کد خبر: ۸۷۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
در این نوشتار مشخصات، ویژگی‌ها، طراحی و قیمت مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را با مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مقایسه خواهیم کرد.

اپل با معرفی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی، تولید مک‌بوک پرو مدل ۱۵ اینچی را متوقف کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی استاندارد جدیدی برای این شرکت به‌ارمغان آورده است. پس از معرفی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی، به‌طور طبیعی مدل ۱۵ اینچی در وب‌سایت رسمی اپل دردسترس نبود؛ اما همچنان در بازار و فروشگاه‌های ثالث با تخفیفی‌های مناسبی فروخته می‌شود. در اینجا، این سؤال مطرح می‌شود: آیا باید مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی را به آخرین مک‌بوک پرو اپل ارتقا داد؟ درادامه با بررسی و مقایسه‌ی مشخصات، ویژگی‌ها، طراحی و قیمت مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی به این سؤال جواب خواهیم داد.

مک‌بوک پرو

مشخصات مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی درمقابل مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی دقیقا مانند مدل ۱۵ اینچی، به پردازنده‌های نسل نهمی و ۴۵ واتی اینتل مجهز است. این مک‌بوک از پردازنده i7-9750H با ۶ هسته‌ و ۱۲ رشته و فرکانس پایه ۲/۶۰ گیگاهرتز و فرکانس افزایشی ۴/۵۰ گیگاهرتز شروع و به پردازنده i9-9980HK با ۸ هسته و ۱۶ رشته و فرکانس پایه ۲/۴۰ گیگاهرتر و فرکانس افزایشی ۵/۰۰ گیگاهرتز ختم می‌شود.

هر دو مدل با ۱۶ گیگابایت رم DDR4 شروع می‌شوند که رم مدل ۱۶ اینچی MacBook Pro سرعتی معادل ۲۶۶۶ مگاهرتز دارد؛ درحالی‌که در مدل ۱۵ اینچی با سرعت ۲۴۰۰ مگاهرتزی رو‌به‌رو هستیم. همچنین، در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی امکان ارتقای رم تا ۶۴ گیگابایت نیز وجود خواهد داشت که در مدل ۱۵ اینچی قابلیت ارتقای رم تا ۳۲ گیگابایت وجود دارد. نکته‌ی جالب دیگر درباره‌ی ارتقای این مک‌بوک‌ها آن است که حافظه‌ی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی را می‌توان به چهار ترابایت و حافظه‌ی مدل ۱۶ اینچی را نیز می‌توان تا ۸ ترابایت ارتقا داد.

مک‌بوک پرو

صفحه‌نمایش مدل ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو با رزولوشن ۳۰۹۲ در ۱۹۲۰ با تراکم پیکسلی ۲۲۶ در هر اینچ و مدل ۱۵ اینچی با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ با تراکم پیکسلی ۲۲۰ در هر اینچ ارائه شده است. اپل باتری ۱۰۰ وات ساعتی را در جدیدترین محصول خود، یعنی مدل ۱۶ اینچی گنجانده که با قابلیت شارژ ۹۶ واتی USB-C عرضه شده و مک‌بوک ۱۵ اینچی نیز با وجود باتری ۸۳/۶ وات از شارژر کوچک‌تر ۸۷ واتی برخوردار بوده است. مک‌بوک ۱۶ اینچی همچنین از بلندگوها و پیکربندی میکروفون‌های بهتری درمقایسه‌با نسخه‌ی قبلی خود بهره می‌برد‌؛ بنابراین، تغییرات زیادی دراین‌زمینه وجود دارد.

ویژگی‌های مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی درمقابل مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات این است که اپل در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی کیبوردی متفاوت و با طراحی جدیدی به‌نام Magic Keyboard ارائه کرده است؛ زیرا این صفحه‌کلید از صفحه‌کلید بی‌سیم این شرکت الهام گرفته که برای iMac تهیه شده است. کوپرتینویی‌ها می‌گویند این صفحه‌کلید جدید از پوششی لاستیکی طراحی‌شده‌ی این شرکت و مکانیزم قیچی بهبودیافته با عمق حرکتی ۱ میلی‌متری برخوردار است. درنهایت، این صفحه‌کلید تجربه‌ی تایپ راحت‌تر را به‌ارمغان می‌آورد و در‌عین‌حال از بروز مشکلاتی چون جمع‌شدن گرد‌و‌غبار در داخل مکانیزم نیز جلوگیری می‌کند. Touch Bar و Touch ID در مدل ۱۶ اینچی همچنان وجود دارند؛ اما اپل تصمیم گرفته به درخواست کاربران، کلید Esc فیزیکی را دوباره در مدل ۱۶ اینچی ارائه دهد.

مک‌بوک پرو

یکی دیگر از تغییراتی که با استقبال زیادی روبه‌رو شد، ارتقای طراحی سیستم خنک‌کننده بوده که از فن‌های بزرگ‌تر و دریچه‌های وسیع‌تر برخوردار است. بسیاری معتقد بودند مک‌بوک اپل به‌دلیل شاسی باریک درزمینه‌ی طراحی سیستم خنک‌کننده‌ی داخلی محدود است؛ اما در طراحی پیشرفته‌ی جدید، ۲۸ درصد بهبود جریان هوا را شاهد بوده‌ایم. این تغییرات به‌لطف افزایش اندازه‌ی ۳۵ درصدی هیت‌سینک‌ها اعمال شده است.

طراحی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی درمقابل مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی

ازنظر طراحی، هر دو لپ‌تاپ بسیار شبیه یکدیگر هستند و تفاوت‌هایی جزئی بین آن‌ها دیده می‌شود. اپل با ارائه‌ی حاشیه‌ی باریک‌تر نمایشگر در جدیدترین مدل، توانست ابعاد صفحه‌نمایش را افزایش دهد و در‌عین‌حال، پنل را در همان شاسی مدل ۱۵ اینچی جای دهد. درنتیجه مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی جدید کمی بزرگ‌تر و ضخیم‌تر و سنگین‌تر از نسل قبلی است. مدل ۱۶ اینچی مانند قبل در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای فروخته می‌شود. هر دو مدل با بدنه‌ی آلومینیومی و صفحه‌نمایش شیشه‌ای و صفحه‌کلیدی با بلندگوهایی در طرفین ارائه شده‌اند. به‌طور کلی، تفاوت طراحی آن‌قدر چشم‌گیر نیست که کاربران حرفه‌ای را نگران کند.

مک‌بوک پرو

قیمت مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی درمقابل مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی

تا پیش از این، مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی با قیمت پایه‌ی ۲۳۹۹ دلار دردسترس علاقه‌مندان بودند. در این پیکربندی، کاربر کارت گرافیک Radeon Pro 555X را به‌همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD دراختیار داشت. باوجوداین، در مدل پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی که قیمتی درحدود مدل قبلی دارد، کارت گرافیک سریع‌تر Radeon Pro 5300M به‌همراه ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی SSD از نوع NVME و پردازنده‌ی نسل جدید پیش روی کاربران قراردارد. در قوی‌ترین پیکربندی موجود، می‌توانید مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی را با پردازنده‌ی Core i9، هشت ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، ۶۴ گیگابایت حافظه رم و کارت گرافیک Radeon Pro 5500M سفارش دهید. قیمت این مدل بسیار قدرتمند ۶،۱۰۰ دلار است.

درنهایت باید گفت ارتقا به مدل ۱۶ اینچی برای کاربرانی که از مدل ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو بهره می‌برند، زیاد موجه نخواهد بود؛ اما کاربرانی که قصد دارند یکی از این دو مدل را بخرند، بهتر است به‌سراغ مدل ۱۶ اینچی بروند.

مک‌بوک پرو

برچسب ها: MacBook ، MacBook Pro ، Apple
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار