کد خبر: ۸۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
تجارت آنلاین اظهارات کارشناسان در خصوص یک ابرچالش اقتصادی را بررسی کرد؛
بر اساس ادعای گمرک بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق کشور است که البته طبق تحقیقات میزان این قاچاق بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است و از این مقدار ۱۷ هزار میلیارد تومان آن کشف و از این مقدار نیز، محکومیت برای هزار میلیارد تومانش صادر میشود.

قاچاق کالا خوره اقتصاد

گروه اقتصاد کلان: قاچاق کالا در حال حاضر و علی رغم همه وعده هایی که داده می شود و اقداماتی که صورت می گیرد همچنان جولان می دهند و خوره جان اقتصاد شده اند. بر اساس ادعای گمرک بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق کشور است که البته طبق تحقیقات میزان این قاچاق بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است و از این مقدار ۱۷ هزار میلیارد تومان آن کشف و از این مقدار نیز، محکومیت برای هزار میلیارد تومانش صادر میشود.

به گزارش ایسنا موضوع «نحوه قاچاق کردن و راه های مبارزه با آن» با حضور یک کارشناس اقتصادی در برنامه پایش بررسی شد. سلیمی زاده در این خصوص اظهار کرد: به راحتی می توان در کشور قاچاق کرد و دو راه برای قاچاق است؛ راه اول قاچاق رسمی است که از گمرکها انجام می شود. برای این کار کافی یک گمرک شلوغ نظیر گمرک شهید رجایی انتخاب کرد. ۷۰ درصد ترانزیت کشور در این گمرک است و باید کالایی را برای قاچاق انتخاب کرد.

وی ادامه داد: اگر قاچاقچی زرنگ باشد می تواند برای واردات کالایش ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد. در بندر تقریبا کسی نمیپرسد که این کالا چیست و فقط مکانی برای انبار کردن کانتینرها به شما می دهند. چون بندر بر طبق قوانین منطقه آزاد محسوب می شود. انبارها دست سازمان بنادر است و با سازمان گمرک هیچ ارتباطی ندارد.

سلیمی زاده گفت: ثبت سفارش اولین جایی است که کالا اظهار میشود. در هنگام اظهار شما می توانید بگویید که کالا یخچال است که در آن صورت ۶۴ درصد تعرفه دارد و می توان گفت قطعات یخچال است که در آن صورت ۷ درصد تعرفه را خواهید پرداخت. در این خصوص می توان گفت که با یک اظهار ساده، ۵۴ درصد تعرفه پرداخت نمی شود. وی گفت: بنابراین عملا مبارزه با قاچاق شوخی است و همه می توانند قاچاق کنند. راه دوم قاچاق کردن، این است که با هماهنگی یک طرف خارجی فاکتور صادر می شود و این کالا برای کشوری ثالث است. به این صورت که کانتینر فقط در کشور اول رد میشود و به کشور ثالث می رسد. کانتینر در گمرک پلمپ می شود. اما می شود پس از ورود کانتینر به کشور با باز کردن پیچ های زیر کانتینر، کالای درون آن را با یک کالای جدید جایگزین کرد و پس از آن کالای قاچاق در کشور توزیع می شود.

وی در پایان تصریح کرد: در کشور ما قانون برای مبارزه با قاچاق وجود دارد اما به درستی اجرا نمی شود. در صورت جدیت در مبارزه با قاچاق می توان به رونق تولید ملی کشور امیدوار بود.

طرح جامعی برای مبارزه با قاچاق کالا !

با این که بنا به اذعان سلیمی زاده قانون کافی وجود دارد اما به آن عمل نمی شود، چندی قبل وزیر کشور باز هم از تدوین طرح و قانون در این مورد خبر داد و گفت: طرح جامعی برای مبارزه با قاچاق کالا با در نظر گرفتن همه حوزههای اجتماعی آماده میشود.

به گزارش صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا در جمع خبرنگاران فزود: در این جلسه درباره قاچاق کالا در واحدهای جنوبی که کالاها از مسیر غیرقانونی و گاهی به وسیله گمرک وارد میشود، بحث و تبادل نظر شد و کارشناسان وزارت صمت، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات نظرهای کارشناسی و جامعی ارائه کردند.

وی گفت: متاسفانه پس از گذشت یک سال از کاهش ورود کالای قاچاق و کاهش قمیت ارز و کاهش نیافتن قیمت کالاهای داخلی متناسب با آن روند افزایشی که پیش از این بوده، باز هم تفاوت قیمتها به گونهای سودآور است که قاچاق دوباره تقویت میشود.

راه میانبر مقابله با قاچاق کالا و ارز

نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در حال حاضر کشور ما به لحاظ داشتن نیروی جوان و نخبه از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است که مطمئناً اگر این افراد زحمتکش بیشتر باور شوند تلاشهایشان بیشتر هم به چشم خواهد آمد و حتما در رفع مشکلات اقتصادی که با آن دست به گریبان هستیم، راهگشا خواهد شد.

طیبه سیاوشی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در خصوص گردهمایی فناوریهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: همه میدانیم که راه مبارزه با فساد، تقویت دستگاههای نظارتی است و اکنون سیستمهای نظارتی ما نیازمند ارتقاء سختافزاری و نرمافزاری هستند تا بتوانند بهتر از همیشه به وظایف خود عمل کنند. هرچه شفافسازی در این امور بهبود پیدا کند اقتصاد مملکت نظم و نسق بهتری به خود خواهد گرفت و در نهایت اعتمادسازی خوبی در جامعه بهوقوع میپیوندد.

بی ارادگی برای مبارزه با قاچاق

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قاچاق پدیده تلخی در کشور ما است که به نظر میرسد عزمی برای جلوگیری از آن نیست. براساس برآورد ما بیش از ۲۵ میلیارد دلار در سال حجم قاچاق بوده است. اولین منشا اصلی قاچاق سیاستهای دولت است. منشا دوم نیز سود جوییهای صورت گرفته در این مسیر است. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر کریمی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی کشور صورت میگیرد، افزود: راههای طراحی شده برای واردات باعث قاچاق کالا است. سیاستهای دولت زمینه اصلی فر اهم کردن قاچاق است.این نماینده مجلس ادامه داد: در بجث قاچاق کالا به اتاق بازرگانی نیز انتقاداتی وارد است. زیرا مرجع صدور کارت بازرگانی اتاق میباشد و تایید آن با وزارت صنعت است. مشکلی که وجود دارد پاس کاری این دو دستگاه در خصوص کارتهای بازرگانی است. کارتهای بازرگانی اجارهای و یک بار مصرف ماحصل این ناهماهنگی شده است. در گذشته همین مشکل باعث شده که به افرادی غیر بازرگان، کارت گرفته شده و از آنها سو استفاده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار