کد خبر: ۸۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
در روزهای اخیر اخباری درباره افزایش سرمایه شرکت‌های خودرویی شنیده شد که این اخبار توانست در مقاطعی روی تصمیم سرمایه‌گذاران بورسی تاثیر بگذارد و قیمت سهام این شرکت‌ها نیز بالا و پایین شود.

راز نوسان عجیب قیمت سهام خودروسازی ها در بورس چیست؟

امروز خودرویی‌ها برخلاف روز گذشته اکثرا با کاهش قیمت روبرو شدند و به کاهش شاخص‌های بازار سرمایه دامن زدند؛ اخبار مربوط به تحولات منطقه و روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها از موضوعاتی است که سبب شده برخی بر اساس جو روانی حاکم بر بازار به داد و ستد بپردازند.

در روزهای اخیر یکی از گروه هایی که تحولات بورس تاثیر بسزایی داشتند خودرویی ها بودند. درباره خبر افزایش سرمایه این شرکت ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مدت هاست که صحبت های زیادی می شود و این اخبار روی فراز و فرود قیمت این سهم ها در روزهایی تاثیر گذار بوده است.

اما در کنار خودرویی ها دیگر گروه های اصلی از جمله گروه های صادرات محور فرازو و فرودهای زیادی داشتند. بسیاری معتقدند که این فراز و فرودها نه به دلیل افزایش یا کاهش تولید شرکت ها بلکه به دلیل موضوعات روانی و اخبارهای مرتبط با مسائل بین المللی و وضعیت اقتصادی ایران در منطقه است.

در هفته های اخیر گذشته شاخص اصلی بازار توانسته کانال ۳۰۰ هزار واحدی را پشت سر بگذارد و در بازه ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار واحدی نوسان کند. امروز نیز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۳۰۶۳ واحد افت کرد و به رقم ۳۰۲ هزار و ۷۹۵ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۹۱۲ واحد افت تا رقم ۸۵ هزار و ۳۳۹ واحدی پایین رفت. همچنین شاخص بازار اول و بازار دوم هر کدام به ترتیب ۲۱۲۶ و ۶۶۸۲ واحد کاهش یافتند.

امروز نمادهای بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی خارک و معدنی و صنعتی گلگهر به ترتیب ۱۸۶، ۱۲۱، ۱۰۴ و ۱۰۱ واحد تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار داشتند.

علاوه بر این خودروهایی که روز گذشته به رشد شاخص‌های بازار کمک کردند، امروز در جهت عکس عمل کرده و شرکت‌هایی همچون ایران خودرو و سایپا تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. همچنین در این گروه اکثر سهم‌ها با کاهش قیمت پایانی روبرو شدند.

گروه خودرو و ساخت قطعات در مجموع شاهد داد و ستد بیش از ۳۴۷ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیارد تومان بودند.

معدود نمادهایی همچون نفت بهران، تاید واتر خاورمیانه و پالایش نفت تبریز سعی کردند شاخص‌های بازار سرمایه را تقویت کنند. در عین حال در گروه فلزات اساسی حجم معاملات به ۱۴۳ میلیون سهم و اوراق مالی رسید که ارزش آن بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان بود. در این گروه فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تاثیر را روی شاخص‌ها داشت و در مجموع نیز بیشترین سهم‌های این گروه با کاهش قیمت روبرو شدند.

در گروه محصولات شیمیایی ۱۰۷ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش کمتر از ۱۲۴ میلیارد تومان داد و ستد شد که در این گروه نیز بیشتر سهم‌ها روند کاهش قیمت را شاهد بودند.

امروز در بورس تهران ۱۲۰ سهم با رشد قیمت و ۲۲۹ سهم با افت روبرو بودند. در فرابورس ایران نیز ۹۱ سهم رشد و ۱۱۳ سهم افت قیمت را تجربه کردند.

ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از ۱۳۲۴ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲.۷ میلیارد سهم و اوراق مالی بود.

آیفکس نیز با ۲۴ واحد افت روبرو شد و تا رقم ۳۸۶۹ پایین رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۵۱۱ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات این بازار تا رقم ۵۷۵ میلیون سهم و اوراق مالی بالا رفت.

راز نوسان قیمت خودرویی ها چه بود؟

در روزهای اخیر اخباری درباره افزایش سرمایه شرکت‌های خودرویی شنیده شد که این اخبار توانست در مقاطعی روی تصمیم سرمایه‌گذاران بورسی تاثیر بگذارد و قیمت سهام این شرکت‌ها نیز بالا و پایین شود که به اعتقاد یک کارشناس، تغییر در تنوع تولید محصولات شرکت‌های خودروسازی از جمله احتمال حذف تولید پراید و پژو ۴۰۵ در کنار اخبار مرتبط با نوع افزایش سرمایه این شرکت‌ها، از عوامل تاثیرگذار در قیمت سهام خودرویی‌ها بوده است.

چندی پیش مدیرعامل ایران خودرو دستور پیگیری طرح تجدید ارزیابی‌ها دارایی و اصلاح ساختار مالی این شرکت را صادر کرد و صحبت‌هایی شد که برمبنای مصوبات مجلس شورای اسلامی، عزم وزارت صمت و  حمایت سهامداران و سرمایه گذاران، ساختار مالی ایران خودرو  اصلاح شود. همچنین گفته می شد که باتوجه به این که ۵۰ سال از تاسیس این شرکت می‌گذرد این اقدام به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است.

این در حالی است که این شرکت در مقطع زمانی فعلی استفاده از مکانیزم تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای انجام افزایش سرمایه را به گروه خاصی از دارایی‌ها محدود کرده است.

برخی از شنیده‌ها حاکی از این بود که افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تامین سرمایه در گردش، افزایش تیراژ تولید، فروش اموال مازاد و همچنین عرضه محصولات جدید از ارکان اصلی  برنامه اصلاح ساختار ایران خودرو به شمار می‌آید. تعدادی امیدوار هستند با به نتیجه رسیدن این اقدامات، شرایط به وضع متعارف بازگردد و نتایج راهبردهای یادشده در ماه‌های آینده نمایان شود.

در عین حال به تازگی خبر هایی رسیده که قرار است افزایش سرمایه سایپا نیز عملی شود. بر اساس مصوبه هیات مدیره، شرکت سایپا در نظر دارد نسبت به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شامل زمین، ساختمان و همچنین سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت خود اقدام کند. همچنین گفته شده که در حال حاضر مکاتبات لازم با کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران صورت پذیرفته و به محض اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی مراحل اجرایی این امر کلید خواهد خورد.

در این میان در معاملات سهام این شرکت‌ها طی هفته‌های اخیر، قیمت‌ها به دلیل همین نوع اخبار تحت تاثیر قرار گرفت؛ به طوری که فعالان بازار در برخی از روزها شاهد رشدهای بیش از چهار درصد در قیمت پایانی روز و در روزهای دیگر شاهد کاهش قمیت بیش از چهار درصدی بودند.

در این زمینه فردین آقا بزرگی - کارشناس بازار سرمایه - در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد علت این نوسانات و ارتباط آن با اخبار شنیده شده، اظهار کرد: شرکت‌هایی هستند که دارایی ثابت زیادی دارند. اگر قرار باشند که این شرکت‌ها از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها غیر از دارایی ثابت افزایش سرمایه دهند این اصلاح ساختار مالی برای آن ها تاثیر خاصی ندارد اما تجدید ارزیابی برای آن‌هایی که دارایی ثابت زیادی دارند و می توانند از محل همین دارایی‌های ثابت افزایش سرمایه دهند و از معافیت مالیاتی استفاده کنند، خبر مثبتی به حساب می آید.

وی در پاسخ به اینکه آیا نوسانات قیمت سهم‌ها در دو گروه سایپا و ایران خودرو را می‌توان مرتبط با اخبار جسته گریخته درباره افزایش سرمایه آن‌ها دانست؟ گفت: این دو شرکت می‌توانند از طریق دارایی ثابت، افزایش سرمایه دهند و مشمول معافیت مالیاتی شوند که این موضوع می‌تواند دلیل رشد قیمت سهام این شرکت ها در برخی از روزهای معاملاتی باشد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، حذف احتمالی پراید و پژو ۴۰۵ از تولیدات این خودروسازان و مشکلات کلی اقتصادی، در قیمت سهم‌های آنها نیز تاثیر گذار بوده است و می‌تواند جو بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار