کد خبر: ۸۶۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
علاوه بر مدل های کلاسیک، رولکس یک گسترۀ حرفه ای از ساعتها دارد، که شامل ساعت هایی هستند که برای مشاغل و علاقمندی های خاص طراحی شده اند، مانند ساعت رولکس قایقرانی، غواصی، اتومبیل رانی و پرواز.

راهنمای خرید؛ چطور یک ساعت مچی شیک رولکس بخرید + عکس

بدون توجه به اینکه آخر هفته ها چیکاره اید، ساعت سازی ژنو هوای شما را دارد.

از دید یک مشاهده گر بیطرف، آسان است فکر کنیم، خوب رولکس رولکس است و بس! یک سری به ایستگاه های متروی لندن بزنید توی ساعت ترافیک و مدل های شبیه به همی را روی مچ دست مردان و زنان شیک پوش مشاهده می کنید. ولی کمی بیشتر که تحقیق می کنید، متوجه می شوید که این شرکت سوئیسی کلکسیون وسیعتری از ساعتهای مچی دارد. نمی شود به حتم گفت که رولکس برای هر بودجه ای یک ساعت طراحی کرده است، چون ساعت های زیر 7 یا هشت هزار دلار زیادی ندارد، ولی این برند چیزی بیشتر از یک ساعت مچی باکلاس جهت پز دادن در مهمانی ها و رستوران ها هست.

علاوه بر مدل های کلاسیک، رولکس یک گسترۀ حرفه ای از ساعتها دارد، که شامل ساعت هایی هستند که برای مشاغل و علاقمندی های خاص طراحی شده اند، مانند ساعت رولکس قایقرانی، غواصی، اتومبیل رانی و پرواز.

این راهنما برای شما تهیه شده تا مدل رولکس مناسب سبک زندگی خود را انتخاب کنید.

برای مسافران: رولکس GMT MASTER II

این مدل در اواسط دهه 1950 میلادی به بازار آمد و صرفاً برای خلبانان خطوط هوایی طراحی شده بود، ساعت GMT-Master همانطور که از نامش بر می آید، یک ساعت GMT است. یعنی علاوه بر نمایش ساعت معمولی، ساعت، دقیقه و ثانیه، یک عقربه دیگر برای نمایش ساعت GMT (گرینویچ - نصف النهار مبدا) دارد که توسط رویال آبزرواتوری گرینویچ در لندن تنظیم می گردد.

عقربه اضافی یک دور 24 ساعته دارد، به این ترتیب، شما همیشه می توانید ببینید ساعت محلی شما چند است و همچنین ساعت GMT/UTC چند است، مخصوصاً برای مسافران یا کسانی که هواپیما سوار می شوند کاربرد دارد.

آن حلقۀ 24 ساعته از جنس سرامیک سخت ساخته شده و پرداخت آبی و قرمز آن به این مدل رولکس لقب پپسی رولکس داده است. با اندازه 40 میلیمتر، ساعت جی ام تی مستر دو یک طراحی جمع و جور محسوب می شود.

برای راننده ها: رولکس سابمارینر

ساعت ساب مارینر (زیردریایی) رولکس شاید شبیه GMT-Master بنظر برسد در نگاه اول، ولی این یک ساعت محکم تری است. قادر است تا عمق 300 متر فشار آب را تحمل کند. این یک پیشرفت چشمگیر در ساب مارینر اولیه است، که تا عمق 100 متری ضد آب بودن خود را حفظ می کرد، زمانی که اولین بار در سال 1953 تولید شد.

ساعت ساب مارینر رولکس، بخاطر ضد آب بودن، استاندارد ایزو 6425 را از آن خود کرده است، یعنی نه تنها تا عمق های خیلی زیاد ضد آب است، بلکه ضد آب شور، چگالش، مغناطیس و نوسانات فشار و دما نیز هست.

این ساعت یک حلقه چرخان 60 دقیقه ای یک طرفه دارد که به دقت نشان می دهد چه مقدتی زیر آب بوده است. این حلقه از جنس سراکروم ساخته شده، همان ماده سرامیک ضد خوردگی ساخت رولکس که در مدل جی ام تی مستر نیز بکار رفته است.

ساعت ساب مارینتر یا ملوان زیردریایی یک قاب با قطر 40 میلیمتر دارد، با یک پیچ تنظیم تاجدار، تقویم ذره بین دار نزدیک ساعت 3، و یک محرک کالیبر 3136 با حدود ذخیره نیروی 48 ساعت.

برای راننده های مسابقه ای: رولکس کازموگراف دایتونا

فقط 5 دقیقه از مسابقه های موتور 24 ساعته Daytona یا Le Mans را روی تلویزیون تماشا کنید، و شک نخواهید داشت که یک تبلیغ از رولکس دیتونا را خواهید دید. عموما این را ساعت ورزش موتورسواری می دانند. ساعت کازموگراف دیتونای رولکس از سال 1963 همراه ما بوده است و بر روی مچ بسیاری از راننده های موفق دنیا دیده شده است.

ساعت رولکس دیتونا که برای موتورسواری و زمان گرفتن طراحی شده، یک عقربه ثانویه دارد که تا دقت یک هشتم ثانیه را نیز میخواند، بهمراه دو شماره که زمان سپری شده را به ساعت و دقیقه اعلام می کنند.

بعلاوه، حلقه ی 40 میلیمتری غیر چرخان آن را می توان بعنوان تاچیمتر استفاده کرده، که هر شی متحرکی را به واحد در ساعت نشان می دهد. بر فرض که میخواهید سرعت متوسط یک ماشین رکورد ساعت را حساب کنید در حالی که از یک فاصله مشخصی عبور می کند. روی دگمه ای که روی ساعت دو قرار دارد بزنید تا عقربه دوم به حرکت در بیاید، و سپس برای توقف عقربه، وقتی که ماشین از روی علامت دوم عبور میکند دوباره دگمه را فشار دهید، عددی که روی حلقه نقش می بندد، متوسط سرعت ماشین بصورت مایل در ساعت خواهد بود.

رولکس دایتونا یک ساعت ضد آب تا ژرفای 100 متری بوده و ذخیره باتری تا حدود 72 ساعت را دارد.

برای ماجراجویان: رولکس اکسپلورر (جستجوگر)

ساعت رولکس اکسپلورر کم پرداخته شده ترین ساعت مارک رولکس هست، ولی بخاطر همین، یکی از محبوب ترین ها نیز هست. اکسپلورر یک تاریخچه قطوری دارد، که با صدف بینهایت (پرپچوال اویستر) شروع می شود که سر ادموند هیلاری سفر پیشآهنگی به کوه اورست داشت در سال 1953. برای یادبود این دستآورد، و همچنین این ساعت، رولکس مدل اویستر پرپچوال اکسپلورر را همان سال طراحی کرد.

امروزه، رولکس دو مدل اکسپلورر دارد، یک اکسپلورر  39 میلیمتری، و یک اکسپلورر 42 میلیمتری Explorer II (شکل فوق). آنها ممکن است کمی با هم متفاوت بنظر برسند، ولی هردوی آنها برای شرایط محیطی شدید طراحی شده اند.

طراحی اکسپلورر خیلی شبیه اصلی آن باقی مانده است، با شماره های سیاه، و عدد های بزرگ و قاب صدفی پر دوام.

اکسپلورر دو یک تحول در طراحی مدل اصلی محسوب می شود، که چند میلیمتری به قطر اصلی افزوده و خاصیت GMT را به آن داده است، که پوشندۀ ساعت بتواند ساعت های با محدوده زمانی متفاوت را دنبال کند.

برای خلبانان: رولکس ایر کینگ (Air King Rolex)

اگر پرواز علاقمندی شما باشد، پس رولکس ایر کینگ مناسب شما است. این ساعت یک ظاهر کلاسیک و جذاب دارد، با یک قاب 40 میلیمتر فشرده، مچ بند صدفی و حلقه خمیده.

از دید بیننده عادی، ایر کینگ، شبیه طراحی های دیگر رولکس مانند Datejust یا Day-Date هست، ولی تایید های زیادی برای هوانوردی دارد که آن را از بین دیگر مدل های هدیه سازمانی یا هدیه فارغ التحصیلی جدا کند.

ساعت رولکس ایرکینگ، برمیگردد به ارتباط رولکس با صنعت هوانوردی در سال 1930، و از یک حلقه سیاه متمایز بهره می برد، با عدد های درشت روی ساعت سه، شش و نه، که از اعداد دقیقه متفاوتند که برای زمان خوانی حرکتی استفاده می شود.

محرک مکانیکی خود کوک کالیبر 3131 ایرکینگ، ذخیره توان حدودا 48 ساعت و مقاومت آب تا 100 متر را دارد.

برای ملوانان: رولکس یاکت مستر دو (ROLEX YACHT MASTER II)

برای یک رولکس، یک سری چیزها اینجا اتفاق افتاده اند. آنطور که خود رولکس سوئیس توضیح میدهد، این ساعت به مذاق ملوانان مجرب خوش می آید، یاکت مستر دو یک تایمر شمارنده معکوس قابل برنامه ریزی دارد با یک حافظه مکانیکی و همزمان کردن در حین حرکت.

یعنی اینکه کاپیتان ها می توانند ساعت را برنامه ریزی کنند که به مدت معینی شمارش معکوس کند، بین یک تا ده دقیقه. به این روش، آنهام ی توانند دقیقاً شروع مسابقه قایقرانی را زمان بگیرند و دنبال کنند. دقیقه ها با استفاده از یک عقربه چهارم شمارش معکوس می کنند که از نهایت 10 دقیقه بر روی ساعت 7 شروع می کند و به صفر روی ساعت 5 می رسد.

با اینکه حلقه (بازل) ساعت های رولکس عموما به مکانیزم داخلی اتصال مکانیکی نداردد، ولی مدل یاکت مستر دو این ارتباط را دارد. یعنی که پوشنده ساعت می تواند حلقه را چرخانده تا تایمر شمارنده معکوس را تنظیم کنند، تا شروع زمان مسابقه را شمارش معکوس کند.

ساعت رولکس Yacht-Master II یک ساعت بزرگ است برای رولکس حدود 44 میلیمتر و تا عمق 100 متری مقاوم در برابر آب بوده و توان ذخیره کوکش حدودا 72 ساعت می باشد.

برای خوش ذوق های هورولوژی: رولکس چلینی مون فیز (ROLEX CELLINI MOONPHASE)

یک عضو از کلکسیون ساعت کلاسیک رولکس، چلینی مون فاز برای کسانی است که ساعت را جدی می گیرند، ولی می خواهند ظاهر کلاسیک که از پرواز و مسابقه و قایق بازی دور باشند. در عوض، این ساعت با 18 قراط طلای رز یک صفحه سفید که داخل یک ساعت موقر 39 میلیمتری نشسته را به رخ می کشد.

ولی پایین این سادگی، یک محرک کالیبر 3295 کمپلکس هوشمندانه با یک گردش ماه مانند دارد که رولکس ادعا می کند به مدت 122 سال از لحاظ اختر شناسی دقیق عمل می کند و آنگاه نیاز به تنظیم خواهد داشت.

بطور متناسب، ماه کامل نمایش داده شده روی چهره چلینی از یک قطعه واقعی از شهابسنگ ساخته شده که بر اساس روز های ماه به مرور گردش می کند. این ساعت نمی تواند سرعت متوسط پرواز را حساب کند یا کمک کند زمان اکسیژن را 1000 فوت زیر دریا محاسبه کند، ولی این کمبودها را با پیچیدگی دقت زمان سنجی و ظرافتش جبران می کند.

برای مدیرعامل: رولکس دی دیت (ROLEX DAY DATE)

هیچ چیز مانند یک رولکس تمام طلای دی دیت داد نمی زند که برای مدیر عامل شرکت ساخته شده است. بله، کمی سنگین است و شاید حتی در برخی شرکت ها خودنما بنظر بیاید، ولی بنوعی از دیگر ساعت های هم قیمت خود بیشتر کلاس دارد.

حتی از دید مشخصات دیگر غیر از خودنمایی، دی دیت یک ساعت خوش چهره است که هرگز از مد نمی افتد، و وقتی از زیر آستین خودش را نشان می دهد توی آن جلسه مهم، انگار جایش آنجا است.

از سال 1956، دی دیت اولین ساعت برای نمایش توانایی هم روز هفته و هم تاریخ ماه بوده است (که نام دی و دیت را به خود گرفته). روز هفته که نزدیک ساعت 12 نمایش داده می شود یک گردش چشمگیر ولی کارآمد برای بسیاری خریداران محسوب می شود و آنها از گردش ماه بیشتر از آن استفاده می کنند.

پس از خرید اینترنتی ساعت مچی، اگر دی دیت را بپوشید، خودبخود عضو یک شرکت کالیبر بالا خواهید بود. مالکین قبلی این مدل، ریگان، نیکسون، روزولت، فورد و کندی، راجر فدرر، جی زی، الن دجنرس و ویکتوریا بکهام هستند.

مدل کنونی اندازه 36 میلیمتر داشته و تا 100 متر ضد آب بوده و توان ذخیره 70 ساعت را دارد.

برای هر روز: رولکس دیت جاست (ROLEX DATEJUST)

ایده‌ی رولکسِ همه روزه کمی متناقض بنظر می رسد، ولی متوجه می شویم که دیتجاست رولکس کاملا متناسب این سمت است. جای بحث دارد که بهترین مدل ساعت مچی مردانه رولکس دیت جاست است که شما بیشتر از همه دوست دارید درباره اش بدانید. این ساعت کاملا تنظیم پذیر است، و رولکس اندازه قاب های متفاوت و جنس های متفاوتی را برای آن ارائه می دهد، با انتخاب بند و صفحه حلقوی بزل، و گستره ای از رنگ های صفحه، مواد و دکوراسیون (که البته منظورمان الماس هست). قابل توجه هواداران رلکس که این دیت جاست بصورت ساعت ست نیز ارائه می شود.

سایز کیس ها از 28 تا 41 میلیمتر متغیر است، در حالیکه جنس ساعت دیتجاست رولکس می تواند استیل، طلای سفید، طلای زرد یا ترکیبی باشد. رنگ شماره ها می تواند سفید، نقره ای، طلایی، آبی، سیاه یا صورتی باشد و دو مدل طراحی بند ساعت و بزل نیز وجود دارند. همۀ اینها یعنی ساعت Datejust را می توان آنطور که دوست دارید سفارشی سازی کنید، که مناسب تعطیلات آخر هفته یا روزهای کاری یا متناسب کت و شلوار عروسی و... باشد.

نخست در سال 1945 با نام Oyster (صدف) تولید شد، دیت جاست (که از سال 1985 این نام را گرفت) از آن سال خیلی کم تغییر کرده است. با این وجود، در سال 1955 مکانیزم آن به روز رسانی شد تا تغییر روز بتواند در نیمه شب بطور ناگهانی تعویض شود تا اینکه از چند ساعت قبل به آرامی تغییر کند.

آن سال همچنین لنز معروف سایکلوپس به نمایشگر تاریخ اضافه شد که از آن زمان به هویت طراحی رولکس تبدیل شده است.

امروزه، ساعت رولکس دیت جاست تا ژرفای 100 متری مقاوم در برابر آب بوده، از یک محرکت اتوماتیک خود کوک کالیبر 3235 بهره می برد و ذخیره توان حدود 70 ساعت را داراد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار