کد خبر: ۸۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
سود حاشیه ای دوباره دلالان را به طمع انداخت
بازار خودرو امروز روز کم نوسانی را سپری کرد و محصولات دو کمپانی اصلی خودروی ایران مانند روز گذشته بوده و کمترین تغییرات را از سرگذرانده است.

افزایش چشمگیر اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد

بازار خودرو امروز روز کم نوسانی را سپری کرد و محصولات دو کمپانی اصلی خودروی ایران مانند روز گذشته بوده و کمترین تغییرات را از سرگذرانده است هر چند در این میان افزایش چشمگیر قیمت کارخانه ای و بازار دوباره دلالان را وسوسه کرده است.

امروز در بازار خودروهای سایپا تیبا ۲ با کاهش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی به قیمت ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. این میان قیمت هر تیبا صندوق دار مانند روز گذشته ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار فروخته شد که این مهم نشان از بالاتر بودن ۱۳ میلیون تومانی قیمت آن نسبت به قیمت مصوب کارخانه است. ساینا نیز بی تغییر نسبت به دیروز ۶۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. کوبیک دنده‌ای با قیمت ۷۱ میلیون تومان به فروش رفت که این نیز ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت مصوب کارخانه بود.

در میان خودروهای ایران خودرو قیمت سمند ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد. از سوی دیگر قیمت پژو ۴۰۵ از قاعده ثبات قیمت در میان خودروهای ایران خودرو مستثنی نشده و فعلا ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. این در حالی است که نرخ مصوب کارخانه ۱۴ میلیون تومان کمتر از رقم بازار است.

پژو ۲۰۶ تیپ دو امروز بدون تغییر نسبت به پنجشنبه هفته گذشته همچنان بی تغییر مانده و ۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت تیپ ۵ این خودور ۱۰۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. رانا نیز بدون تغییر همچنان ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و پژو پارس نیز ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد. دنا تیپ دو ۱۲۶ میلیون و دنا پلاس هم ۱۳۷میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش شده است.

در گروه مونتاژی ها برخلاف داخلی ها افت قیمت نسبت به هفته گذشته چشمگیر بود و بطور نمونه سراتو مونتاژی سایپا از ۳۳۰ به ۳۱۵ میلیون تومان، چانگان از ۲۰۵ به ۱۹۵ میلیون تومان، ساندرو استپ وی از ۲۱۵ به ۲۰۵ میلیون تومان، جک S5 از ۳۱۰ به ۲۹۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ از ۳۷۰ به ۳۴۵ میلیون تومان کاهش یافتند.

کارشناسان دلیل این کاهش قیمت ها را ثبات نسبی نرخ ارز و روند نزولی آن در یک هفته گذشته و همچنین کم بودن تعداد مشتریان عنوان می کنند، به طوری که دیگر شاهد تغییر قیمت لحظه ای در بازار نیستیم و هیجان کاذب بازار فروکش کرده است.

بررسی ها حاکی است در حالی که خودرویی نظیر پراید هفته گذشته ۵۱.۵ تا ۵۲ میلیون تومان قیمت خورده بود، اما در عمل قیمت ها روی کاغذ بود و خریداران در نهایت ۴۸.۵ تا ۴۹ میلیون تومان برای آن می پرداختند.

کارشناسان بازار عنوان می کنند:‌ اگر سکون بازار تا چهار روز دیگر نیز ادامه داشته باشد، ریزش قیمت ها سرعت گرفته و قیمت ها بیشتر افت خواهد کرد.

«سعید موتمنی»‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت معتقد است وقتی هفته گذشته قیمت دلار به بالای ۱۲ هزار تومان صعود کرد، عده ای با تفکر اینکه قیمت ارز باز هم رشد خواهد داشت، پول هایشان را به کالا از جمله خودرو تبدیل کردند که هیجانی کاذب را رقم زد.

وی گفت: وقتی به هر دلیل شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی بویژه محدوده قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستیم و جلوی آن گرفته نمی شود، بار روانی داشته و به‌تدریج به بازار خودروهای مونتاژی و پس از آن خودروهای وارداتی سرایت می کند.

موتمنی خطاب به خریداران واقعی خودرو تاکید کرد:‌ اکنون زمان مناسبی برای خرید نیست و هر گونه خریدی به‌طور حتم با زیان همراه خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار