کد خبر: ۸۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح دولت برای افزایش نظارت و کنترل بر قیمت کالاها مدعی شدند که کنترل قیمت کالاها با شیوه دستوری ممکن نیست و این افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، مجلس شورای اسلامی امروز هم حال و هوای بنزینی داشت. دستور کار آغازین مجلس  بررسی موضوع کنترل و تنظیم بازار پس از افزایش قیمت بنزین بود. در این جلسه که وزرای دادگستری و صنعت هم حضور داشتند، نمایندگان دغدغه های خود درباره تبعات افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر افزایش قیمت دیگر کالاها را مطرح کردند و البته در ضمن آن راهکارهایی نیز ارائه شد و به برخی رویکردهای دولت نیز نقدهایی وارد شد.

توصیه های مهم رئیس مجلس به وزیر صنعت

علی لاریجانی، رئیس مجلس بعد از ارائه گزارش از سوی وزیر صنعت به نمایندگان مجلس، خطاب به او گفت: آقای رحمانی با اینکه دوستان در ستاد تنظیم بازار و اتاق اصناف فعال هستند اما مراقب باشید که برخی اقلام که شرکت های دولتی آن را تولید یا وارد می کنند، نباید گران شود.

وی با تاکید براینکه این موضوع را باید خیلی کنترل کنید، خاطرنشان کرد: چون این موارد دیگر به مردم مربوط نیست. در مرحله اول این بخش ها را کاملا کنترل کنید که قیمتها را زیاد نکنند.

چرا خودروسازی ها قیمت را افزایش داده اند؟

لاریجانی با اشاره به اینکه حتی خودروسازی قیمتها را افزایش داده اند،گفت: این را بررسی کنید. دیگر آنکه سهمیه ای که برای تاکسی ها گذاشته شده از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است، نرخ آن باید معقول اضافه شود؛ این را در اجناسی که باید جزئی تغییر کنند، در نظر بگیرید.

رییس مجلس تصریح کرد: در موارد گران فروشی دسترسی مردم به به ستادهایی که باید به سرعت عمل کنند، تسهیل شود.  برای اینکار به عقبه فراگیر نیاز دارید، دوستان در ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات باید هماهنگ کنند و از ظرفیت بسیج استفاده کنید؛ برای نظارت ها و  ارائه گزارش ها که نگذارند قیمتها افزایش یابد.

لاریجانی گفت: درست است که گفته می شود در وضعیت رکود تورم ایجاد می شود؛ ولی وضعیت به گونه ای است که در غیر این موارد نیز قیمت ها بالا است. آقای رحمانی شما با کمیسیون اقتصادی همکاری کنید که کمیسیون نیز به طور مستمر مجلس را در جریان امور قرار دهد. 
 

افزایش قیمت بنزین اجرا نشود، اقتصاد مختل می شود

اما نمایندگان مجلس هم در ادامه این جلسه پشت تریبون رفتند و نگرانی های خود را مطرح کردند.

رحیم زارع، نماینده آباده، اولین نماینده ای بود که با قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس با اشاره به افزایش قیمت کالاهای مختلف مانند فولاد، کرایه تاکسی و وانت حمل بار، کود شیمیایی، آرد، دارو، گوجه، گاز مایع، ماهی، برنج و تخم مرغ طی ۱۰ روز گذشته خاطر نشان کرد: افزایش قیمت بنزین امروز اقتصاد کشور را مختل کرده است، لطفا اگر برنامه ای برای افزایش قیمت گازوئیل دارید، آن را اجرایی نکنید.

بنا به گزارش ایرنا، وی با اشاره به کم بودن تعداد گروه های بازرسی برای کنترل قیمتها در بیش از ۱۰۰۰ شهر کشور افزود: مردم امروز از ما میخواهند که علاوه بر پرداخت نقدی یارانه ها از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین برای معیشت مردم و اشتغال هم استفاده کند.

مگر می شود به وانت دار گفت کرایه ات را گران نکن؟

غلامرضا کاتب دیگر نمایندگانی بود که تصمیم کارشناسی منتقل شده به سران قوا را اشتباه توصیف کرد و گفت: امروز به جای وزرای صنعت و دادگستری باید شاهد حضور کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و بانک مرکزی باشیم که مدعی افزایش قیمت بین ۲ تا ۴ درصد بعد از افزایش قیمت بنزین بوده اند.

وی با اشاره به این که مردم از نمایندگان میخواهند تا دولت به جای پرداخت پول به آن ها برای ثبات اقتصاد علاجی بیابد، افزود: اقتصاد را دستوری نمیتوان کنترل کرد، مگر میشود به وانت دار گفت کرایه ات را گران نکن. ما باید برای کنترل بازار به دنبال ساز و کار قانونی باشیم، به عنوان مثال به بخش های خدماتی سهمیه بنزین بیشتری تعلق بگیرد.

وی در پایان با اشاره به این که سیستم بازرسی و نظارت کشور امروز خود نیاز به نظارت و کنترل دارد خاطر نشان کرد: در مجلس دیگر نباید بگذاریم تصمیمات خلق الساعه گرفته شود.

در اقتصاد حرف احساسی نزنید

علیرضا محجوب، نماینده تهران، آخرین نماینده ای بود که در انتقاد به توضیحات وزیر صنعت معدن تجارت و وزیر دادگستری به صحبت پرداخت.

وی گفت: حمل و نقل حدود ۴ درصد از درآمد کارگران را به خود اختصاص میدهد و این قانون که مخالف عقل و علم است مشکلات زیادی را برای این قشر ایجاد کرده است.

وی با اشاره به این که بنزین باید قیمت طبیعی داشته باشد، نه قیمت بین المللی یا قیمت وارداتی، خاطر نشان کرد: از سال ۴۲ تا امروز در حال آزمون و خطای راههای مختلف افزایش قیمت بنزین هستیم و نتایج همه راهها کاملا مشخص است. امروز گفته می شود که میخواهیم با نظارت افراد، میلیون ها کانون توزیع را کنترل کنیم، آخر چگونه چنین امری ممکن است؟

محجوب با اشاره به تاثیر زیاد بنزین بر قیمت کالاها افزود: در حالی که حتی با اتحادیه ها و اصناف هماهنگی انجام نشده است، چگونه انتظار داریم که صاحبین اصناف قیمتهای خود را افزایش ندهند؟ در اقتصاد باید حرف علمی زده شود و از حرفهای احساسی دوری کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار