کد خبر: ۸۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
بررسی های تجارت آنلاین نشان می دهد؛
فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد ادامه داد: برای بررسی نتایج این برنامه بهترین متر و معیار، فقر و نابرابری است. در ذخیره دانایی اقتصاد توسعه، فقر قویترین و فراگیرترین مصیبت بشری است و در این چهار دهه گذشته هیچ بسته سیاستی در دنیا به اندازه برنامه تعدیل ساختاری در گسترش فقر، نابرابری و فساد نقش نداشته است.

سایه سنگین غیرمولدها بر اقتصاد

گروه اقتصاد کلان: زیرساخت حوزه اقتصاد و سایر حوزه ها در ایران به گونه ای است که تصمیم ها و سیاست های مسئولان و تصمیم سازان کماکان به گسترش فقر منجر می شود تا جایی که هفته گذشته یک نفر از مقامات رسمی کشور گفته بود: 60 میلیون ایرانی نیازمند حمایت مالی هستند. در همین راستا استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به برخی از پیامدهای سیاستهای اقتصادی سه دهه اخیر کشور گفت: براساس گزارشهای رسمی در سی سال اخیر جمعیت حاشیهنشین کشور از مرز 19 میلیون نفر عبور کرده است و درهمان گزارش به صراحت گفته پیشبینی میشود تا سال 1400 حداقل 3 تا 4 میلیون بر این جمعیت اضافه شود. چرا نباید بررسی کرد که کدام سیاست ما را به طرفی کشانده که یک سوم جمعیت کشور حاشیهنشین است؟ جالب آنکه براساس گفتههای مسئولان رسمی کشور تقریبا سه چهارم زندانیان کشور را همین حاشیهنشینان تشکیل میدهند. بنابراین اگر گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن کارنامه برنامه تعدیل ساختار باشد الان زمان آن است تا تکلیف خود را با آن مشخص کنیم.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد ادامه داد: برای بررسی نتایج این برنامه بهترین متر و معیار، فقر و نابرابری است. در ذخیره دانایی اقتصاد توسعه، فقر قویترین و فراگیرترین مصیبت بشری است و در این چهار دهه گذشته هیچ بسته سیاستی در دنیا به اندازه برنامه تعدیل ساختاری در گسترش فقر، نابرابری و فساد نقش نداشته است. بطوریکه یکی از مقامات رسمی ادعا کرده است که 75 درصد جمعیت کشور نیاز به تحت پوشش قرار گرفته شدن دارند و پرسش این است که این وضعیت تا کجا باید ادامه داشته باشد؟ آن هم در جامعهای که در کتاب آسمانی آن تصریح کرده است که کرامت انسانی هدیهای از سوی خداوند به بشر است و ما سه چهارم جمعیت را به این روز بیاندازیم و از مسئولیت آن شانه خالی کنیم؟

لزوم بازنگری نظام آمار و اطلاعات کشور

مومنی با بیان اینکه نظام آمار و اطلاعات کشور باید مورد بازنگری قرار بگیرد، گفت: اگر آخرین دادههای نظام آماری را نگاه کنید، از نظر آنها دهک ثروتمند کسی است که ماهیانه بیش از 5 میلیون تومان هزینه داشته باشد، یا دهک نهم ماهیانه بین 4 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد. واقعا در شرایط قیمتهای کنونی اینگونه است؟ همین مرکز آمار در اوج بحران و تحریم ادعا میکند که بیکاری کاهش پیدا کرده است که در تعارض با آمار گزارشهای سازمانهای تخصصی مانند وزارت کار است.

این اقتصاددان با تاکید بر نقش مجلس در نظام تصمیمگیری کشور گفت: در واقع دور زدن مجلس نماد مشارکتزدایی از مردم است و باید کمک کنیم تا جایگاه والای مجلس همانگونه که در قانون اساسی است دوباره احیا شود. تصمیم گیریهای اساسی باید مبتنی بر کار کارشناسی باشد و راه برای گفتوگوی ملی در مورد کارنامه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برنامه تعدیل ساختاری در این سی سال اخیر باز باشد.

مومنی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت یکی از وجوه تاریخ عصر ما این است که هر زمان سیاستهای اقتصادی را درست اجرا کردیم، فشار سلطهگرهای خارجی نیز کاهش یافته است و از در لطف وارد می شوند تا نتوانیم بنیه تولید کشور را ریشهدار کنیم. الان هم بنده حاضرم هر تعهدی را بدهم که اگر سیاستهای ضد تولیدی کنار روند و فشاری به تولیدکنندگان تحمیل نکنند، بنده تردیدی ندارم که تحریمها را شل خواهند کرد. آنها تحریمها را تشدید میکنند چون میدانند که اقتصاد کشور آسیب پذیر شده و میتوانند امتیاز بگیرند.

از مردم فقط انتظار رأی دادن نداشته باشیم

در این رابطه نماینده مردم شوش در مجلس نوشت: از مردم فقط انتظار رأی دادن نداشته باشیم.

به گزارش تجارت سیدراضی نوری در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت: از ابتدای شکل گیری نظام جمهوری اسلامی تا به امروز هر انتخاباتی که برگزار شده است، مردم با حضورشان یک نکته مهم را به مسئولان و سران نظام یادآور شده اند و آن ایستادن پای نظام بوده است.

در واقع مردم با مشارکت حداکثری که در اکثر ادوار انتخابات داشتند همکاری خود را با ارزش های انقلاب و حفاظت از کلان نظام جمهوری اسلامی نشان دادند. این حضور مردم مهر تاییدی بر مشروعیت و مقبولیت نظام و حکومت بوده است.

این حضور و مشارکت در انتخابات خوشبختانه زیر سایه مشکلات و تنگناهایی که مردم داشتند نرفته است و مردم همیشه حاضر در صحنه بودند و مشکلات نیز به موازات آن با تدابیر رهبری پشت سر گذاشته شده است.

باید قدر این حضور را بدانیم و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، نمایندگان و دیگر مسئولان در راستای خواسته های مردم کار کنند و قدم بردارند. این روزها نیز که به انتخابات مجلس نزدیک می شویم مردم این توقع را دارند مشکلات اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می کنند به درستی مدیریت و حل شوند نه اینکه فقط از آنها انتظار رای دادن داشته باشیم.

وظیفه همه ما نمایندگان است که پای وعده هایمان به مردم بایستیم و تلاش کنیم انتظارات آنها را رفع کنیم تا مانعی برای حضورشان در انتخابات هم وجود نداشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار