کد خبر: ۸۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸

محمد نعیم امینی فرد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

قانونی به نام بیمه همگانی داریم که از تصویب آن دو دهه گذشته که علاوه بر توفقیاتی که داشته، فراز و نشیب هایی هم تجربه کرده است. بر اساس اصول قانون اساسی، حق بهداشت و دسترسی سریع مردم به خدمات سلامت وظیفه حاکمیتی شناخته می شود که نتیجه قانون بیمه همگانی، تشکیل سازمان خدمات درمانی بود که به سازمان سلامت بیمه ایرانیان تغییر عنوان پیدا کرد. تا قبل از طرح تحول سلامت بین 15 تا 18 میلیون ایرانی فاقد هرگونه پوشش خدمات بیمه ای بودند که بعد از اجرای این طرح، صندوق های مختلفی با منابع دولتی تشکیل شد و در همان ابتدای اجرای طرح تحول سلامت، حدود 10 میلیون ایرانی دیگر تحت پوشش بیمه ای قرار گرفتند و افراد بسیاری که تحت پوشش بیمه های دیگر بودند به دلیل اینکه این بیمه رایگان بود، به این صندوق مهاجرت کردند که این به صندوق بیمه سلامت آسیب زد. قانون 70 برنامه ششم توسعه الزام انجام آزمون وسع را تعیین کرده است که بر اساس آن، پوشش بیمه ای انجام شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره آمار ارائه کرده است اما تا الان متاسفانه کار عملیاتی در ارتباط با آزمون وسع که به شکل یک کار مشخص باشد، ندیده ایم و به نظر بنده مشکل اصلی در وزارت رفاه بوده که وظیفه قانونی را انجام نداده است. در حال حاضر با پدیده ای مواجه هستیم که حدود 10 میلیون ایرانی همچنان خارج از پوشش بیمه ای هستند. اینکه دریافت حق سرانه جزء ناچیزی از درآمدهای صندوق باشد، آن را با مشکلاتی روبرو کرده است که از یک طرف قطعا کیفیت خدمات با توجه به تورمی که وجود دارد و نیاز فزاینده ای که به ارائه خدمت پیش می آید، کاهش پیدا می کند و از طرف دیگر ساز و کارهای ما با صنعت بیمه، ساز و کارهای صندوقی است و هیچ سازو کاری که مبتنی با صنعت بیمه باشد در حال حاضر حداقل در حوزه صندوق های بیمه سلامت نداریم.

طرح پوشش اجباری بیمه سلامت این نگاه را دارد که از افراد یا دهک هایی که امکان پرداخت سرانه بیمه ای دارند، سرانه ای متناسب با درآمدشان دریافت کنیم، در عوض پوشش های بیمه ای صد در صدی برای دهک هایی از جامعه که فاقد توانایی حق پرداخت سرانه هستند را تضمین کنیم.

به این ترتیب و با الزامات دیگر این طرح و هم اینکه اگر با دقت انجام شود و اطلاعات مناسب از وزارت رفاه به بیمه سلامت داده شود، امیدواری برای موفقیت طرح وجود دارد که به لحاظ کمی پوشش بیمه ای را افزایش دهیم و به صد در صد برسانیم و هم اینکه وقتی افراد حق بیمه پرداخت می کنند به نوعی نظاره گر و مطالبه گر برای ارائه خدماتی که الزاما باید به آنها داده شود، خواهند بود.

منبع: خانه ملت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار