کد خبر: ۸۷۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
پیشنهاد انتخاباتی متفاوت به لاریجانی؛ حضور پشتِ پرده حدادعادل
هرچند کمتر از یک ماه به آغاز ثبت نام داوطلبان حضور در انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده، اما بازار گمانه زنی های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان داغ است. جریان اصولگرا با کدام چهره های شاخص وارد رقابت های مجلس یازدهم خواهد شد؟ آیا در رقابت های اسفندماه شاهد کوچ چهره هایی چون قالیباف و جلیلی از انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات پارلمانی خواهیم بود؟

سرلیست اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس کیست؟

هرچند کمتر از یک ماه به آغاز ثبت نام داوطلبان حضور در انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده، اما بازار گمانه زنی های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان داغ است. جریان اصولگرا با کدام چهره های شاخص وارد رقابت های مجلس یازدهم خواهد شد؟ آیا در رقابت های اسفندماه شاهد کوچ چهره هایی چون قالیباف و جلیلی از انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات پارلمانی خواهیم بود؟

جریان اصولگرایی به دنبال تکرار تجربه انتخابات مجلس دهم نیست.  آنها نمی خواهند کرسی های سبز بهارستان را به خصوص در شهرهای بزرگ به رقیب واگذار کنند بنابراین از ماه ها پیش جلسات و برنامه ریزی های خود را برای چند و چون حضور در این انتخابات آغاز کرده اند.

با این حال، هنوز که هنوز است هیچ خبر قطعی درباره حضور یا عدم حضور چهره های شناخته شده تر این جریان در انتخابات وجود ندارد. تا جایی که می گویند هنوز هیچ تصمیم گیری نهایی در این رابطه انجام نشده است. اختلافات آنها تا جایی پیش رفته که حتی گفته می شود احتمال دارد شاهد ارائه دو یا سه لیست اصلی از اصولگرایان باشیم. به هرترتیب از  ۱۰ آذرماه و با آغاز زمان نام نویسی از داوطلبانِ حضور در بهارستان، فضای انتخاباتی کمی از غبارِ ابهام خارج می شود و می توان در شرایط روشن تری جایگاه افراد و جریان های سیاسی را مورد بررسی قرار داد. 

اما سوال اینجاست که جریان اصولگرا با کدام چهره های شاخص وارد رقابت های مجلس یازدهم خواهد شد؟ آیا در رقابت های اسفندماه شاهد کوچ چهره هایی چون قالیباف و جلیلی از انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات پارلمانی خواهیم بود؟ آیا لاریجانی در بهارستان ماندگار خواهد شد؟ آیا حدادعادل سودای بازگشت به خانه ملت را دارد؟

لاریجانی و دو راهیِ بودن و نبودن 

راه و منش علی لاریجانی سال هاست به عنوان یک اصولگرایی معتدل برای همه شناخته شده است. او ۱۲ سال است که  توانسته با همین رویکرد اعتماد نمایندگان طیف های مختلف سیاسی را برای تکیه بر کرسی ریاست مجلس جلب کند.

اما حالا، چهار ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم زمزمه های ترک بهارستان توسط لاریجانی به گوش می رسد. هرچند تاکنون هیچ اظهار نظر مستقیمی از سوی او مطرح نشده است و فقط چند ماه پیش گفته که «هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته ام.» و چند روز پیش نیز بازهم پاسخی مبهم به بحث کاندیداتوری اش داد اما این گمانه زنی ها بعد از ماجرای انتشار یک لیست انتخاباتی از قم بالا گرفت. چند روز پش بود که شورای هماهنگی اصولگرایان قم لیست کاندیداهای این شهر در انتخابات مجلس یازدهم را نهایی کرد و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده اصولگرای قم هم در همین رابطه به فارس گفت که «شورای هماهنگی اصولگرایان قم در مرحله بررسی کارنامه نمایندگان فعلی قم از لاریجانی هیچ رزومه‌ای نخواسته است.»موضوعی که بار دیگر انتقاد جریان های مختلف سیاسی به گروه های تندروی اصولگرایی را برانگیخت. 

یک پیشنهاد ائتلافی به لاریجانی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو فراکسیون مستقلین و از چهره های نزدیک به لاریجانی اما احتمالات درباره عدم کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات مجلس را رد می کند و در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید: «این اخبار منتشر شده خلاف واقع است. من معتقدم آقای لاریجانی با قدرت در انتخابات مجلس حضور پیدا می کند. مردم قم این بار نیاز به لیستی از اصولگرایان آرام تری دارند و پیشنهاد ما (چهره های نزدیک به آقای لاریجانی) به ایشان این بوده که با دو نفر از چهره های معتدل ملی ائتلاف کند و گروهی سه نفره تشکیل دهد. آن موقع مشخص می‌شود که مردم قم به دنبال ایجاد تندروی در کشور نیستند و مخالف رویه فعلی هستند.»

او تاکید می کند:«ما نخواهیم گذاشت آقای لاریجانی وارد کارزار انتخابات مجلس نشود. ایشان یک سرمایه ملی است و نمی شود که در مقابل یک سری تازه به دوران رسیده ها ایشان برود و در خانه بنشیند.»

در همین راستا برخی احتمال آمادگی لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را مطرح می کنند. که جعفرزاده در این رابطه می گوید:«هرچند به نظر من حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ منتفی نیست اما فعلا انتخابات مجلس برای ما مطرح است و برای آن برنامه ریزی داریم.» به این ترتیب به نظر می رسد باید در انتظار تصمیم نهایی علی لاریجانی ماند و دید آیا او برای حضور مجدد در بهارستان آماده می شود یا برنامه دیگری برای ادامه راهش در فضای سیاسی کشور دارد.

ابهام درباره کاندیداتوری «سردار» 

گمانه زنی ها درخصوص حضور شهردار اسبق تهران در انتخابات مجلس یازدهم بیش از پیش شدت گرفته است. برخی معتقدند محمدباقر قالیباف که تاکنون سه بار در انتخابات های ریاست جمهوری ناکام مانده، پس از شکست در انتخابات سال ۹۶، تصمیم گرفته ردای ریاست مجلس بر تن کند و از همان زمان برای حضور در بهارستان دورخیز کرده است.این تحلیل ها از زمانی که قالیباف سخنانی درخصوص «لزوم تشکیل مجلس نو» در مراسم یادواره شهدای ابهر مطرح کرد، قوت بیشتری گرفتند.

او در ادامه راه و در اوایل تیرماه سال جاری با انتشار پیامی ویدئویی در کانال تلگرامی خود خطاب به جوانان گفت:«سیاست‌ورزی جریان انقلابی ضمن حفظ مبانی، بایستی متحول شود تا چهره‌های نو، حرکت در مسیر نواصولگرایی را هرچه زودتر آغاز کنند.» قالیباف در این پیام، وب‌ سایتی برای ثبت‌نام جوانان مستعد معرفی و اعلام کرد: «امروز زمان اصلاح ریل‌گذاری در مسیر سیاست‌گذاری کشور است و ان‌شاءالله با همت و مشارکت شما جوانان، مردم عزیز ما، طعم شیرین کارآمدی را از سوی نیروهای انقلاب خواهند چشید.»

در همین راستا، محسن کوهکن، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده مجلس دهم به خبرآنلاین گفته بود که: «افرادی چون آقای قالیباف اگر به تشخیص یا تکلیف برسند، بر اساس آن عمل می‌کنند و احتمال کاندیداتوری‌شان وجود دارد.»

با این حال حسین قربانزاده، مشاور سیاسی  محمدباقر قالیباف، جزو مخالفان ایده کاندیداتوری او برای انتخابات مجلس است. او تاکید دارد که «قالیباف ظرفیت حضور برای انتخابات ۱۴۰۰ را دارد و کسی که از چنین ظرفیتی برخوردار است نباید خود را محدود به مجلس کند.» هرچند این گفته احتمال کاندیداتوری قالیباف را رد نمی کند.

از سوی دیگر محسن پیرهادی، از چهره های نزدیک به این سردارِ اصولگرا، در گفتگو با ایلنا اعلام کرده که «قالیباف در صورت نامزدی در انتخابات، از حوزه انتخابیه تهران به مجلس ورود می کند.» دایره گمانه زنی ها درخصوص حضور یا عدم حضور قالیباف در انتخابات مجلس البته گسترده تر از این حرف هاست. افرادی همچون سیدحسین نقوی حسینی، محمد دامادی و احمد توکلی نسبت به حضور سردار در انتخابات مجلس اظهار امیدواری کرده اند.

تا جایی که احمد توکلی سرلیستی قالیباف در انتخابات را کاری عقلانی دانسته و گفته که:«کارنامه آقای قالیباف مملو از نقاط درخشان است و وقتی این کارنامه را ارزیابی می‌کنیم، درمی‌یابیم که در مجموع او لیاقت نمایندگی تهران را دارد. او در سطح عالی‌ترین رجال سیاسی‌مذهبی حال حاضر کشور است و به سبب اینکه نگاهی کلان به اداره کشور دارد به شدت برای نمایندگی مجلس مناسب است و تصور می‌کنم مردم هم آقای قالیباف را مناسب ببینند و به او رأی بدهند.» 

هفته گذشته نیز عبدالرضا مصری، نائب رییس مجلس اعلام کرد در دیداری که با چند روز قبل با محمدباقر قالیباف داشته درباره نامزدی‌اش در انتخابات مجلس سوال کرده و قالیباف گفته که قصدی برای حضور در این انتخابات ندارد. مهرداد لاهوتی از نمایندگان نزدیک به سردار هم به خبرآنلاین گفته که «احتمال کاندیداتوری قالیباف ضعیف است.»

با این تفاسیر می توان احتمال دیگری را هم درخصوص نوع فعالیت محمدباقر قالیباف در انتخابات ارائه کرد. اینکه او به عنوان بازیگردان و تصمیم ساز در جریان فعالیت اصولگرایان برای انتخابات مجلس حاضر شود. ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا هم معتقد است که درخصوص کاندیداتوری قالیباف همچنان تاملی وجود دارد. او در گفتگو با خبرآنلاین می گوید:« نه خود ایشان و نه مجموعه اصولگرایان و شورای ائتلاف هنوز به جمع بندی نرسیده است.» او با اشاره به انتشار اخباری درخصوص احتمال کاندیداتوری قالیباف از حوزه انتخابیه مشهد هم گفته که « کاندیداتوری از محل حوزه انتخابیه هم هنوز نامعلوم است. هرچند قاعدتا تهران برای ایشان بهتر است تا مشهد اما شاید چون آقای قالیباف مشهدی است تصمیم بگیرد از این شهر کاندید شود. اما در هر صورت هیچ تصمیم قطعی و مشخصی وجود ندارد.»

جلیلی سرلیست پایداری می شود؟

نام سعید جلیلی از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ با جبهه پایداری گره خورده است. روزگاری که اصولگرایان با چند کاندیدا وارد کارزار انتخاباتی شدند، جبهه پایداری تمام قد از جلیلی حمایت کرد و او به عنوان کاندیدای اصلح آیت ا... مصباح معرفی شد. به هر ترتیب حالا در فرصت چهار ماهه باقی مانده تا انتخابات و درحالی که مجموعه اصولگرایی زیاد به همراهی جبهه پایداری با خود امیدوار نیست، احتمال ارائه لیست جداگانه توسط این جبهه و البته سرلیستی جلیلی قوت گرفته است.

در این بین هستند کسانی که در قطعیت حضور جلیلی در انتخابات مجلس اما و اگرهایی ایجاد می کنند. بیژن نوباوه از چهره های نزدیک به جبهه پایداری در شهریورماه امسال اعلام کرده بود که «جلیلی نامزد انتخابات مجلس نمی‌شود.» 

با این وجود اما این روزها گمانه زنی هایی درخصوص احتمال کاندیداتوری جلیلی از مشهد مطرح می شود. و دیگر کسی از نیامدنِ جلیلی نمی گوید. هرچند حمیدرضا ترقی احتمال کاندیدشدن جلیلی از مشهد را رد کرده و در گفتگو با ایسنا تاکید کرده که «جلیلی تاکنون حضور و فعالیتی در مشهد نداشته است .» از سویی جواد آرین‌منش نماینده مشهد در ادوار مجلس، درباره احتمال کاندیداتوری جلیلی از مشهد گفته که: «آقای جلیلی در انتخابات مجلس پنجم از مشهد نامزد شد اما رأی نیاورد، البته آن زمان چهره مشهور و شناخته شده در سطح ملی نبود. البته معتقدم از آنجاکه او امروز چهره ملی محسوب می شود و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه دارد، مناسب تر و بهتر است از تهران بیاید چون در مشهد حضور زیادی نداشته است.»

در همین رابطه، ناصر ایمانی به خبرآنلاین می گوید:«کاندیداتوری آقای جلیلی در انتخابات مجلس قطعی نیست. از سویی ممکن است ایشان در لیست اصولگرایان نباشد و در لیست جداگانه ای باشد یا حتی انفرادی کاندید شود. به هرحال اینکه جبهه پایداری لیست جداگانه بدهد، وجود دارد. واقعیت این است که حداقل یک یا دو لیست دیگر غیر از لیست شورای وجود دارد چراکه اختلاف نظرات زیاد است.»

اما واقعیت این است که نه تنها اقبال عمومی به او و مجموعه جبهه پایداری در سال های اخیر افزایش پیدا نکرده بلکه انتشار تصاویری از مراسم سخنرانی او در همدان که با حضور حدود ۳۰ نفر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، نشان داد که کار جلیلی و پایداری در انتخابات مجلس سخت خواهد بود.

حضورِ پشتِ پرده حداد

غلامعلی حدادعادل، از چهره های قدیمی جریان اصولگرایی ظاهرا این روزها ترجیح داده در پشت پرده تصمیمات انتخاباتی اصولگرایان نقش آفرین باشد، ریش سفیدی کند و شخصا وارد کارزار انتخاباتی نشود. هرچند در مجموع اخبار ضد و نقیضی از جلسات شورای ائتلاف در رسانه ها منعکس می شود اما پرویز سروری، عضو این شورا طی هفته های اخیر اعلام کرده که «حدادعادل به‌عنوان رئیس شورای ائتلاف، محوریت برنامه‌های شورا را به‌عهده دارد.» هرچند سروری در گفتگو با تسنیم  تاکید کرده که «حداد عادل در روزهای اخیر صراحتا به اعضای شورای ائتلاف اعلام کرده که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم ندارد. » اما به هرترتیب نام او همچنان به عنوان یکی از گزینه های بالقوه برای کاندیداتوری مطرح است.
البته نباید فراموش کرد بازماندن حداد از حضور در مجلس دهم و پیش از آن، ناکامی در کسب کرسی ریاست مجلس نهم شرایطی را برایش به وجود آورده که نهایتا او را به این تصمیم برساند که در پشت پرده فعال باشد و کاندیدا نشود.

در همین راستا، ناصر ایمانی هم معتقد است که کاندیداتوری حدادعادل بسیار بعید است. او به خبرآنلاین می گوید:«ایشان اکنون مسئول شورای ائتلاف اصولگرایان است و قاعدتا کسی که چنین مسئولیتی دارد، از قبل تصمیم قطعی گرفته که کاندیدا یا سرلیست انتخابات نشود.» 

ابواقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا هم معتقد است کاندیدا نشدن حدادعادل در انتخابات مجلس برای خوش بهتر است. او در این رابطه در گفتگو با خبرآنلاین می گوید که: «اکنون باید چهره های جدیدتر وارد مجلس شوند. افرادی که چند بار کاندیدا شدند و آمدند و رفتند دیگر اقبال عمومی ندارند.»

اصولگرایان و بحران سرلیستی

به نظر می رسد اصولگرایان در این دوره از انتخابات قرار است مسیری سخت را طی کنند، حضور چهره های شاخص در این دور از رقابت ها بدون شک اصولگرایان را خاصه در حوزه انتخابیه تهران با مشکل سرلیستی روبرو خواهد کرد، کاندیداهایی که بعید است قبول کنند نامشان ذیل نام دیگری قرار گیرد و شأن خود را در حد و اندازه سرلیست می دانند.

منبع: خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار