کد خبر: ۸۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
نماینده لردگان در گفت و گو با تجارت آنلاین از نظام بانکی انتقاد کرد؛
قرار بر این است که نظام بانکی، بازوی کمک کننده به اقتصاد باشد. بدین معنا که نقدینگی لازم را به بنگاههای اقتصادی تزریق کند و به عبارت بهتر هرجا که تزریق نقدینگی می تواند به توسعه منجر شود، حضور پر رنگی داشته باشد.

آوار بهره و بروکراسی بانکی روی اقتصاد

کورش شرفشاهی: قرار بر این است که نظام بانکی، بازوی کمک کننده به اقتصاد باشد. بدین معنا که نقدینگی لازم را به بنگاههای اقتصادی تزریق کند و به عبارت بهتر هرجا که تزریق نقدینگی می تواند به توسعه منجر شود، حضور پر رنگی داشته باشد. اما متاسفانه نظام بانکی علیه تولید و اشتغال عمل می کند و بارها شاهد بوده ایم که بنگاههای اقتصادی به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط، ورشکسته شده اند. در این رابطه نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نظام بانکداری کشور گفت: در همه نقاط جهان پشتوانه تولید و رونق اقتصادی، بانکهای آن کشور هستند، اما وضعیت در ایران متفاوت است.

محمد خالدی سردشتی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه تجارت با اعلام اینکه برخی از بانکها کار تخصصی انجام می دهند و در حوزه خاصی پشتوانه مالی برای تولید را تامین می کنند گفت: بانک صنعت ومعدن برای پشتیبانی مالی از صنایع تعریف شده یا بانک کشاورزی حمایت از طرح های کشاورزی را بر عهده دارد و تسهیلاتی که می پردازد برای فعالان عرصه کشاورزی است. به عبارت بهتر منابعی که بانکهای تخصصی در اختیار دارند، برای پروژه های مربوطه تخصیص می دهند و دریافت کنندگان تسهیلات نیز باید کار تولیدی انجام بدهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فلسفه وجود تمامی بانکها در جهان، حمایت از تولید و اشتغال است و پشتوانه مالی هر کشور در عرصه های مختلف تعریف شده هستند گفت: برای بانکداری در کشور ما دو مساله مهم وجود دارد. اول اینکه در کشور ما روال و بروکراسی اداری بانکها به روز نیست و همین امر باعث می شود تا همیشه مردم از عملکرد بانکها گلایه داشته باشند.

وی با ابراز تاسف از اینکه مردم برای گفتن وام های کوچک هم از بانکها گلایه دارند گفت: مردم هنگام گرفتن وام ها با مشکلات فراوانی رو به رو هستند، بدین معنا که مدارک فراوانی می خواهند و موانع بسیاری ایجاد می کنند.

خالدی با اشاره به اینکه بانکها ضامن هایی می خواهند که در بسیاری از خانواده ها وجود ندارد گفت: اصرار بانکها بر ارایه ضامن باعث شده تا افراد سودجویی خودشان را به عنوان ضامن معرفی کنند و درصدی از وام را دریافت کنند که این به منبع درآمدی برای فرصت طلبان تبدیل شده است.

وی بدترین مشکل بانکها برای تولید و اشتغال را بهره بانکی اعلام کرد و گفت: بهره بانکی قابل توجیه نیست و در اصل باید کارمزد باشد که قابل مقایسه با بهره بانکی جهانی نیست. در خارج از مرزهای کشورمان وامهایی که به حوزه تولید اختصاص می یابد، کارمزد بسیاری پایینی دارند و کمتر از 4 درصد هستند. البته تسهیلاتی که مربوط به صادرات، واردات و بخشهای بازرگانی هستند، کارمزد بیشتری دارند اما آنها هم درصد ناچیزی می گیرند.

نماینده لردگان با تاکید بر اینکه از نظر شرعی و مقایسه با دیگر نقاط دنیا، کارمزد و بهره بانکی در ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست گفت: بهره بانکی به اندازه ای وحشتناک است که بسیاری از علما و مراجع علیه بهره بانکی فتوا داده و نسبت به بهره بانکی اشکال وارد کرده اند.

وی در پاسخ به اینکه اکنون چه کنیم تا از این شرایط بانکداری خارج شویم و راهکار حل برای خروج از بحرانی که بانکها ایجاد می کنند چیست گفت: عملکرد بانکها جای انتقاد دارد. امروزه وام کلان میلیاردی براحتی واگذار می شود که هیچ وثیقه ای دریافت نمی شود. سرنوشت بسیاری از این وامها نامعلوم است و هنگامی که واگذاری این وام ها در دستگاه قضا مورد بررسی قرار می گیرد، نام افرادی به میان می آید که بیانگر رانت، اختلاس و زد و بند است.

خالدی با ابراز تاسف از اینکه باید بدپذیریم که ریشه بخش عمده ای از فسادهای مالی و اختلاس از بانکها سر درمی آورد گفت: بدتر اینکه بانکهایی به عنوان عامل فساد مطرح می شوند که بانکهای مطرح کشور و زیر نظر مستقیم دولت هستند.

وی با اعلام اینکه اکنون قوه قضاییه نسبت به وامها و عملکرد بانکها حساس شده است گفت: قوه قضاییه و دولت بر فساد بانکی ورود کرده و به نظر می رسد مقابله با فساد و رانت در بانکها به نیاز نظام اقتصادی کشور تبدیل شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خواستار مقابله با پدیده رانت در بانکها شد و گفت: امروزه پول مردم با عناوینی همچون سپرده گذاری، بسادگی وارد بانکها می شود، اما از آن ساده تر به آقایان، آقازاده ها یا وابستگان مسوولان واگذار می شود.

وی از انحراف در سیستم پرداخت تسهیلات خبر داد و گفت: صندوق ذخیره ارزی که می بایست برای نسلهای بعدی پس انداز شود، دکان خوبی برای گرفتن وام شده و اگر بدرستی توجه کنیم، می بینیم که سرنوشت صندوق ذخیره ارزی مشابه بانکهاست.

خالدی با تاکید بر ا ینکه ماهیت صندوق ذخیره ارزی مانند بانک است گفت: صندوق ذخیره ارزی تسهیلات را به آن قست از بخش خصوصی واگذار می کند که آماده راه اندازی بنگاههای تاثیرگذار بر اشتغال و اقتصاد کشور است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در عملکرد صندوق ذخیره ارزی نیز شاهد انحراف هستیم. افراد بسیاری هستند که به بهانه توسعه ملی، دلار 4200 تومانی را گرفته و به جای اینکه این تسهیلات را در حوزه اشتغال و تولید به جریان بیندازند تا کمک به سرمایه گذاری و منجر به جذب جوانان بیکار کشور به بازار کار شود، در جایی به جریان انداخته اند که تولید، اشتغال، صنعت و کشاورزی را فلج کرده و مانند وزنه ای سنگین به پای اقتصاد کشور بسته شده است.

عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه باید مبارزه با فساد به صورت جدی مطرح و از افشا کنندگان تقدیر شود گفت: مبارزه با فساد و رانت باید به عنوان یک ارزش شناخته شود. امروزه رسانه ها به خوبی به فساد و رانت در بانکها می پردازند و این نکته بسیار مهمی است.

وی از بانکها خواست از افشا کنندگان رانت و فساد تقدیر کنند گفت: مسوولان نظام بانکی باید از توجه رسانه ها به فساد در بانکها خوشحال باشند، زیرا آن مدیری که در بانکی فساد کرده و اکنون در حالی محاکمه است، یا مدیر بانکی که از ایران گریخته یا هنوز به صورت مخفی به اختلاس خود ادامه می دهد، زیانی است که گریبانگیر همان بانک شده یا در آینده نزدیک آن بانک را با مشکل رو به رو می کند.

خالدی شفافیت را بهترین روش برای مبارزه با رانت و فساد شد و گفت: برای جمع شدن فساد و رانت در بانکها، باید همه در اتاق شیشه ای قرار بگیرند. باید دولت الکترونیک در بانکها نیز شکل بگیرد و تمام مدارکی که جابجا یا درخواستی که مطرح می شود، از همان ابتدا کنترل شود.

وی از ضعف نظارت در نظام بانکی ابراز تاسف کرد و گفت: نظام بازرسی در بانکها بسیار اهمیت دارد. وقتی بانکی دچار فساد می شود، یعنی مدیریت و عملکرد آن مشکل دارد و مهمترین بخشی که می توانست با فساد این بانک مقابله کند، بازرسی و حراست آن بانک است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه سیستم بازرسی و نظارت یک بانک درست عمل نکرده که منجر به فساد شده است گفت: بازرسی بانک باید بر تمام مسیرهای مالی نظارت داشته باشد. اما وقتی محاکمه مفسدان بانکی شروع می شود، می بینیم که کلید این فساد در ضعف نظارت بوده و در بیشتر موارد می بینیم که دست عوامل ناظر با عاملان فساد در یک کاسه بوده یا از کنار فساد بسادگی گذشته اند که البته نیازمند بررسی است که چرا باید بازرس نسبت به مشکلات بانکی تا زمان بروز بحران بی توجه باشد؟

وی با تاکید بر اینکه باید بازرسان ویژه و دلسوز برای بانکها استخدام شوند گفت: این بازرسان باید درک درستی از نظام بانکداری داشته باشند تا بتوانند مچگیری کنند. اینکه بازرسانی ناآگاه بکار بگیریم، از همان نقطه ضربه می خوریم زیرا هر چقدر هم بازرس متعهد باشد اما نظام بانکی و مسیرهای فساد را نشناسد، حضورش در بخش نظارتی هیچ فایده ای ندارد.

خالدی مهمترین گام درنظام بانکی را قرار گرفتن تسهیلات در مسیر تولید دانست و گفت: امروزه بهره و سود بانکی متعارف نیست و جمله درست این است که میزان بهره برای نظام تولید غیر قابل قبول است.

وی از تاثیرات نامناسب تحریم بر تولید و اقتصاد خبر داد و گفت: برای نظام تولیدی که اکنون با مشکلات فراوان در داخل و خارج رو به رو شده و بخش عمده آن به تحریم ناجوانمردانه باز می گردد، نباید بهره بانکی کلانی در نظر بگیریم، زیرا همین تولید هم زمینگیر و کارفرمای و کارآفرین فلج می شود.

نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور ما نگاه مهربان به بخش کشاورزی وجود دارد گفت: بر اساس قانون، در حوزه کشاورزی بخشی از بهره بانکی تسهیلات را دولت متقبل می شود و به همین دلیل وامهای بخش کشاورزی 8 درصد است که باید مابه تفاوت بهره بانکی را دولت متقبل شود.

وی با تاکید بر اینکه در شهرستانهای کوچک گلایه های زیادی از وضعیت بانکی مطرح می شود گفت: ضمانت ها در مورد وام های کوچک باید اصلاح شود. اکنون یکی از مشکلات بزرگی که دایم گفته می شود اما دیده نمی شود، این است که کارمندان در مناطق عشایری و شهرستانهای کوچک به اندازه ای ضامن شده اند که هر روز حسابهایشان با مشکل رو به رو می شود و دایم حقوق شان به دلیل ضمانت توقیف می شود.

خالدی با اشاره به اینکه تعداد کارمندانی که می توانند در شهرستانهای کوچک ضامن شوند، کم است گفت: یک معلم که تنها از یک محل حقوق می گیرد، نباید حقوقش به عنوان ضامن برای چند نفر و در چند مورد تخصیص داده شود و باید این را مستثنی کنند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راهکار این است که برای ضمانت وام، از وام گیرنده سند بگیرند گفت: چه اشکالی دارد برای دادن وام، از خود شخص سفته یا چک گرفته شود؟ اگر هم میزان وام بالا بود، اموال و دارایی های شخص در گرو بانک قرار بیگرد.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه بیشترین کارمندان در شهرهای کوچک را فرهنگیان تشکیل می دهند گفت: کارمندان دولت به خصوص فرهنگیان به شدت نگران ضامن شدن هستند. امروزه کارمندان در رودربایستی قرار می گیرند و نتیجه آن شده که کارمندی را سراغ داریم که برای چندین نفر ضامن شده، طبق قانون امضا داده و هنگامی که وام گیرنده قسطش را نمی پردازد، از حقوق ضامن کسر می کنند و برای این کارمند مشکل درست می کنند.

وی با تاکید بر اینکه کارمندان دولت از جمله فرهنگیان دغدغه این را دارند که چگونه حساب شان را از شر ضمانت هایی که کرده ند، راهایی بخشند گفت: نتیجه این همه مشغله آن می شود که به جای آنکه در فکر تدریس سرکلاس با انجام وظایف در محیط کار باشند، نگران ضمانت هایی هستند که کرده اند.

خالدی از مصادره کارخانه ها به وسیله بانکها ابراز تاسف کرد و گفت: امروزه بانکها به برخی کارخانه ها تسهیلات می دهند و به هر دلیل بهره تسهیلات به نوع مرکب تبدیل می شود و همین بهره مرکب باعث می شود تا بانک کارخانه را صاحب شود. وی با اعلام اینکه کارخانه ها به دلیل کمبود نقدینگی ناچار به گرفتن تسهیلات می شوند گفت: بارها شاهد بوده ایم که کارفرما نقدینگی لازم برای سرمایه در گردش را ندارد و ناچار به گرفتن تسهیلات شده و نه تنها مشکل حل نشده بلکه گرفتار شده است.

عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه اگر کارخانه ای سرمایه در گردش ندارد، باید تسهیلات بدهیم تا کارخانه اش تعطیل نشود گفت: قرار نیست بهره مرکب بانکی بلایی به روزگار کارفرما بیاورد که کارخانه اش را مصادره کنند و همین اشتغال موجود را هم از بین ببرند.

وی با اشاره به تعطیل شدن کارخانه ای که 700 کارگر داشته و به دلیل گرفتن تسهیلات تعطیل شده گفت: وقتی بانک کارخانه را تعطیل کند و 700 کارگر بیکار شود، نظام بانکی ضربه مهلکی به اقتصاد و اشتغال کشور می زند.

خالدی با اعلام اینکه اگر بخواهیم همین 700 شغل را در حوزه پتروشیمی ایجاد کنیم، بالای 10 هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری صورت بگیرد گفت: برای اشتغالزایی در بخش کشاورزی نیز سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد تا بتوان 700 شغل ثابت ایجاد کرد. در حوزه صنعت نیز حداقل 5 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است تا این تعداد شغل ایجاد شود.

وی از بانکها خواست عواقب کار خود را همزمان ببینند گفت: نظام بانکداری باید توجه داشته باشد که با مصادره کارخانه، تیشه به ریشه اقتصاد و اشتغال کشور می زند و این مسوولیت وزارت اقتصاد است که بررسی کند چرا بانکها این چنین به جان اقتصاد و اشتغال کشور افتاده اند.

نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت باید در این زمینه ورود کنند. کمیسیون اقتصادی باید عملکرد بانکها را بررسی کند و کمیسیون صنایع و معادن نیز در حمایت از کارخانه ها وارد شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار