین شاعر برجسته می باشد، این موزه هرروز به جز روزهای دوشنبه ازساعت  11 تا 17 باز است، این شاعر بزرگ غم و اندوه مردم ارمنی و اعتراض دردناک در برابر ستمگران را به نمایش گذاشته است آثار حماسی تومانیان اهمیت ویژه ای دارند، این شاعر معروف برخی از اشعار خود را از رویدادهای تاریخی الهام گرفته و با آرمان های وطن پرستی و مبارزه آزادی علیه اشغالگران خارجی همراه کرده است. 

 

موزه ماتناداران

کمتر توریستی را می یابید که بدون ملاقات از این مرکز، ایروان را ترک کند موزه ماتناداران یکی از کهن ترین و سرمایه دار ترین خزانه های کتاب در جهان است که توسط (مارک گریکوریان) در سال 1957 میلادی ابداع شده است، مجموعه این کتاب ها شامل 17000  نسخه خطی است که تقریبا شامل تمامی نسخه های فرهنگی و علمی دوران باستانی می باشد. مجموعه ای از پله ها شما را به سمت مجسمه (مسروپ ماشتوس) مخترع الفبای ارمنی هدایت می کند. در کنار آن مجسمه ی شاگرد مسروپ ماشتوس ساخته شده که دستش را با اشاره به مدرس خود بالا نگه داشته و درکنار وی زانو زده است، همچنین حروف الفبای ارمنی بر روی دیوار پشتی حکاکی شده است.

 

موزه نسل کشی

موزه یادبود نسل کشی ارامنه در تسیتسرناکابرد ( پرستو قلعه ) در محل قلعه عصر آهن واقع شده است، این اثر تاریخی به رنگ تیره و به نشانه قدرت است، موزه نسل کشی ارمنستان  جهت بزرگداشت کشتار سال  1915 جوامع ارمنی آناتولی شرقی توسط ترکان عثمانی است.

 

موزه آرام خاچاطوریان

در این موزه نسخه های خطی، نامه ها، عکس ها، پرونده ها و تمام وسایلی که مربوط به این آهنگساز بزرگ و معروف است به نمایش گذاشته شده در حالی که از این موزه ایروان بازدید می کنید و از یک سالن به سالن دیگر می روید موسیقی هایی از این آهنگساز پخش می شود و شما از آن لذت خواهید برد، آرام خاچاطوریان از موسیقی دانان مشهور ارمنی بود که موزه ای با نام او در خانه برادرش بر پا شده است، زیرا آرام خاچاطوریان در زمان اقامتش در ایروان، اغلب در خانه او میماند، این مجموعه به طور رسمی در سال 1982 افتتاح شد و علیرغم مشکلاتی که وجود داشت تا کنون بر پا مانده است.

 

موزه مارتیروس ساریان

در این موزه بیش از 240 آثار ارزشمند از این هنرمند از سال های دانشجویی تا نقاشی هایی که در روزهای آخر زندگی خود کشیده بود به نمایش گذاشته شده است، به علاقه مندان هنر نقاشی پیشنهاد می شود از موزه ی خانه مارتیروس ساریان بزرگ ترین نقاش ارمنی دیدن کنند، این موزه در سال 1967، به عنوان نشانه احترام به این شخصیت ارمنی در خانه او افتتاح گردید.  

نام:
ایمیل:
* نظر: