کد خبر: ۸۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
تجارت آنلاین اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی را بررسی کرد؛
رئیس بانک مرکزی روز گذشته در پست اینستاگرامی خود نوشت: نرخ ارز، که خود آمریکاییها از آن به عنوان شاخص مهم تأثیر فشار یاد میکردند، از ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان سال گذشته به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید یعنی ۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی.

اما و اگرهای تقویت ارزش پول ملی

گروه اقتصاد کلان: رئیس بانک مرکزی روز گذشته در پست اینستاگرامی خود نوشت: نرخ ارز، که خود آمریکاییها از آن به عنوان شاخص مهم تأثیر فشار یاد میکردند، از ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان سال گذشته به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید یعنی ۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، عبدالناصر همتی افزوده است: امروز 13 آبان 98 و یک سال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران، توسط آمریکا میگذرد. آن روزها پیشبینی یک سال بعد مشکل و تا حدی نگرانکننده بود اما: آمریکا با تدابیر یک سال فشار حداکثری به هدف اصلیاش که از هم فروپاشی اقتصاد و در نهایت به زانو درآوردن ایران بود، نرسید.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اختلال در بخش اقتصاد، فشار زیادی به اقتصاد ایران خصوصا اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد آورد و رفاه بخش مهمی از مردم بابت تحریم آسیب دید که نیاز به ترمیم دارد.

پول ملی چگونه قدرت گرفت؟

در همین ارتباط چندی پیش کارشناس پولی و ارزی در تحلیلی در توضیح دلایل قدرت گرفتن ارزش پول ملی ایران عنوان کرد: «نباید از نقش مدیریتی بانک مرکزی در این حوزه به سادگی گذشت. دو تصمیم اتخاذ شده از سوی این نهاد اثر مثبتی بر تحولات بازار داشت. اول آنکه مقامات بانک مرکزی به گفتوگو با صادرکنندگان پرداختند تا سهم بیشتری از مجموع ۴۹ میلیارد دلار ارز حاصل از این محل به کشور بازگردد. »

به گزارش خبرآنلاین، احمد حاتمییزدی، افزود: «هنگامی که در خردادماه اعلام شد تنها ۳۰ درصد از این رقم به کشور بازگشته، نهادهای امنیتی در کنار قوهقضاییه فشار را بر صادرکنندگان متخلف افزایش دادند؛ گرچه من عدد دقیق بازگشت این منابع را ندارم، ولی تاثیر آن در بازار ارز کاملا مشهود است.

حاتمییزدی عنوان کرد: «دومین تصمیم بانک مرکزی که اخیرا در دستور این نهاد سیاستگذار قرار گرفته، ممنوعیت واردات کالا بدون انتقال ارز است، ولی هنوز نتایج آن مشخص نیست و باید بیشتر صبوری کرد تا بتوان بهتر کم و کیف این سیاست و جوانب آن را مورد قضاوت قرار داد. »

وی متذکر شد: «همین نکته نشان میدهد در شرایطی که بازار از وضعیت عادی خارج شده و تحتتاثیر تحولات سیاسی قرار دارد، باز هم این قدرت مدیریت است که سمت و سو و ارزش پول ملی را روشن میسازد. »

ادامه افزایش ارزش پول ملی

همچنین طهماسب مظاهری، رییسکل اسبق بانک مرکزی هم درباره اقدامات بانک مرکزی در جهت تقویت ارزش پولی ملی گفت: «بانک مرکزی اقدامات مهم و در عین حال آرامی در جهت تک نرخی کردن ارز برداشته است و در این راستا ارز نیما حذف شد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که به کسانی که ارز نیما اختصاص میدادند، بابت هر دلار حدود سه هزار تومان سود دریافت میکرد و از سمت دیگر، چون ارز نیما با ارز آزاد سه هزار تومان فاصله داشت، صادرکنندگان آمادگی نداشتند، ارز خود را با ارز آزاد به بانک مرکزی بفروشند. »

وی تصریح کرد: «اقدام میمون دیگری که در چند ماه اخیر رخ داد، توجه به این موضوع بود که حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز با روشی تدریجی صورت بگیرد و این سبب کاهش قیمت نرخ ارز می شود و رانت و ویژه خواری را از بین میبرد. امیدوار هستیم ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیما نیز حذف شود و به سمت ارز تک نرخی برویم. وقتی این دو ارز حذف شود، ارز آزاد نیز به صورت طبیعی کاهش پیدا می کند که تا کنون نیز شاهد این اتفاق بودهایم. »

مظاهری، مکمل سیاست های ارزی بانک مرکزی را کنترل رشد نقدینگی دانست و عنوان کرد: «اقدامات بانک مرکزی در جهت افزایش ارزش پول ملی زمانی جواب خواهد داد که نقدینگی را در حدود ۱۵ درصد کنترل کنیم و این موضوع سبب کنترل نرخ ارز خواهد بود. »

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

از سوی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

به گزارش خانه ملت محمد حسن نژاد درباره درستی یا نادرستی صحبتهای رئیس جمهور مبنی بر تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی به توضیح مثالی پرداخت و گفت: دولت احمدی نژاد حقوقها را از ۱۰۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان افزایش میداد اما هنگام محاسبه میزان رشد درآمدها، مبدا را ۱۰۰۰ تومان در نظر نمیگرفت بلکه نمودار را از ۸۰۰ تومان رسم کرده و ادعا میکرد حقوقها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است حال آنکه درآمدها تنها ۲۰ درصد بیشتر شده بود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: حال آقای روحانی نیز با همین شیوه برخی اطلاعات را مطرح میکند چراکه قیمتها در زمان ریاست جمهوری روحانی افزایش بسیاری داشت اما حال که قیمتها کاهش بسیار ناچیزی را تجربه کرده، مطرح می کنند که ارزانی شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد:دلار در زمان آقای روحانی از حدود ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸ هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است. نباید ادعا کرد بطور مثال ارز ۸۰ درصد ارزان شده چراکه این صحبتها نشاندهنده این است که یا مردم بی سواد فرض شدهاند یا اطلاعات غلط به رئیس جمهور ارائه میشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار