کد خبر: ۸۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲

مهدی رضاخانی

روزنامه نگار

اصلاح ساختار اقتصادی کشور و واقعی نمودن قیمت ها چالشی است که سال هاست اقتصاد ما با آن دست و پنجه نرم می کند و بعید بنظر می رسد که به این زودی ها با روش فعلی هم قادر باشد از زیر بار فشار آن خلاصی یابد. همین حالا هم دولت معتقد است قیمت تمام شده بنزین بیش از 3 هزار تومان است، در حالی که قرار است بخش مهمی از تقاضا را با نصف این قیمت تامین نماید.

بنابراین نباید راه های دیگر که قبلا هم مطرح بوده را از نظر دور داشت. در مورد کاهش مصرف بنزین علاوه بر سهمیه بندی و افزایش قیمت دو گزینه دیگر در پیش روی ما قرار دارد که در مقابل چالش ها و هزینه های که افزایش قیمت برای کشور ایجاد می کند بسیار کم هزینه تر، پایدار و بنیادی تر است.

اولین گزینه استفاده از سوخت جایگزین می باشد. استفاده از گاز بجای بنزین حداقل از سه مزیت برخوردار است. اول اینکه نسبت به بنزین ارزانتر است دوم سوخت پاک تری است و سوم میزان ذخایر آن به مراتب بیشتر از نفت است. بنابراین می توان با هدایت بخش مهمی از تقاضای بنزین به این سمت هزینه سوخت مصرف کنندگان را کاهش داد و از فشار افزایش قیمت کاست. بدون اینکه برای مصرف کنندگان در میزان مصرف محدودیتی ایجاد نمود و به اصطلاح تقاضا را سرکوب کرد.

گزینه دیگر، کاهش میزان مصرف سوخت خودروها از طریق بالا بردن استاندارد مصرف خودرو و خارج کردن خودروهای فرسوده و پر مصرف از چرخه حمل و نقل کشور است. امروز میانگین مصرف خودروهای موجود کشور دو برابر استاندارد جهانی است و این به معنی هدر دادن میلیون ها لیتر بنزین در روز همراه با تبعات زیست محیطی و پی آمدهای دیگر آن می باشد.

اصلاح مصرف سوخت خودرو ها و استفاده از سوخت جایگزین بیش از ۵۰ درصد از تقاضای بنزین را کاهش می دهد و این به معنی حل بحران مصرف بیش از حد بنزین در ایران است در اینصورت دولت می تواند با صادرات ۵۰ درصد تولید فعلی بنزین کشور که خوشبختانه در همین همسایگی های خودمان مشتریان چندین برابر قیمت داخلی دارد علاوه بر اینکه بخش مهمی از درآمد مورد نیاز پرداخت یارانه را تامین کند برای بخش های دیگر مانند تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و غیره نیز تامین بودجه نماید. لذا در همین شرایط هم خوب است که دولت گزینه های دیگر بهینه سازی مصرف سوخت را به فراموشی نسپارد و همزمان با اصلاح قیمت، اصلاح مصرف را مد نظر داشته باشد تا مجددا کشور چند سال دیگر با افزایش تورم، دوباره با همین وضعیت مواجه نگردد. که فرمود مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار