کد خبر: ۸۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
عملکرد حناچی در مدیریت شهری؛ صفر!
این اتفاق در شرایطی روی می دهد که از یک هفته قبل هواشناسی نسبت به کاهش 12 درجه ای دما و بارش برف هشدار داده بود اما باز هم مثل همیشه جلسه مدیریت بحران با حضور شهردار تهران و مدیریت خدمات شهری وقتی برگزار شد که مردم در ترافیک وحشتناک صبحگاهی تهران شرایطی جهمنی را تجربه می کردند.

برف دوباره شهرداری تهران را غافلگیر کرد + عکس و فیلم

دوباره با بارش اولین دانه های برف در تهران مجموعه شهرداری غافلگیر شد تا خیابان های تهران دوباره قفل شوند.

این اتفاق در شرایطی روی می دهد که از یک هفته قبل هواشناسی نسبت به کاهش 12 درجه ای دما  و بارش برف هشدار داده بود اما باز هم مثل همیشه جلسه مدیریت بحران با حضور شهردار تهران و مدیریت خدمات شهری وقتی برگزار شد که مردم در ترافیک وحشتناک صبحگاهی تهران شرایطی جهمنی را تجربه می کردند.

علی رغم هشدارهای سازمان هواشناسی از چند روز قبل، شهرداری تهران تدبیر مناسب را بعمل نیاورده و تهرانی ها صبح اولین روز هفته ها را با دود کردن بنزین ۳۰۰۰ تومانی در ترافیک سنگین خیابان ها و بزرگراه ها سپری کردند.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ صبح امروز در جمع خبرنگاران و با توجه به بارش برف در پایتخت و وضعیت معابر اظهار داشت: همانطور که مستحضر هستید از ساعت ۷ تا ۷:۳۰ صبح، بارش در مناطق شمالی تهران آغاز شد که با توجه به اینکه معابر شمالی تهران دارای شیب است و این شیب ها با بارش برف نیاز به برف روبی و ریختن شن و نمک دارند که راه باز شود و با توجه به عدم انجام دادن این موارد، تردد در معابر شمالی تهران با مشکل مواجه شده است.

بسته شدن معابر در مناطق شمال شهر تهران به خاطر نبود تجهیزات برف روبی سبب شده تا زندگی در نیمی از تهران به حالت نیمه تعطیل درآید. این در حالی است که مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در اظهارنظری عجیب به جای اینکه پاسخگوی انتقادهای مردم در خصوص نبود کیسه های شن در معابر و آماده نبودن مجموعه شهرداری برای برف امروز باشد توپ را به زمین شهروندان انداخت و گفت: متأسفانه مردم ما آمادگی رانندگی و مواجهه با شرایط برفی را ندارند!

در همین رابطه دبیر مجمع نمایندگان تهران گفت که شهرداری تهران امروز در مواجه با بارش برف آمادگی سیستماتیک را نداشت؛ اگر شهرداری ادعای آماده بودن را دارد حداقل محکم‌تر وارد شود.

محسن علیجانی در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در مواجه با بارش برف در پایتخت گفت: هواشناسی از هفته گذشته بارش برف در تهران را پیش بینی کرده بود که در این شرایط انتظار می‌رفت شهرداری آمادگی لازم را داشته باشد. البته اگر شهرداری معتقد است که برای مقابله با بارش برف آماده بوده لازم بود که با توان بیشتری ورود پیدا می‌کرد. بنده در چند ساعتی که در خیابان‌های تهران تردد داشتم آمادگی سیستماتیک شهرداری برای مقابله با برف را ندیدم.

نماینده تهران توضیح داد: انتظار می‌رفت ایستگاه‌های توزیع شن، نمک و ماسه و ماموران شهرداری به وضوح در سطح شهر دیده می‌شد  که چنین مواردی را مشاهده نکردم، ما باید از بحران‌ها درس بگیریم؛ متاسفانه تهران در طول یکی دو سال گذشته از وقوع بحران‌های همچون بارش باران و برق غافلگیر شده است؛ ان‌شاءالله امسال شهرداری با تمام توان کار کند.

علیجانی در عین حال با بیان این که باید منتظر گزارش شهرداری برای ارائه نظر دقیق‌تر بود تاکید کرد: شهرداری باید محکم‌تر وارد شود؛ ما در زمان بارندگی در جنوب تهران غافلگیر شدیم که امروز هم به نظر می‌رسید شهرداری آمادگی سیستماتیک لازم را نداشت.

رسانه ها صبح امروز نقل قولی از مدیر خدمات شهری را منعکس کردند با این مضمون که "نمی شود دانه های برف را در آسمان با تیر زد تا نبارند و ما تمرین برای حضور در شرایط برفی نداریم" که نشان می داد شهرداری تهران به جای اینکه امادگی این بحران های کوچک را داشته باشد تلاش دارد با فرار به جلو از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

هر چند ساعتی بعد اصغر عطایی مدیر خدمات شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس در خصوص اینکه «جمله‌ای از شما در برخی رسانه‌ها منتشر شده است که تمرین برای حضور در شرایط برفی نداریم منظور شما مجموعه مدیریت شهری است یا شهروندان» گفت: این اشتباه آن رسانه بوده است که موضوع را بد منعکس کرده است من گفتم همانطور که مردم در تابستان سوار ماشین می‌شوند و از خانه بیرون می‌آیند و در روز برفی هم بدون اینکه شرایط خودروی خود را بررسی کنند و بدون اینکه از تجهیزاتی نظیر زنجیر چرخ استفاده کنند، اقدام به رانندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه مردم ما آمادگی رانندگی و مواجهه با شرایط برفی را ندارند و همین امر باعث می‌شوند که در چنین شرایطی غافلگیر شوند.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران اظهار داشت: البته نباید فراموش کرد که به هر تقدیر بخشی از مشکلات هم ناشی از آن است که شهروندان با بارش برف غافلگیر شده‌اند و برخی تمهیداتی که خودشان هم باید می‌اندیشیدند نظیر همراه داشتن زنجیر چرخ و حتی لباس گرم را نیندیشیده و از این رو هم شاهد بروز برخی مشکلات هستیم.

عطایی در مورد اقدامات شهرداری تهران در صبح برفی پایتخت توضیحاتی را بیان کرد و با بیان این‌که درصدد بازگشایی معابر پرتردد همچون مسیرهای بی‌ آر تی و غیره هستیم، گفت: در صدد این هستیم که مسیرهای پرترددی که شهروندان از آن بیشتر استفاده می‌کنند را بازگشایی کنیم.

وی با بیان این‌که بارش برف در اوج ترافیک صبحگاهی آغاز شده و امکان تردد ماشین‌آلات وجود نداشت، ادامه داد: در حال حاضر اکیپ‌ها به صورت پیاده اقدام به شن‌پاشی می‌کنند.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با بیان این‌که ما از ماه‌های قبل دستورالعمل و سناریوهای مختلفی را طراحی کردیم و حتی پیمانکاران‌ برف‌روب را از پیمانکاران پسماند جدا کردیم، اظهار کرد: اما امروز شرایط ویژه بود چرا که برودت هوا به منفی نرسید و هم این‌که بارش برف در اوج ترافیک صبحگاهی بوده است.

عطایی با بیان این‌که تا پایان امروز مخازن شن در معابر اصلی و بزرگراهی مستقر می‌شوند تا شهروندان در صورت بروز مشکلات به کمک خادمان‌شان در شهرداری تهران بیایند، گفت: در حال رصد معابر هستیم تا نقاط برف‌گیر را شناسایی کنیم.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که شهرداری از برف امروز غافل شده بود، اظهار کرد: ما غافلگیر نشدیم چرا که برف در یک بخش شمالی تهران مشکلاتی را ایجاد کرده است و نیروهای خدمات شهری در آماده‌باش هستند و حتی آمادگی آن را داریم که در سطح مناطق 22‌گانه شهر را پوشش دهیم، اما دقت داشته باشید که بارش برف صبحگاهی در یک پیک زمانی که اوج ترافیک صبحگاهی بود شروع شد و امکان تردد ماشین‌آلات نبود و همکارانمان به صورت پیاده و دستی کار را پیش می‌برند.

عطایی در ادامه با حضور در برنامه تلویزیونی تلاش کرد با بیان اینکه برف در اوج ترافیک صبحگاهی آغاز شد و امکان تردد ماشین آلات شهرداری وجود نداشت عملکرد بد شهرداری و غافلگیری دوباره این نهاد در شرایط بحرانی را توجیه کند.

اتفاقی که پیشتر هم در خصوص آلودگی هوای تهران و ترافیک سنگین در سطح شهر و انتشار بوی بد برخی از مناطق تهران و ماجرای سگ کشی پیمانکاران شهرداری و دهها مورد مشابه اتفاق افتاده و نشان می دهد شهروندان نمره عملکرد حناچی به عنوان شهردار تهران را چیزی در حد صفر می دانند.

شهردار تهران امروز بعد از مسدود شدن بخشی از تهران دوباره دست به دامان مردم شد و تنها به نوشتن این جمله اکتفا کرد که در برخی شریان‌های اصلی انسداد رخ داده که در تلاشیم با هماهنگی دستگاه‌ها آنها را بازگشایی کنیم. 

پیروز حناچی در حساب توییتری خود نوشت: « از ابتدای بارش برف در مرکز کنترل ترافیک حضور دارم و بر روند برف‌روبی و بازگشایی معابر مناطق درگیر، نظارت دارم. در برخی شریان‌های اصلی انسداد رخ داده که در تلاشیم با هماهنگی دستگاه‌ها آنها را بازگشایی کنیم».

وی نوشت: «‏مانند همیشه، همراهی مردم را صمیمانه خواستارم».

این استیصال شهرداری تهران را پیش تر در موضوع الودگی هوا و ترافیک هم دیده بودیم و در شرایطی که الودگی تهران در طی هفته گذشته همچون بیشتر روزها به مرز خفگی رسیده بود حناچی تنها راه حل این مساله را "دعا برای وزش باد"  عنوان کرد.

تسنیم در همین رابطه در گزارش به انتقاد از شهرداری تهران در قبال الودگی هوا پرداخت و نوشت: شهردار تهران در دیدار با شهردار سارایوو در تاریخ 15  آبان،  برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت بوسنی اعلام آمادگی کرده و گفته بود: جمعیت سارایوو کمتر از نیم میلیون نفر است و کلانشهرها در آستانه 700 هزار تا یک میلیون نفر با باید اقداماتی را در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام دهند.

اما با گذشت  6 روز از اعلام آمادگی شهردار تهران برای انتقال تجربیات شهرداری در کاهش آلودگی هوا به  پایتخت کشور بوسنی، حناچی راهکار ویژه‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران رونمایی کرد و گفت: "باد بوزد، وضع بهتر می‌شود!"

حالا به نظر می رسد شهرداری با توجه به شرایط کنونی بار دیگر قرار است برای حل مشکل روزهای برفی تهران نسخه ای مثل "دعا کنید برف نبارد"  بپیچد.

برف دوباره شهرداری تهران را غافلگیر کرد + عکس و فیلم

برف دوباره شهرداری تهران را غافلگیر کرد + عکس و فیلم

برف دوباره شهرداری تهران را غافلگیر کرد + عکس و فیلم

 

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار