کد خبر: ۸۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳

ندا قلی زاده

کارشناس امور مالی

مدیریت سود یا همان دستکاری سود توسط مدیریت، عملی عمدی برای اثرگذاری بر فرآیند گزارشگری مالی به خاطر کسب سود شخصی است که شامل تغییر گزارش های مالی جهت گمراه ساختن سهامداران درباره عملکرد اساسی سازمان می شود. یکی از علل مهم دستکاری...... سود در شرکت ها ، انگیزه مدیریت جهت بالابردن پاداشی است که به سود گره خورده است. همچنین مدیران ممکن است با دستکاری سود و بالابردن آن به هدف خود که همان دریافت وام است دست یابند. علاوه براین انتظار بازار سرمایه از شرکت ها این است که رشد سودشان را حفظ کنند بنابراین مدیران شرکت ها برای رسیدن به این هدف ممکن است به دستکاری سود روی آورند. مدیران از استراتژی های مختلف برای مدیریت سود استفاده می کنند؛ از جمله اینکه در وضعیت مطمئن سعی می کنند از طریق تسریع در شناخت درآمدها یا تاخیر در شناخت هزینه ها دست به مدیریت سود بزنند یا اینکه اگر شرکتی در یک سال مالی بیش از حد عملکرد ضعیفی داشته باشد با انتخاب روش های حسابداری وضعیت مالی و نتایج عملیات را بیشتر کاهش می دهد این استراتژی به شرکت این اجازه را می دهد تا زیان های زیادی را که به سال های آینده مربوط است در سال مالی مورد نظر شناسایی کند که این روش انتقال اقلام منفی آینده به دوره جاری نامیده می شود یا بالعکس شرکت هایی که دارای عملکرد بیش از حد خوب هستند ممکن است از بیم هزینه های سیاسی احتمالی آینده، سودهای یکنواختی را گزارش کنند.

بافرض وجود چنین استراتژی هایی استفاده کنندگان نه تنها باید صورت های مالی را تجزیه و تحلیل کنند بلکه باید به ارزیابی مواردی بپردازند که مدیریت از طریق آزادی عمل خود در انتخاب روش های حسابداری روی صورت های مالی تاثیر گذاشته است، آنها باید با بررسی یادداشت های پیوست صورت های مالی روش های حسابداری انتخابی را شناسایی کنند و نسبت به حوزه هایی از صورت های مالی که به قضاوت ها و برآوردهای ذهنی مدیریت مربوط می شود حساسیت بیشتری نشان دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار