کد خبر: ۸۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

آذربایجان شرقی و به طور خاص روستاهای زلزله زده این استان همچنان درگیر آثار و عوارض ناشی از زمین لرزه مهیب چند شب پیش هستند و کمبود امکانات امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است. ایسنا از قول رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نوشته است: «در زمینه اسکان موقت، امکان...... دیگری جز تامین چادر در مناطق زلزله زده نداریم و تهیه کانکس ماجرای دیگری دارد که با مشکلات عدیده آن موافق نیستیم». نماینده مردم سراب هم گفته است:«

بسیاری از کودکان مناطق زلزله زده به شدت بیمار هستندو حداقل 7 الی 8 اکیپ پزشک عمومی نیاز داریم تا بالای سر بیماران بروند». ناتوانی و بی تدبیری مسئولان در رسیدگی به مشکلات جامعه، به خصوص به هنگام بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی و غیر مترقبه، حالا دیگر یک قصه قدیمی، تکراری و ملال انگیز شده است و بازگویی آن هیچ دردی را دوا نمی کند ومرحمی برای التیام آذربایجان عزیز به دست نمی دهد؛ آذربایجانی که چشم بیدار ایران است و همیشه و همه وقت با فرزندان مبارز، مجاهد و روشنفکر خود پاس ایران را داشته است و از کیان آن با همه وجود به دفاع برخاسته است.

زلزله اخیر آذربایجان شرقی هرچند خسارت های مالی فراوانی در پی داشت اما خدا را شکر تلفات جانی زیادی بر جا نگذاشت. خسارات مادی و البته تعداد بالای آمار مجروحان هم به طور عمده ناشی از آوار خانه های خشتی و گلی بوده است. با وجود این که کارشناسان همواره در خصوص مخاطرات خانه های گلی و قدیمی و خسارتبار بودن آن ها به هنگام زلزله تذکر لازم می دهند وخود مردم هم به خوبی به این نکته واقف هستند با این حال هنوز هم مردم بسیاری در سراسر کشور و از جمله در روستاهای آذربایجان در این نوع خانه ها زندگی می کنند بنابراین، تهدید همچنان باقی است. این در حالی است که معضل وجود خانه های قدیمی و کلنگی در بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا حل شده است. البته تلاش هایی هم در همین ایران خودمان در مورد مقاوم سازی منازل و ساختمان ها صورت گرفته است ولی به هیچ وجه کافی نیست و باید این حرکت ضعیف به یک نهضت گسترده تبدیل شود تا خسارت زلزله در ایران زلزله خیز به حداقل ممکن برسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار