کد خبر: ۸۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

انتقاد تند عباس عبدی از شورای نگهبان

پس از اجرا شدن طرح افزایش قیمت بنزین، عباسعلی کدخدایی در توییتی خواهان پاسخگویی دولت شد که عباس عبدی از این اتفاق انتقاد کرد. عباس عبدی در توضیح انتقادش از کدخدایی  در روزنامه اعتماد نوشت: «چرا سخنگوی محترم شورا می‌گوید که دولت باید افکار عمومی را اقناع کند در حالی که این شورا نه‌تنها افکار عمومی، بلکه اکثریت نخبگان حقوقی را نمی‌تواند برای تصمیماتش قانع کند. اگر آن طور که نوشته‌اید مصاحبه کردن سخنگوی شورای نگهبان را به منزله اقناع افکار عمومی تلقی کنیم؛ در این صورت سخنگوی دولت هر روز در حال گفت‌وگو و اقناع است. به علاوه مشکل من با این تصمیم دولت خیلی فراتر از این نکته‌ای است که به آن اشاره کرده‌اید و در یادداشت روز پیش از آن نیز به آنها اشاره کرده‌ام. مساله این است که یک سوزن به خود بزنیم یک جوالدوز به دیگران. اگر شورای نگهبان در برابر افکار عمومی و نخبگان حقوق به معنای واقعی پاسخگو بود، سخنگوی سابق آن چرا نتوانست به کار خود ادامه دهد و استعفا داد؟

چون قادر به دفاع از برخی از تصمیمات شورا نبود و حاضر به توجیه هم نبود. از نظر بنده شورای نگهبان مهم‌ترین رکن حقوقی این کشور است، ولی کمترین اعتبار حقوقی را در استدلال‌های مهم آن شاهدیم. اینکه شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می‌کند فقط یک ادعاست، این ادعا را باید به محک داوری حقوقدانان سپرد. نه آنکه مصداق خود گوییم و خود خندیم شویمK

***

صدا و سیما به معترضان فرصت دهد

سیدعلی میرفتاح، سردبیر اعتماد در این روزنامه نوشت: «در این روزها، مقامات جمهوری اسلامی، بیش از هر چیز بر این نکته تاکید دارند که «اعتراض حق مردم است، اما حساب اغتشاشگران را باید از معترضان سوا کرد.»...

بهترین ابزار نقد و اعتراض رسانه‌ها هستند که فعلا به هر دلیلی معترضان و منتقدان در شکل رسمی آن جا ندارند. در صدا و سیمای ما نه‌تنها سهمی به معترضان داده نمی‌شود بلکه صدای بخش‌هایی از حاکمیت نیز شنیده نمی‌شود. همین الان آمار بگیرید به تعداد قابل توجهی از مقامات سابق و لاحق جمهوری اسلامی برمی‌خورید که حق حضور در رسانه ملی را ندارند و نه‌تنها نمی‌توانند حرف خود را بزنند بلکه در برهه‌هایی نتوانسته‌اند از خود دفاع و رفع اتهام کنند. صداوسیما بیشتر بلندگوی یک جریان سیاسی است و اسم و رسم جریان رقیب فقط در اوقاتی برده می‌شود که بخواهند منکوب‌شان کنند و خطاهای‌شان را بشمرند.

از آنجایی که عملا صدا و سیمایی جز رسانه ملی امکان برودکست ندارد، طبیعتا، هر آن که جز جریان سیاسی مسلط امکان عرض اندام ندارد. شاید بگویید شکل‌های دیگری از رسانه وجود دارند که محظورات صدا و سیما را ندارند، با آزادی عمل بیشتری می‌توانند صداهای دیگر را به گوش مردم و مسوولان برسانند. مثلا روزنامه‌ها با گرایش‌های متفاوت سیاسی از عهده چنین کاری برمی‌آیند.

این حرف درست است، اما از آنجایی که روزنامه‌ها روزهای سخت و پرالتهابی را طی کرده‌اند، اولا بسیار شکننده و آسیب‌پذیرند، ثانیا از شدت ضعف، صدای خودشان به گوش مخاطبان نمی‌رسد چه برسد به اینکه بلندگوی دیگری بشوند؛ ضمن اینکه در بهترین حالت روزنامه‌ها خیلی هنر کنند حرف منتقدان را بازتاب دهند. نقد کجا، اعتراض کجا؟ به جای اینکه دنبال جای اعتراض بگردیم، خوب است محمل‌های اعتراض را سامان دهیم و جامعه را از آفت تک‌صدایی دور نگه داریم.»

***

پیشنهاد عجیب حسین شریعتمداری

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: « حق مقابله به مثل -Retortion- یا انتقام -Retaliation- یکی از اصول پذیرفته‌شده در حقوق بین‌الملل است و در آموزه‌های فقهی نیز به رسمیت شناخته شده است. بر اساس این اصل، هرگاه منافع ملی و یا جان و مال مردم کشوری از سوی کشور دیگر نقض شود و اسناد خالی از ابهامی درباره عمدی بودن این اقدام خصمانه وجود داشته و قابل ارائه باشد، کشوری که به منافع ملی و جان و مال مردمش تعرض شده است حق مقابله به مثل دارد و می‌تواند با انجام اقدام متقابل به حرکت خصمانه طرف متجاوز پاسخ بدهد.

در جریان آشوب‌های اخیر که با آتش‌زدن اموال عمومی، خانه و کاشانه مردم، غارت منازل و مغازه‌ها و مراکز دولتی و قتل تعدادی از مردم مظلوم کشورمان و ده‌ها جنایت وحشیانه دیگر توأم بود، آشوبگران بازداشت شده اعتراف کرده و اسناد همراه آنها نیز به وضوح نشان می‌دهد که اشرار و اراذل آشوبگر از سوی سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها، ازجمله آمریکا، اسرائیل و فرانسه در داخل ایران و بعضاً در کشورهای یادشده آموزش عملیات تروریستی و تخریب دیده‌اند و هزینه این آموزش را نیز دولت جنایتکار و قرون وسطایی آل‌سعود تامین کرده است. گفتنی است که محل انجام بخشی از آموزش‌ها نیز در عربستان بوده است...

باید پرسید با وجود این همه سند غیر‌قابل انکار که به وضوح از مدیریت بیرونی آشوب‌های اخیر و نقش کشورهای یاد شده در این فتنه‌انگیزی حکایت می‌کند، آیا می‌توانیم از حق قانونی خود برای مقابله به مثل صرفنظر کنیم؟! و اگر این حق قانونی و شناخته شده خود را نادیده بگیریم به مردم مظلوم ایران اسلامی ستم نکرده‌ایم؟! می‌پرسید چگونه؟ پاسخ این سؤال پیچیده نیست. دشمنان در کاخ شیشه‌ای نشسته‌اند و مراکز حساس و استراتژیک نظامی و اقتصادی و... آنها به آسانی قابل دسترسی است و می‌توان با تحمیل خسارت‌های سنگین مالی و نظامی، دشمن را به استیصال کشانده و به زانو درآورد.»

***

مشاجره ازغدی و روحانی درباره بنزین

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری نشست شب گذشته(سه شنبه) شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با آقای رحیم‌پورازغدی با تندی صحبت کرده و بحث و جدلی بین آنها صورت گرفته است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: مباحث مطرح شده در جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به بنزین بوده و آقای رحیم‌پورازغدی اعتراضاتی را نسبت به گران کردن نرخ بنزین و این اقدام دولت داشته است.

سلیمی گفت: آقای رحیم‌پور از رئیس جمهور که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم محسوب می‌شود، سؤال کرده است که با توجه به گران کردن بنزین از سوی دولت و ایجاد التهاب در کشور، رئیس جمهور کمی در این باره توضیح دهد.

سلیمی گفت: پس از این اظهارنظر آقای رحیم‌پور و درخواست برای پاسخگویی رئیس‌جمهور، مباحث تندی مطرح می‌شود که بعد از جدل تند صورت گرفته، حسن روحانی جلسه این شورا را ترک کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش بیان داشت: ادبیات آقای روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرقابل دفاع بوده و گفتارهایی را در برابر یکی از اعضا به کار برده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

سلیمی گفت: آقای روحانی گویا تصور کرده است که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگزاران و کارمندان دولت محسوب می‌شوند؛ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهیختگان کشور محسوب می‌شوند نه گماشته آقای روحانی. رئیس جمهور باید در ادبیاتش تجدیدنظر کند.

***

نمایندگان مجلس از طرح افزایش قیمت بنزین باخبر بودند

آیا نمایندگان مجلس در جریان طرح افزایش قمیت بنزین بودند؟ این پرسشی است که در این چند روز و پس از اعتراض نمایندگان به این تصمیم در ذهن برخی افراد شکل گرفته است. در همین راستا خبرنگار «تابناک» به اطلاعات جدیدی از این مساله دست یافته است. اطلاعاتی که نشان می دهد، بر خلاف اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس و مواضع تندی که آنها در قبال سهمیه بندی اتخاذ کردند، آنها پیش از آغاز این طرح در جریان تصمیم گیری نهایی برای سهمیه بندی بنزین قرار گرفته اند.

یک منبع آگاه در این خصوص به «تابناک» گفته که سه شنبه هفته گذشته یعنی دو روز پیش آنکه تصمیم گیری سران قوا برای اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین عملیاتی و آغاز شود، «علی لاریجانی» رئیس مجلس طی سخنانی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آنها را در جریان نهایی شدن تصمیم گیری برای آغاز سهمیه بندی بنزین و قیمت های جدید قرار داده است.

این منبع مطلع البته تاکید کرد که رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد جزئیات طرح سهمیه بندی بنزین به روش فعلی با نمایندگان سخن گفته است، اما بواسطه اینکه قرار بوده این تصمیم بدون هیچگونه حاشیه ای اجرا شود و به مانند دفعه قبل که تصمیم برای این اقدام نهایی شده بود، اما با لو رفتن آن مشکلات زیادی برای مردم و جامعه ایجاد شد؛ زمان اجرایی شدن این تصمیم را به نمایندگان اعلام نکرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار