کد خبر: ۸۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
اسناد مالی یکی از شرکت های تابعه ایران خودرو حاکی از پرداخت دو فقره چک به مبلغ 20 میلیارد ریال به نهاد ریاست جمهوری است. موضوعی که نیازمند شفاف سازی مسئولان مربوطه می باشد.

سایه دولت بر سر خودروسازی

اسناد مالی یکی از شرکت های تابعه ایران خودرو حاکی از پرداخت دو فقره چک به مبلغ 20 میلیارد ریال به نهاد ریاست جمهوری است. موضوعی که نیازمند شفاف سازی مسئولان مربوطه می باشد.

به گزارش"خط بازار"یکی از ایرادات وارده به ساختار صنعت خودرو، نظام غیرشفاف و تو در تو شرکت های تابعه خودروسازی است که ناشی از مدیریت دولتی طی چند دهه گذشته است. به طوری که به علت تعدد شرکت ها و روابط چند ضلعی شان با یکدیگر گاهی برخی از ارقام و آمارها در نگاه اول قابل ارزیابی دقیق نیست مگر اینکه خود شرکت مربوطه شفاف سازی نماید. به طور مثال در ترازهای مالی منتهی به سال 1397 شرکت ایساکو آمده که یکی از پرداختنی های غیرتجاری این شرکت پرداخت دو فقره چک به مبلغ 20 میلیارد ریال به نهاد ریاست جمهوری بوده است. نظر به اینکه در توضیح تفسیری این پرداخت هیچ یادداشتی در اسناد مالی دیده نشد، از این رو این موضوع نیازمند شفاف سازی مسئولان شرکت ایساکو است.

شرکت ایساکو یکی از اصلی ترین بازوهای گروه ایران خودرو است که افراد پرآوازه از جمله کیوان خسروی(سخنگو شورای امنیت ملی) و میرصالح سیدزاده اقدم(از مدیران ارشد وزارت صمت) را در تیم هیئت مدیره آن حضور داشته اند. همچنین در چند سال گذشته سیدرضا حسینی نیز از جمله افراد عضو هئیت مدیره این شرکت بوده است.

طبق اساسنامه فعالیت این شرکت:"خرید ، فروش ، صادرات و واردات انواع خودرو سواری ، اتوبوس ، مینی بوس ، كامیون ، وانت و مانند آن – ارائه خدمات پس از فروش به كلیه محصولات ایران خودرو و شركتهای تابعه آن- تهیه و توزیع ، خرید و فروش ، صادرات و واردات قطعات و لوازم یدكی انواع خودرو و خدمات پس از فروش آنها- انجام معاملات بازرگانی و غیر بازرگانی- تاسیس شركت با مشاركت یا بدون مشاركت اشخاص داخلی و خارجی- خرید كارخانجات و سهام شركتها- انجام هر عملیات مجاز سود آور- مبادرت به هرگونه فعالیتی برای انجام مفاد بالا و یا تسهیل در اجرای آن" است.

نام:
ایمیل:
* نظر: