کد خبر: ۸۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
در حال حاضر متخصصان الکترونیک هواپیمایی با دانش و توانمندی که دارند می توانند خدمات مهندسی نظیر سایت یابی،برگزاری مناقصات و بررسی فنی داکیومنتها،بررسی فنی تجهیزات خریداری شده را در قالب FAT و SAT،نصب و راه اندازی،نگهداری و تعمیر سامانه ها و تجهیزات،انجام گراند چک تجهیزات ناوبری و مشارکت در فلایت چک سامانه های مذکور به سایر کشورها بخصوص کشورهای همجوار ارائه نموده و درآمدزایی نمایند.

نصب و تعمیر کلیه سامانه های هوانوردی کشور با دانش متخصصان ایرانی

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی گفت: برای انجام یک پرواز ایمن در پروازهای داخلی، بین المللی و یا عبوری از فضای جمهوری اسلامی ایران و از زمانی که مسافرین وارد فرودگاه ها می شوند، برای چک مسافر و بار از تجهیزات بازرسی امنیتی ایکس ری X-RAY و گیت وی Gate-way استفاده می شود.

سیامک بهنام افزود: پس از ورود مسافران به داخل هواپیما و از زمان برخواستن تا نشستن هواپیما و در طول پرواز، جهت هدایت هواپیما در مسیر یابی، تعیین فواصل و شیب فرود از سامانه های کمک ناوبری ILS ،DME ،DVOR/VOR و NDB منصوبه در فرودگاهها و مسیر راههای هوایی و نقاط کویری و مرتفع کوهستانی، برای تشخیص موقعیت و مشخصات پرواز شامل نوع و شماره پرواز و سرعت و ارتفاع هواپیما و سایر اطلاعات مهم و ارسال اطلاعات مذکور به برج و اپروچ فرودگاهها و مرکز کنترل فضای کشور از سامانه ها و سنسورهای نظارتی رادار و سامانه های پردازشگر اتوماسیون استفاده می شود و برای برقراری مداوم ارتباط کلامی بین هواپیماها و کنترلرهای مراقبت پرواز برج و اپروچ فرودگاهها و مرکز کنترل فضای کشور، از سامانه های RCAG، سوئیچینگ و فرستنده و گیرنده ها بهره می بریم. همچنین کلیه ارتباطات هات لاین و تلفنی مابین مرکز کنترل فضای کشور با مراکز کنترل کشورهای همجوار و با فرودگاههای کشور و ارتباطات کلامی بین برج و اپروچ فرودگاهها و نیز تبادل اطلاعات RCAG و رادار بین مرکز کنترل و سایتها از طریق شبکه هوشمند ATN برقرار می شود.

سیامک بهنام گفت: حفاظت کلیه سامانه ها و تجهیزات هوانوردی در مقابل صاعقه، اضافه ولتاژ و فراتاخت ولتاژ، تهیه و نگهداری و تعمیر کلیه منابع تغذیه و UPS سامانه های فوق و همچنین اندازه گیری میزان اشعه ها و پرتوهای یونساز تجهیزات بازرسی ایکس ری و گیت وی و غیر یونساز تجهیزات CNS و زون بندی سایتها و همچنین حفاظت پرسنل الکترونیک در برابر پرتوهای مذکور از وظایف مهم اداره کل می باشد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها افزود:برای بررسی عملکرد سامانه ها و تجهیزات فوق بصورت منظم بازرسی و Audit دوره ای از فرودگاهها و سایتها انجام می پذیرد و مشکلات احصاء و طی برنامه ای مشخص و براساس اسناد و داکیومنتها بویژه Annex10 ایکائو نسبت به رفع آنها اقدامات اصلاحی انجام می گردد.

سیامک بهنام گفت: مدیریت طیف فرکانسی باند هوانوردی، بررسی درخواستهای ایرلانها و شرکتهای مختلف جهت تخصیص فرکانس، نظارت بر عملکرد و تجهیزات رادیویی آنها در محدوده پروانه های رادیویی اخذ شده در فرودگاهها، پیگیری اخذ مجوز ترخیص تجهیزات هوانوردی از سازمان تنظیم مقررات رادیویی و گمرک کشور، پیگیری برقراری شبکه زیرساخت هوانوردی و خطوط مخابراتی از شرکت مخابرات و مدیریت آن از دیگر وظایف این اداره کل می باشد.

وی اضافه کرد: برای انجام وظایف فوق حدود 600 نفر از متخصصان الکترونیک هواپیمایی در اداره کل ارتباطات و ناوبری و ادارات مهندسی الکترونیک سراسر کشور با حداکثر توان به کار مشغولند که با برگزاری آموزشهای تخصصی و عمومی در قالب دوره های پودمانی و همچنین دوره های عملی OJT، همواره دانش آنها بروز و ارتقاء می یابد. همچنین با برگزاری آزمونهای تئوری و عملی، صلاحیت شغلی و تخصصی تمامی پرسنل در قالب رده های مختلف Rating  احراز می گردد.

بهنام افزود: تمامی موارد فوق از طریق شش اداره مهندسی تجهیزات ناوبری،تجهیزات ارتباطی،تجهیزات راداری و اتوماسیون، بازرسی و ایمنی،آموزش و تحقیقات و برنامه ریزی و بازرسی و دو واحد امور فرکانس و پشتیبانی CNS اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و ادارات مهندسی الکترونیک تمامی فرودگاهها انجام می گردد.

در حال حاضر متخصصان الکترونیک هواپیمایی با دانش و توانمندی که دارند می توانند خدمات مهندسی نظیر سایت یابی،برگزاری مناقصات و بررسی فنی داکیومنتها،بررسی فنی تجهیزات خریداری شده را در قالب FAT و SAT،نصب و راه اندازی،نگهداری و تعمیر سامانه ها و تجهیزات،انجام گراند چک تجهیزات ناوبری و مشارکت در فلایت چک سامانه های مذکور به سایر کشورها بخصوص کشورهای همجوار ارائه نموده و درآمدزایی نمایند.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی در پایان ضمن گرامیداشت 12 نوامبر روز جهانی الکترونیک هواپیمایی،برابر با 21 آبان 98، به تمامی متخصصان الکترونیک فرودگاههای کشور و اداره کل تبریک گفته و از طرف همه متخصصان الکترونیک هواپیمایی کشور از همکاری و تلاشهای همکاران سایر معاونتها و ادارات کل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بویژه متخصصان ادارات کل کنترل ترافیک هوایی،مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی و آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما در معاونت عملیات هوانوردی شرکت که در زنجیره تامین ایمنی پروازها نقش مهمی دارند، تشکر نمود.

نام:
ایمیل:
* نظر: