کد خبر: ۸۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
گردشگری گران نیست
حامد الماسی، گردشگر و بک‌پکر ایرانی، در تازه‌ترین یادداشت خود به روش‌های کم کردن هزینه‌های خوراک، جابه‌جایی و اقامت که عمده‌ترین هزینه‌های سفر هستند، پرداخته است.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ، حامد الماسی:

هزینه‌ سفر شاید مهم‌ترین بخش آن و عاملی بسیار تعیین‌کننده باشد. می‌خواهیم سفرهای ارزانی داشته باشیم؛ اما چطور؟ با توجه به سه هزینه عمده در سفر یعنی «جابه‌جایی»، «اقامت» و «خوراک» و تعدیل این هزینه‌ها می‌توان با کمترین هزینه و برنامه ریزی درست به سفرهای دلخواه رفت.

جابه‌جایی ارزان در سفر

جابه‌جایی یکی از هزینه‌های مهم سفر است. کنترل مخارج آن از راه‌های مختلف می‌تواند خرج سفر را تا حد زیادی کاهش دهد.

این مورد در دو بخش مهم مورد برسی قرار می‌گیرد. نخست، جابه‌جایی از مبدا تا مقصد یا بین مقصدها. دوم، جابه‌جایی‌های کوچک در مقصد یعنی هزینه کرایه‌ها هنگام گشت و گذار در شهرها و اماکن مورد بازدید.

علاوه بر راه‌های مرسوم ارزان سفر کردن مانند اتوبوس و قطار و دریافت تخفیف‌های رایج در اینترنت، راه‌های دیگری هم برای هرچه کم هزینه کردن جابه‌جایی وجود دارد.

انواع وسیله جابه‌جایی در سفر

مسافر و راننده، دُنگی: برای مثال سایت‌هایی وجود دارند که خدماتی برای رانندگان و مسافران در نظر گرفته‌اند و مسافران و رانندگان با کم‌ترین هزینه، مسیرهای مشترک را همراه می‌شوند و به نوعی دُنگ سوخت را پرداخت می‌کنند.

این ایده‌ها که در سال‌های اخیر مورد استفاده و استقبال اهالی سفر قرار گرفته است؛ هم به کاهش هزینه‌های مسافران کمک می‌کند و هم پول سوخت رانندگانِ عموما تک‌سرنشین، تا حدی تعدیل می‌شود.

سایت‌هایی وجود دارند که خدماتی برای رانندگان و مسافران در نظر گرفته‌اند و مسافران و رانندگان با کم‌ترین هزینه، مسیرهای مشترک را همراه می‌شوند و به نوعی دُنگ سوخت را پرداخت می‌کنندچک کردن مداوم سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تخفیف بلیط هم می‌تواند از دیگر راه‌های کاهش هزینه جابه‌جایی به حساب آید.

دیدار و هم‌کلام شدن با مردم، آشنایی بیشتر با ویژگی‌های مقصد سفر از امتیازات پیاده‌روی، علاوه بر سیوکردن پول است.

در شهرهای بزرگ و برای دیدن جاهای مختلف، پیاده‌روی به تنهایی جوابگو نیست؛ بنابراین آشنایی با خطوط مترو و اتوبوس‌رانی و سایر خطوط حمل و نقل عمومی و استفاده از آنها، گزینه مکمل خوبی برای دیدن جذابیت‌های شهر است.

گرفتن دربستی، تاکسی تلفنی یا تاکسی‌های اینترنتی به‌جز در موارد ضروری، عامل مهمی در بالا رفتن خرج سفر به حساب می‌آید؛ چراکه این مخارج به صورت روزانه است و در نهایت می‌بینید که مبلغ بالایی به این‌ها اختصاص داده شده است.

عبوری: حضور در خروجی شهرها و همراه شدن با وسیله‌های عبوری، با رعایت نکات ایمنی و در شرایط خاص نیز می‌تواند از کم‌هزینه‌ترین راه‌های جابه‌جا شدن در سفر باشد. توجه کنید که این مورد در زمان مناسبی از روز و با احتیاط خاصی باید انجام شود.

گرفتن دربستی، تاکسی تلفنی یا تاکسی‌های اینترنتی به‌جز در موارد ضروری، عامل مهمی در بالا رفتن خرج سفر به حساب می‌آیدگشت ارزان در شهر: نخستین پیشنهاد برای گشتن کم هزینه و بهتر بگویم بدون هزینه در اماکن مقصد، «پیاده‌روی» است. پیاده‌روی باعث می‌شود با آرامش و دقت بالا از زیبایی‌ها لذت ببرید. سفر با دوچرخه هم راهی بسیار ارزان، پاک، لذت‌بخش و همراه با سلامتی است.

اقامت ارزان در سفر

مخارج اقامت و اصطلاحا جای خواب از مهم‌ترین هزینه سفر است. اما راه‌های فراوانی برای کاهش آن وجود دارد. در ادامه به چند تکنیک کاهش هزینه شب‌مانی‌های سفر اشاره می‌کنم.

چادر زدن: اگر اهل کمپ کردن و شب‌مانی در دل طبیعت هستید، چادر زدن بهترین روش برای کاهش هزینه سفر است. با رعایت نکات ایمنی و انتخاب محیط مناسب در دل طبیعت می‌توانید حتی لذت سفر را با خوابیدن در کنار دریا، دل کوه، جنگل یا روی ماسه‌های کویر دوچندان کنید.

این روش اقامت با شرایط خاصی همراه است. همانطور که اشاره شد رعایت ایمنی از جهت خطرات حیوانی و انسانی، ریزش کوه، شن‌های روان، مسیل رودخانه و دقت به جر و مد دریا بسیار مهم است.

همچنین، اگر سفر شما طولانی مدت است برای همه سفر نمی‌شود کمپ کرد؛ بهتر است هر چند روز یکبار به هاستلی یا مکانی شهری بروید که هم به شارژ موبایل و وسایل برقی بپردازید و هم استراحی کم دردسرتر برای ریکاوری و ذخیره انرژی برای کمپینگ(camping)های بعدی داشته باشید.

اما از جهتی با هزینه اولیه تهیه لوازم کمپینگ به ویژه چادر مواجه هستید که البته یک بار هزینه کردن برای مدت طولانی کافی است. در مقاله راهنمای خرید تجهیزات مفصل به آن پرداخته شده است. چادر زدن زیر آسمان پر ستاره کویر، کنار صدای امواج دریا در یک شب مهتابی، در سکوت کوهستان و کنار آتش در جنگل، لذتی است که به همه پیشنهاد می‌شود.

هاست: اصطلاحی است به معنی میزبان؛ یعنی در مقصد، فرد یا افرادی میزبان شما می‌شوند. می‌توانید از دوستان‌تان بخواهید شاید بتوانند در مقصد میزبان شما شوند. یا از طریق سایت‌هایی مانند کوچسرفینگ (couchsurfing) درخواست هاست (host) کنید.

البته در مواجه با این مورد، رعایت ادب، صحبت‌های شیرین و تبادل تجربه، آشپزی یا هنری اگر بلد هستید و مهم‌تر از این‌ها، اعلام تعداد روزهایی که قصد اقامت دارید، اهمیت بالایی دارد. اگر هدیه‌ای هرچند کوچک تقدیم کنید، روابط بهتر هم می‌شود. ساعت خواب، اجازه‌ استفاده از حمام و وسایل و خلاصه سایر قوانین خانه میزبان را جویا شوید.

هاستل: مورد دیگری که برای اقامت ارزان وجود دارد؛ هاستل است. عموما خانه‌های نسبتا بزرگی هستند که در آنها تخت یا فضای کوچکی به مسافر در قبال مبلغ کمی ارایه می‌شود. این مبلغ قطعا از اتاق‌های هتل خیلی ارزان‌تر است اما به نسبت تمیزی، کیفیت و امکانات هاستل بهای یک شب ماندن در این اماکن بالا پایین می‌شود.

هاستل (hostel) علاوه بر هزینه پایین، فضایی صمیمی دارد که باعث می‌شود بتوانید دوستانی هم‌فاز از سراسر دنیا پیدا کنید. این خود، آشنایی با فرهنگ دیگر کشورها و انگیزه سفرهای بعدی هم می‌شود. با دقت به این سه مورد، اقامتی ارزان‌تر، همراه با صمیمیت بیشتری در سفر خود تجربه کنید.

کاهش هزینه شکم در سفر

خوراک، از مهم‌ترین خرج‌های سفر به شمار می‌رود که اگر آشپزی کنید، اگر شکم‌تان را کنترل کنید و اگر با استفاده از اینترنت و پرس‌وجو از محلی‌ها به رستوران‌های ارزان دست پیدا کنید؛ با کاهش چشمگیر این بخش از هزینه‌های سفر روبه‌رو می‌شوید. هزینه‌های خورد و خوراک در سفر و راه‌های کاهش آن در ادامه تشریح می‌شود.

آشپزی: بهترین راه برای کاهش هزینه‌های سفر، آشپزی است. اگر دسترسی به این مورد داشته باشید، علاوه بر ذخیره‌ پول از غذای سالم و حتی لذت آشپزی بهره‌مند می‌شوید.

هاست اصطلاحی است به معنی میزبان؛ یعنی در مقصد، فرد یا افرادی میزبان شما می‌شوند. می‌توانید از دوستان‌تان بخواهید شاید بتوانند در مقصد میزبان شما شوند. یا از طریق سایت‌هایی مانند کوچسرفینگ (couchsurfing) درخواست هاست (host) کنیداگر میهمان هستید این یک اتفاق خوب برای میزبان شما به شمار می‌رود. اگر هم در طبیعت هستند لذت، آشپزی به اضافه یک خوراک روی آتش در کمال آرامش به همراه «سیروپ» عشق، حتما از غذاهای آماده و کسروی بهتر است.

*سیروپ: از افزودنی‌هایی که بارتندرها در تهیه نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند.

کنترلِ شکم: شکم‌تان را کنترل کنید. در اینجا فقط بحث کاهش هزینه‌ها نیست. سلامتی در سفر بسیار مهم است؛ چراکه لذت سفر به سلامتی جسم بسیار وابسته است. خوراکی‌های خیابانی متعدد اگر سالم هم باشند، ممکن است به دلیل عدم شناخت از طبع آنها، مزاج ما را بر هم بزنند.

گشت و گذار در شهر و برخورد با ایستگاه‌های خوراکی دل هر بیننده‌ای را به تست کردن جذب می‌کند. کمتر بخورید که سنگین نشوید و جیب‌تان هم سبک نشود.

رستوران‌های ارزان و سالم

از دوستانِ مقصد و محلی‌ها، به‌‍‌خصوص مغازه‌دارها آدرس رستوران بپرسید. بعضی از آنها به دلیل فاصه زیاد با منازل‌شان ناهار را حوالی کسب و کار میل می‌کنند. آنها حتما می‌توانند گزینه سالم، خوشمزه و ارزانی به شما معرفی کنند.

گاهی رفتن به رستوران، آن‌ هم رستوران‌های مناسب فرصت گشتن را بیشتر می‌کند. کمک به اقتصاد مقصد هم هست.

همراه داشتن خوراکی‌های کم حجم و مقوی

بعضی خوراکی‌های خشک و مغذی و البته سبک را در کوله‌تان، همراه سفر داشته باشید که در بعضی موارد که به غذا دسترسی ندارید یا برای میان وعده از آنها استفاده کنید.

برای داشتن سفری ارزان و برای اینکه بتوانیم بیشتر و به جاهای متنوع‌تری سفر کنیم، رعایت این نکات ضروری است. ضمنا با مراجعه به سایت شخصی من sazosafar.ir می‌توانید به مطالب بیشتری در این زمینه دست پیدا کرد و از تجربه‌های عینی ایرانگردی و جهانگردی‌ام بهره‌مند شوید.

سفر خوش!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار