کد خبر: ۸۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
رییس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن سه تاثیر مثبت افزایش سن بنا در ضوابط پرداخت تسهیلات خرید مسکن در یک ماه اخیر را اعلام کرد.

مهدی احمدی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا با بیان اینکه مصوبه جدید بانک در خصوص افزایش عمربنا برای آپارتمان ­هایی که تسهیلات خرید مسکن به آنها تعلق می­ گیرد در مدت کوتاهی از اجرا توانست تا حدودی بازار را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: اجازه خرید واحدهای مسکونی 20 تا 25 سال ساخت با تسهیلات اوراق مسکن هم در کار سازنده ­ها و تولیدکنندگان مسکن از بابت فروش و هم در کار زوج­ های جوان از بابت خرید گشایش ایجاد کرده است و نتیجه این تحول را می­ توانیم در آمار مربوط به بازار معاملات خرید خانه مربوط به ماه مهر در تهران مشاهده کنیم.
احمدی تصریح کرد: از آنجا که خانه ­های با عمر بنای بیش از 20 سال ساخت حداقل 10 درصد در معاملات مسکن شهر تهران سهم دارد و به همین نسبت در سایر شهرهای بزرگ مورد توجه متقاضیان خرید قرار دارد در نتیجه امکان استفاده از تسهیلات بانک مسکن برای خرید این واحدها باعث شکسته شدن سد رکود در معاملات ملک می­ شود.
رییس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن درباره جزییات دستاورهای حاصل از اجرای مصوبه افزایش قدمت ساختمان های مشمول دریافت تسهیلات اوراق گفت: این مصوبه باعث افزایش انتخاب متقاضیان دریافت تسهیلات در خرید ملک، افزایش قدرت خرید مشتریان با انتخاب املاک با قدمت بالاتر و همچنین تعدیل قیمت املاک نوساز شده است.
احمدی افزود: تا پیش از اجرای این مصوبه، استفاده کنندگان از تسهیلات اوراق مسکن فقط امکان انتخاب واحدهای حداکثر 20 سال ساخت در بین فایل ­های فروش در بنگاه ­های املاک را داشتند اما در حال حاضر دایره انتخاب واحد مسکونی برای متقاضیان تسهیلات اوراق مسکن افزایش پیدا کرده است. بخصوص آنکه با توجه به رکود ساخت و ساز در سال­ های 93 تا 96، میزان عرضه واحدهای نوساز در بازار مسکن تا حدودی کاهش پیدا کرده است و این مصوبه می ­تواند کمبود واحد مسکونی کم سن برای فروش را جبران کند.
احمدی در ادامه گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن با بیان اینکه هدف بانک از افزایش قدمت ساختمان­ های مشمول دریافت تسهیلات اوراق، تسهیل در شرایط خانه­ دار شدن مردم و همچنین پاسخگویی به بخشی از نیازهای مشتریان بانک بوده است، اعلام کرد: به دلیل سطح پایین قیمت واحدهای مسکونی بالای 20 سال ساخت در مقایسه با قیمت واحدهای نوساز و خانه ­های زیر 10 سال ساخت،‌ در حال حاضر به نوعی،‌ قدرت خرید مشتریان با دسترسی به خانه­ های دارای قیمت کمتر از طریق تسهیلات اوراق بهبود پیدا کرده است.
احمدی در تشریح دستاورد سوم، به اثر غیرمستقیم و زنجیره­ای مصوبه اخیر بانک اشاره کرد و گفت: با هدایت شدن تقاضای خرید مسکن به سمت خانه­ های با عمر بنای بالای 20 سال ساخت، رقابت در فروش واحدهای با عمر بنای کم باعث تعدیل نهایی قیمت واحدهای نوساز می­ شود. ضمن آنکه رکود معاملات خرید و فروش مسکن در شرایط کنونی نیز خود مسیر و بستر کاهش قیمت آپارتمان­ های نوساز را فراهم کرده است.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا ماه گذشته حجم معاملات خرید مسکن در تهران 19 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش پیدا کرد. از طرفی فروش خانه ­های با عمر بنای بیش از 20 سال ساخت نیز 18 درصد رشد کرد.
تسهیلات اوراق مسکن در تهران برای متقاضیان انفرادی تا سقف 60 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ و کوچک نیز به ترتیب 50 و 40 میلیون تومان پرداخت می­ شود. همچنین برای افرادی که به شکل زوجی –زن و شوهر- قصد استفاده از تسهیلات اوراق را دارند در تهران تا سقف 100 میلیون تومان از این تسهیلات به آنها تعلق می­ گیرد. در شهرهای بزرگ و کوچک نیز به ترتیب 80 میلیون و 60 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می­ شود.
بیش از نیمی از خانوارهایی که با تسهیلات مسکن صاحب­خانه می­ شوند از تسهیلات اوراق استفاده می­ کنند و مابقی از سایر تسهیلات همچون صندوق پس ­انداز مسکن بهره می­ برند.

نام:
ایمیل:
* نظر: