کد خبر: ۸۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
تجارت آنلاین نظرات مخالفان و موافقان را بررسی کرد؛
از آنجایی که یک ماه پیش از برگزاری اجلاس اصلی FATF، اجلاس مقدماتی آن برگزار میشود ما باید پیش از اجلاس مقدماتی گزارشی از وضعیت خود ارائه دهیم تا شرایط مان در اجلاس مقدماتی بررسی و تعیین تکلیف شود بنابراین مهلتمان خیلی کمتر از چهار ماه است.
FATF همچنان پرچالش

گروه اقتصاد کلان: آخرین مهلت کارگروه ویژه اقدام مالی برای تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران رو به پایان است؛ زیرا از آخرین مهلت به ایران چهار ماه میگذرد. به گزارش رسانهها این در حالی است که کارشناسان، صاحبنظران، اقتصاددانان، کنشگران و سیاستمداران بر این عقیدهاند که تصویب این دو لایحه اهمیت زیادی برای اقتصاد کشور و زندگی مردم دارد.

مهلت ایران قابل تمدید نیست

در این باره روز گذشته وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: از آنجایی که یک ماه پیش از برگزاری اجلاس اصلی FATF، اجلاس مقدماتی آن برگزار میشود ما باید پیش از اجلاس مقدماتی گزارشی از وضعیت خود ارائه دهیم تا شرایط مان در اجلاس مقدماتی بررسی و تعیین تکلیف شود بنابراین مهلتمان خیلی کمتر از چهار ماه است. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره مهلت سازمان FATF به ایران اظهار کرد: ما در گذشته چندین بار از FATF درخواست تمدید مهلت کردهایم که با درخواستمان موافقت شده است، اما این مرتبه به ما هشدار دادهاند که این آخرین بار است و دیگر مهلت ایران قابل تمدید نیست.

وی با بیان اینکه مهلت واقعی ایران برای تعیین تکلیف وضعیت خود در FATF کمتر از چهار ماه است، خاطر نشان کرد: در واقع مهلت اصلی ما چهار ماه نیست، بلکه کمتر از آن است چرا که یک ماه قبل از اجلاس اصلی FATF، اجلاس مقدماتی آن تشکیل میشود و ما نیز باید پیش از برگزاری اجلاس مقدماتی گزارشی ارائه کنیم تا در این اجلاس وضعیت ایران بررسی و تعیین تکلیف شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: بنابراین مهلتمان خیلی کمتر از چهار ماه است و طبیعی است اگر در این مهلت کارهای مربوطه در داخل کشور انجام نشود، به طور خودکار وارد لیست سیاه FATF میشویم و پس از آن برای خروج از لیست سیاه باید مجددا برنامه اقدام بنویسیم که ممکن است آن زمان شرایط سختتری را مطرح کنند.

تبعات بی تصمیمی مجمع

در این خصوص چندی قبل عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه دولت و مجلس در بالاترین سطح ممکن منافع کشور را در تصویب لوایح پالرمو و CFT رعایت کردند، گفت: با مماشات و بیتصمیمی مجمع تشخیص مصلحت نظام فضای بیشتری در اختیار مخالفان دولت برای کارشکنی علیه لوایح FATF قرار گرفته است. علیرضا رحیمی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات اخیر معاون اول رییسجمهوری در مورد تصویب CFT در شورای هماهنگی سران سه قوه گفت: متاسفانه با مماشات و بیتصمیمی مجمع تشخیص مصلحت نظام فضای بیشتری در اختیار مخالفان دولت برای کارشکنی علیه لوایح FATF قرار گرفت. وی اضافه کرد: معتقدیم پالرمو و CFT با در نظر گرفتن منافع ملی کشور، ضرورتی برای حوزه پولی و بانکی کشور است و طبعا اعضای مجمع میتوانند این ضرورت را تشخیص دهند اما فضای کارشناسی مجمع متاثر از ارعاب پیامکی اعضا توسط محافلی، تبدیل به فضای جناحی شده است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: پالرمو و CFT در جلسه سران قوا مطرح و تایید شده بود و مجلس هم آن را تصویب کرد که این موارد مربوط به دوره ریاست آیتالله آملی بود. رحیمی عدم تصویب این دو لایحه را با اقدامات امیدبخش قوه قضاییه در مقابله با فساد و پولشویی تناقضی آشکار دانست و افزود: پروندههای متعدد پولشویی نشانه آن است که برای مقابله با فساد و پولشوئی مسیر طولانی در پیش داریم و الحاق رسمی به پالرمو گام مهمی در این زمینه است.

وی ادامه داد: وقتی از استاندارد دوگانه سخن میگوییم یعنی از مبارزه با پولشویی دفاع کنیم ولی با پیوستن به کنوانسیون مبارزه با پولشویی مخالف باشیم. در فرایند تصویب پالرمو و CFT در دولت و مجلس به طور کامل منافع ملی پیش بینی شده و به نظر میرسد فضاسازی محافل مخالفان دولت علیه لوایح کاربرد سیاسی دارد.

رحیمی با بیان اینکه قابل قبول نیست شعار شفافیت بدهیم ولی آلودگی اقتصادی و زمینه پولشویی در حوزه پولی و بانکی را برای کشور تجویز کنیم، گفت: دولت و مجلس در بالاترین سطح ممکن منافع کشور را در تصویب این لوایح رعایت کردند و اعضای مجمع و شورای نگهبان به خوبی به این مهم واقف هستند.

اصرار دولت؛ عقب نشینی در برابر دشمن

از سوی دیگر و در مخالفت با تصویب لایحه موردنظر، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اصرار دولت بر تصویب FATF به معنای عقبنشینی و میدان دادن به دشمن است در حالی که ما در اوج قدرتیم و نباید در مقابل دشمنان کوتاه بیاییم.

به گزارش مهر، حجت الاسلام احمد سالک با انتقاد از اصرار دولت بر تصویب لوایح FATF، اظهارداشت: اصرار دولتمردان برای تصویب FATF جای تعجب دارد چرا که مومن از یک سوراخ، دو بار گزیده نمیشود. وی ادامه داد: دولت مدام بر تصویب برجام تاکید میکرد، اما امروز میبینیم که با وجود برجام هم دشمنان دست از تحریم ایران برنداشتهاند و روز به روز تحریمهای ظالمانه علیه ایران را تشدید میکنند. سالک با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه وقتی وارد فهرست سیاه FATF شویم بانکهای ایرانی نمیتوانند در خارج از کشور فعالیت کنند، تصریح کرد: بنده از آقای ربیعی در عجبم که چرا در دل ملت اینچنین خوف و هراس ایجاد میکند! نماینده مردم اصفهان با تاکید بر اینکه تصویب FATF به معنای عقبنشینی و میدان دادن به دشمن است، اظهار داشت: ایران ۴۰ سال است که در تحریم است، اما با وجود این تحریمها در بسیاری از عرصهها به خودکفایی رسیده است و اصرار دولتمردان بر تصویب لوایح FATF صرفا به این دلیل است که آنان در این باره به طرف مقابل تعهد داده اند.

سناریوی پشت پرده

عضو فراکسیون امید در مجلس نیز درخصوص طولانی شدن روند تصویب FATF در مجمع تشخیص، گفت: یک سناریویی پشت تصویب نشدن FATF وجود دارد. به گزارش هفت صبح عبدالرضا هاشم زایی افزود: آمریکا به دنبال هر بهانهای است که بر علیه ایران اجماع جهانی درست کند که یکی از آن بهانهها، همان FATF است. مسئولین سیاسی کشورها بارها اعلام کردند که در صورت قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، کشورها نمیتوانند با ایران مشارکت اقتصادی داشته باشند. هاشم زایی ادامه داد: مجمع اگر واقعاً دغدغهاش معیشت مردم است و اگر این مسئله سیاسی نیست،FATF را تصویب کند. ایران خود قربانی تروریست است پس چرا باید به علت عدم پیوستن به FATF برای ما مشکل درست شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار