کد خبر: ۸۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت آنلاین؛
قیمت خودرو بار دیگر افسار گسیخته و پله های صعود را طی می کند تا مردم بار دیگر اعتقادات خود بخندند. مردمی که همه روزه پراید را به ارابه مرگ تشبیه می کنند، امروزه بابت همین پراید 52 میلیون تومان می پردازند.

به زودی باید در سوگ صنعت خودرو بنشینیم

کورش شرفشاهی: قیمت خودرو بار دیگر افسار گسیخته و پله های صعود را طی می کند تا مردم بار دیگر اعتقادات خود بخندند. مردمی که همه روزه پراید را به ارابه مرگ تشبیه می کنند، امروزه بابت همین پراید 52 میلیون تومان می پردازند. این مردم که در اوایل دولت روحانی خرید خودرو ایرانی را تحریم کرده بودند و در قالب کمپین نخریدن خودرو، می خواستند به خودروساز ایرانی تفهیم کنند تاوان گران فروش بی کیفیت، نخریدن است، اکنون بابت پژو 207 نزدیک به 170 میلیون تومان می پردازند. براستی یک نفر نیست به ما بگوید در این مملکت چه خبر است؟

برای آنکه به این سوال پاسخ بدهیم، با محمدرضا منصوری، نماینده اراک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا در مدت کمتر از 10 روز قیمت خودرو داخلی حدود 10 میلیون تومان گران شده است گفت: تمامی این مشکلات ناشی از به هم ریختگی وضعیت خودروسازی در کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه امروزه خودروسازان بدهی های وحشتناکی دارند گفت: هر مدیری که برای اداره خودروسازی ها می آمد، اولین کاری که می کند، به سراغ بانکها می رود تا از تمامی آنها و حتی بانک مرکزی وام بگیرد و بتواند حقوق کارکنان را بپردازد.

وی با ابراز تاسف از اینکه وضعیت مدیریت در خودروسازی ها، انباشت زیان روی زیان شده است گفت: اکنون شرایطی پیش آمده که بانک مرکزی هم دیگر نمی تواند بی حساب و کتاب برای خودروسازان تسهیلات اختصاص دهد.

منصوری با تاکید بر اینکه باید به فکر بهره وری و درآمدزایی خودروسازی ها باشیم گفت: خودروسازی ها باید اموال مازاد خود را به سرعت بفروشند و سهامی که در بخشهای دیگر اقتصادی دارند، به سرعت واگذار کنند تا بتوانند بهره وری مجموعه را بالا ببرند.

وی با انتقاد شدید از سومدیریت در خودروسازی ها گفت: اگر کسی بخواهد در امر خودروسازی موفق باشد، باید مدیریت موفقی در ایجاد بهره وری داشته باشد.

نماینده ساوه و زرندیه در پاسخ به اینکه پیشنهاد شما برای کنترل قیمت خودرو چیست گفت: پیشنهاد من به دولت این است که برای کنترل بازار و کاهش تقاضای موجود که البته تقاضای کاذب و گرفتار دلال بازی است، ورود خودروهای دست دوم را جدی بگیرند. وقتی خودروهای دست دوم خارجی وارد بازار شود، مردم دیگر برای خرید خودروهای داخلی هجوم نمی آورند و البته قیمت این خودروها نیز مناسب است.

وی در پاسخ به اینکه پیش فروش خودرو می تواند عطش بازار را کاهش دهد گفت: امروزه پیش فروش برای کسانی است که می خواهند سود ببرند و بیشتر دلالان ثبت نام می کنند. باید بپذیریم که مصرف کننده واقعی پولی بابت پیش فروش نمی پردازد.

مردم قبل از ثبت نام، شرایط را مطالعه کنند

منصوری خطاب به کسانی که برای پیش خرید خودرو ثبت نام می کند گفت: شمایی که امروزه برای پیش خرید عجله دارید، فردا نباید اعتراض کنید که پولهایمان را مدتهاست خوابانده ایم و هنوز خودرو نگرفته ایم.

وی شرایط را برای کسانی که پیش خرید می کنند تشریح کرد و گفت: بهتر است قبل از ثبت نام، شرایط را مطالعه کنید. پیش فروش خودرو زمان ندارد و ممکن است زمان تحویل بسیار طولانی شود. بنابر این از همین امروز هشدار می دهیم که فردا مقابل مجلس یا وزارت صنعت تجمع نکنید و برای مردم و نظام نارضایتی به وجود نیاورید که چرا خودروهای پیش خرید را تحویل نمی دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اعتراض های گسترده ای که زیان دیدگان موسسات مالی و اعتباری انجام دادند گفت: کسانی که پولهایشان را در موسسات مالی و اعتباری سپرده گذاری کردند، به طمع سود کلانی بود که این موسسات اعلام کرده بودند و امروز هم به کسانی که پولهایشان را برای پیش خرید خودرو اختصاص می دهند، هشدار می دهم که پیش فروش خودرو زمانی برای تحویل ندارد و چون زمانی در قرارداد پیش فروش تعیین نشده، هرچقدر هم تاخیر در تحویل خودرو صورت بگیرد، بهانه ای برای اعتراض وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه خودروهای دست دوم بسیاری در گمرک ها انبار شده که باید هرچه سریعتر ترخیص شود گفت: ترخیص این خودروهای دست دوم هم می تواند التهاب بازار خودرو را کاهش دهد و هم این خودروها که زیر باران و آفتاب قرار گرفته و در اصل سرمایه کشور در حال نابودی است، به چرخه مصرف وارد می شود.

منصوری با انتقاد شدید از معضل چند خودرویی در کشور گفت: امروزه علاوه بر واسطه ها و دلالان، افراد بسیاری را سراغ داریم که چندین خودرو دارند. این افراد برای رفتن به مناطق کوهستانی یک نوع خودرو، برای رفتن به مسافرت های تفریحی یک نوع خودرو و برای رفت و آمد درون شهری یک نوع خودرو دارند که این رویکرد باعث شده تا تقاضا برای خرید خودرو زیاد شود.

وی بهترین روش برای مقابله با چند خودرویی را وضع مالیات اعلام کرد و گفت: باید برای کسانی که بیش از یک خودرو دارند، مالیاتهای مناسب برای بیش از یک خودرو وضع شود تا تب آشفته بازار خودرو فروکش کند.

ضعف مدیریت، مشکل اصلی

نماینده ساوه با ابراز تاسف از بکارگیری مدیران ناکارآمد در صنعت خودرو گفت: مهمتر این است که مدیران خودروسازی کشور بتوانند در شرایط سخت مدیریت کنند. مشکل اصلی کشورمان ضعف مدیریت است. امروزه خودروسازان کشور با تعداد بالای نیروی کار رو به رو هستند و کارخانه های خودروسازی به محلی برای شاغل شدن فرزندان و بستگان بیکار مسوولان تبدیل شده اند به نوعی که امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در خودروسازی ها بدون سفارش و پارتی مشغول بکار شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه مدیرانی که نیروهای کار سفارش شده را می پذیرند، مدیرانی بی کیفیت و بله قربان گو هستند گفت: مدیر بله قربان گو می داند که خودروسازی ها با انبوه نیروی کار رو به رو هستند، اما برای نگه داشتن جایگاه شغلی و میزشان، بازهم افراد سفارشی را استخدام می کنند که در سالهای گذشته بارها شاهد آن بوده ایم.......منصوری با اعلام اینکه نمایندگان مجلس، مسوولان نظام و سیاسیون باید توجیه شوند که حق معرفی نیروی جدید به خودروسازی ها را ندارند گفت: اگر به اظهارات تمامی مدیران خودروسازی ها توجه کنید، متوجه می شوید که همه آنها از نیروی مازاد گلایه داشتند. بخاطر داریم که مدیر عاملی پست مدیریت یکی از شرکتهای خودروسازی را تحویل گرفت و در اولین سخنرانی اعلام کرد که 10 هزار نیروی مازاد داریم، اما همین فرد وقتی دوران مدیریتش به پایان رسید و برکنار شد، نه تنها فکری برای نیروهای مازاد نکرد بلکه 10 هزار نیروی جدید استخدام کرد. طبیعی است که اضافه شدن نیروی جدید در شرایطی که تولید وجود ندارد، نشانگر مدیران بی کفایت و اهل معامله برای نگاه داشتن میز است.

وی با ابراز تاسف از اینکه هر مدیری که بر مسند خودروسازی های کشور تکیه زده، نتوانسته منافع شرکت را حفظ کند گفت: مدیران خودروسازی ها بازیچه دست سیاسیون بوده و هستند. در حالی که مدیر خودروسازی باید مانند مدیر بخش خصوصی وارد عرصه شود و اختیارات کامل داشته باشد، به نوعی که حتی مسوولان نظام نتوانند به آن مدیر سفارش کنند.

نماینده ساوه با اشاره به جلساتی که با قطعه سازی ها برگزار شده گفت: در مورد قطعه سازی ها نیز باید توجه داشته باشیم که میزان طلب آنها سرسام آور شده و خودرو سازی ها باید هرچه سریعتر طلب قطعه سازان را بپردازند.

وی در پاسخ به اینکه مگر چه اتفاقی افتاده که خودروسازان موفق نمی شوند به روزهای طلایی تولید انبوه بازگردند گفت: مشکل اصلی بدهی سنگین بانکی خودروسازی هاست. امروزه خودروسازی ها توان توسعه ندارند، زیرا آنقدر به بانکها بدهکار هستند که اگر سودی هم از تولید می برند، باید به بانکها بدهند. باید بپذیریم که خودروسازی ها با وامهای کلانی که گرفته اند، دیگر رنگ سود را نمی بینند. نتیجه آنکه به روزمرگی افتاده اند و برای رفع همین روزمرگی است که تاکید می کنم به مدیر توانمند نیاز داریم.


دو معضل بزرگ خودروسازی

منصوری بدهی سنگین خودروسازی ها و کمبود نقدینگی را دو معضل بزرگ خودروسازی دانست و گفت: مدیری که برای اداره خودروسازی ها می آید، گمان می کند که اگر نقدینگی به کارخانه تزریق شود، می تواند به همان روزمرگی مدیران گذشته ادامه دهد و در اولین گام بسراغ بانک می رود، در حالی که باید چاره اندیشی اساسی شود.

وی با تاکید بر خصوصی شدن خودروسازی ها گفت: اینکه تاکید می کنیم خودروسازی ها باید خصوصی شوند، به دلیل آن است که نقدینگی بخش خصوصی، وارد صنعت خودروسازی شود و سایه سنگین دولت و تسهیلات بانکی با بهره های سنگین از سر صنعت خودروسازی کشور برداشته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دولت خواست هرچه سریعتر تن به خصوصی سازی خودروسازی ها بدهد تا منافع مردم حفظ شود و گفت:اینکه هر روز قیمت خودرو بالا می رود که معنای مدیریت بر صنعت عظیم خودروسازی نیست.

وی با اعلام اینکه نیاز به یک کمیته تخصصی خودرو داریم که از نخبگان در این کمیته استفاده شود گفت: این کمیته باید همه چیز را بررسی کند و پیشنهاد اصلاحی بدهد و تصمیم نهایی را مدیران خودروسازی بگیرند، اما منظور ما مدیران دست نشانده امروزی نیست، بلکه در گام اول به مدیری نیاز داریم که صنعت خودرو را درک کند.

منصوری خواستار تشکیل اتاق فکری در خودروسازی ها شد و گفت: باید هرچه سریعتراموال مازاد خودروسازی به فروش برسد تا به جای آنکه خودروسازی ها دلال سهام باشند، تولید کننده باشند. امروزه خودروسازی ها بی محابا در بخشهایی سرمایه گذاری کرده اند که هیچ ربطی به تولید خودرو ندارد. بنابر این باید ابتدا این وزنه های سنگین از پای صنعت خودرو باز شود.

وی در خصوص اصرار بر فروش اموال مازاد خودروسازی ها گفت: هدف این است که می خواهیم حاشیه ها را از صنعت خودرو بگیریم. اما نگران این هستیم که در فروش اموال مازاد نیز دستهای پشت پرده به غارت اموال بپردازند. بنابر این باید دستگاه قضا بر مزایده اموال خودروسای ها نظارت داشته باشد تا گره دیگری بر این مشکلات زده نشود.

نماینده ساوه در پاسخ به اینکه گمان نمی کنید که زیاد بدبین هستید گفت: تجربه مزایده در کشور ما همواره تلخ بوده به نوعی که در گذشته مزایده های زیادی را شاهد بودیم که جیب عده بخصوصی پر شد و به دلیل همین سابقه فساد و رانت است که اصرار داریم باید مراقب باشیم که وضعیت مانند گذشته نشود.

وی در خصوص ادعاهایی مبنی بر شکل گرفتن مافیای خودرو به وسیله خودروسازان فعلی کشورمان که اجازه حضور و فعالیت خودروساز جدید را نمی دهند گفت: این ادعا کاملا درست است. در مقاطع گذشته که تحریم وجود نداشت و هیچ مشکل ارزی نداشتیم، سرمایه گذاران بسیاری بودند که می خواستند قطب سوم و چهارم خودروسازی را در کشور ما تشکیل بدهند، اما مافیای خودروسازی داخلی اجازه این کار را نداد.


گربه رقصانی مدیران خودروسازی

منصوری با یادآوری اینکه شرکتهای خارجی بسیاری برای راه اندازی صنعت خودرو در کشور اعلام امادگی کردند گفت: متاسفانه همین مدیران خودروسازی که امروزه برای مردم گربه رقصانی می کنند و توان تامین نیاز بازار را ندارند، اجازه فعالیت به آنها را ندادند. نتیجه آن بی تدبیری و مافیای دو قطبی خودروسازی کشور این شد که اکنون وقتی در شرایط تحریم هستیم و برای انتقال ارز مشکل داریم، هیچ سرمایه گذاری برای آمدن به ایران ابراز تمایل نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه باید بیدار شویم و اختیار خودرو کشور را به دست این خودروسازان که توان تامین نیاز داخلی را ندارند، ندهیم گفت: اکنون نیز می توانیم با کشورهایی مانند روسیه و چین برای تولید خودرو وارد مذاکره شویم. دیگر زمان ناز کردن و چوب لای چرخ گذاشتن خودروسازان کشور نیست، زیرا خودشان درمانده هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه خودروسازی ها به دلیل کمبود نقدینگی دست به پیش فروش زده اند گفت: بانکها نمی توانند و دیگر نباید در قالب دادن تسهیلات در صنعت خودرو ورود کنند.

وی مدیران خودروسازی را به میهمانانی تشبیه کرد که ثبات مدیریتی و ماندگاری ندارند و گفت:وقتی مدیران شرکتهای خودروسازی میهمان هستند و هر لحظه امکان برکناری آنها وجود دارد، چه دلیلی دارد که بانک به این مدیر اعتماد کند و در حالی که بارها مدیران جدید، عملکرد مدیران قبلی را زیر سوال برده اند، چه اعتمادی به این شرکت خودروسازی بدون ثبات مدیریتی وجود دارد؟

منصوری با ابراز تاسف از اینکه نتیجه مدیریت 40 ساله بر صنعت خودرو کشور، بدهی 80 هزار میلیارد تومانی است گفت: این بدهی کلان گریبانگیر دو شرکت بزرگ خودروسازی شده و هیچ تضمینی وجود ندارد که مدیران بی کفایت امروز خودروسازی ها، بدهی را برای سالهای آینده به 200 هزار میلیارد تومان نرسانند.

وی با اشاره به اینکه نگاهی به اعداد و ارقام نشان می دهد که هر 4 سال بدهی خودروسازی ها دو برابر شده است گفت: اگر هرچه سریعتر برای وضعیت نامناسب خودروسای ها فکری نکنیم، باید شاهد نابودی صنعت خودرو در کشور باشیم زیرا خودمان انحصار را برای خودروسازی ها تعریف کردیم.

نماینده ساوه با اعلام اینکه خودروسای ها به بانکها، قطعه سازی ها و مردم بابت پیش فروش خودرو، بدهی های کلانی دارند گفت: سالهاست که فریاد می زنم اگر خودروسازی ها با همین فرمان پیش بروند، مرگ صنعت خودرو دور از ذهن نخواهد بود و به زودی باید در سوگ صنعت خودرو بنشینیم.

منصوری با تاکید بر اینکه باید هر چه سریعتر صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کنیم گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی وقتی با پول بیاید، همان کاری را می کند که بانک می کند، با این تفاوت که بانک به هر قیمتی شده پول خودش را ولو با مصادره اموال می گیرد، اما بخش خصوصی شرایط را بررسی و موانع را رفع می کند تا صنعت خودرو به آشفتگی امروز نیفتد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار