کد خبر: ۸۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
قصه همکاری فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس خیلی زود وارد مرحله درگیری مستقیم شده است که بدون شک خوشایند سئول‌نشینان خوشبین! نیست و می‌تواند بحران بزرگی را برای تیم ملی فوتبال ایران و فدراسیون به وجود آورد.

ویلموتس تهدید کرد؛ تیم ملی در وضعیت قرمز

مارک ویلموتس بدون توجه به درخواست‌های مکرر فدراسیون فوتبال ایران برای عمل به تعهداتش، در توئیتی رسما اعلام کرد که قرارداد خود او و دستیارانش از سوی فدراسیون فوتبال به طور جدی نقض شده و وکلایش پیگیر این موضوع هستند. اظهارنظری که به نظر می‌رسد سیاست رفتاری "نجابت" مربی بلژیکی مورد ادعای تاج را عمیقا خدشه‌دار کرده است.

قصه همکاری فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس خیلی زود وارد مرحله درگیری مستقیم شده است که بدون شک خوشایند سئول‌نشینان خوشبین! نیست و می‌تواند بحران بزرگی را برای تیم ملی فوتبال ایران و فدراسیون به وجود آورد.

بعد از اخبار و شایعات گوناگون در طی روزهای گذشته درباره مارک ویلموتس که حاکی از مکاتبه رسمی فدراسیون فوتبال با سرمربی تیم ملی برای بازگشت به ایران و عمل به تعهداتش مطابق قرارداد بود و همچنین شائبه مذاکره با برانکو ایوانکوویچ برای قبول هدایت تیم ملی، فدراسیون فوتبال برخلاف سنوات گذشته به جای تکذیب این بار در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که اخبار مختلف درباره تغییرات در کادرفنی تیم ملی را تایید و تکذیب نمی‌کند. بیانیه‌ای که شک در سیاست تغییر سرمربی را به قطع تبدیل می‌کرد.

با این واکنش از سوی فدراسیون فوتبال که پاسخی در برابر شایعات نداشت، گمانه زنی‌ها درباره ادامه همکاری با ویلموتس افزایش یافت تا در نهایت این سرمربی بلژیکی که با نامه فدراسیون فوتبال مواجه شده بود، در توئیتی نوشت: «علت نقض جدی قراردادهای من و دستیارانم توسط فدراسیون فوتبال ایران، وضعیت غیر قابل تحملی برای ما به وجود آمده است.» او در ادامه متن منتشر شده خود از پیگیری پرونده توسط وکلایش خبر داد و از اظهارنظر حاشیه‌ای در این باره خودداری کرد تا وضعیت به نسبت ماه های گذشته ۱۸۰ درجه تغییر کند و اکنون مهدی تاج و مارک ویلموتس رو در روی هم قرار گیرند.

اظهارات ویلموتس در حالی مطرح شده که کارلوس کی روش هم در ۸ سال همکاری با فدراسیون فوتبال، از چنین لحنی مانند «پیگیری پرونده توسط وکلایش» استفاده نکرد اما اکنون ویلموتس و فدراسیون خیلی زود به این وضعیت بحرانی و تقابلی رسیده‌اند. موضوعی که در نتیجه سیاستی غلط و قراردادی مبهم می‌تواند حاصل شده باشد.

*ویلموتس بازی را به دست گرفت

تا چند روز پیش از بازی با عراق که فدراسیون فوتبال در گیر و دار فراهم کردن پول برای پرداخت دستمزد معوقه ویلموتس برای کشاندن این مربی به ایران و برگزاری اردوی قبل از بازی با عراق بود، مهدی تاج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ویلموتس به تعهداتش مانند حضور در ایران عمل نکرده، گفت که او تاکنون به مفاد قرارداد عمل کرده و به هیچ وجه مربی پروازی نیست.

با این حال بعد از شکست برابر عراق و نیامدن ویلموتس به ایران، فدراسیون فوتبال تایید کرد که در راستای برنامه ریزی بهتر برای موفقیت تیم ملی در مسیر جام جهانی با ویلموتس برای حضور در ایران نامه نگاری شده تا به قراردادش عمل شود.

اما اکنون ویلموتس معتقد است که فدراسیون به طور جدی قرارداد را نقض کرده و این موضوع توسط وکلای اوپیگیری می شود. با استناد به اظهارات ویلموتس، اکنون فدراسیون فوتبال با اتهام این مربی مبنی بر عدم اجرای درست قرارداد مواجه است و باید در برابر اظهارات ویلموتس واکنشی درست،منطقی و حساب شده نشان دهد.

* چه کسی به تعهدات عمل نکرده است؟

با استناد به اظهارات ویلموتس و فدراسیون فوتبال، مشخص نیست چه کسی به تعهداتش عمل کرده و چه کسی عمل نکرده است؟

پاسخ این سوال به پنهان کاری فدراسیون فوتبال در عقد قرارداد با ویلموتس باز می‌گردد که تاکنون نه مفاد قرارداد و نه مدت زمان و مبلغ آن رسما رسانه‌ای نشده است اما سوالی که مطرح می شود این است که قرارداد به چه شکلی بسته شده که این سرمربی با وجود غیبت طولانی مدت در ایران طی ماه های گذشته، اکنون مدعی نقض قرارداد توسط فدراسیون فوتبال شده است؟

سوالی که فدراسیون فوتبال باید در راستای منافع ملی شفاف به آن پاسخ دهد؟

اکنون بنظر می‌رسد سرمربی تیم ملی به طور روشن به درخواست رسمی فدراسیون فوتبال برای بازگشت به ایران بی‌اعتنایی کرده و پاسخی به کارفرمای خود نداده است. او که در طی ماه های گذشته از اظهارنظر رسمی درباره چگونگی و چرایی همکاری با فدراسیون ایران پرهیز کرده بود، این بار در شبکه‌های اجتماعی به فدراسیون فوتبال حمله کرده است.

واکنش او نسبت به اخبار و شایعات پیرامون خودش و همکاری با فدراسیون فوتبال، رابطه ویلموتس و فدراسیون فوتبال را وارد فاز جدیدی خواهد کرد که پیش‌بینی آینده آن با توجه به وضعیت کنونی، خوشایند فوتبال ایران نیست و با توجه به تجربه تلخ مناقشات فوتبالی فدراسیون و باشگاه‌ها با مربیان خارجی، این بار نیز این مناقشه می‌تواند تاوان سنگینی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.

*قراردادی مرموز!

رسانه های بلژیکی حقوق ویلموتس را در قرارداد با فدراسیون فوتبال حدود ۳ میلیون دلار برآورد کردند که با این احتساب او تبدیل به گران ترین مربی تاریخ تیم ملی شده است. فدراسیون فوتبال طی ماه های اخیر این مبلغ را تایید نکرده اما بعد از پرداخت مطالبات او قبل از بازی با عراق، برخی رسانه های داخلی اعلام کردند که ۹۰۰ هزار دلار به ویلموتس پرداخت شده که به نوعی تاییدی بر مبلغ سه میلیون دلاری است و ادعای فدراسیون فوتبال را مبنی بر اینکه قرارداد ویلموتس کمتر از قرارداد با کی روش است، زیر سوال می‌برد.

از سوی دیگر وزیر ورزش اعلام کرده که حقوق ویلموتس در حالی توسط دولت - شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) - پرداخت شده که او حقوق سه ماه آینده خود را هم دریافت کرده است. با این حال ویلموتس با وجود دریافت این مبلغ زودتر از موعد مقرر کماکان اعلام کرده که قراردادش نقض شده اما او چطور این ادعا را مطرح می‌کند و پشتوانه او در قرارداد با فدراسیون فوتبال چیست؟

البته فدراسیون تا قبل از این اتفاقات، بی اعتنا به غیبت ویلموتس در ایران برای زیرنظر گرفتن مسابقات باشگاهی و انجام ماموریت هایش در تیم ملی، بارها گفت که ویلموتس "نجیب" است و با این فدراسیون مدارا می‌کند اما اکنون و در عمل وضعیت در شرایط کنونی به جایی رسیده که نجابت ویلموتس برای فوتبال ایران ماجراجویی تازه‌ای را رقم زده است.

* پنهان کاری فدراسیون فوتبال برای چیست؟

بارزترین ویژگی مربیگری ویلموتس در ایران، پنهان بودن ابعاد مختلف همکاری او با فدراسیون فوتبال است که از سوی مهدی تاج، محمدرضا ساکت و سایر اعضای رسانه‌ای این فدراسیون تاکنون مخفی مانده است و همه مسوولان فوتبال همواره از پاسخ صریح و روشن درباره ابهامات و تناقض های قرارداد ویلموتس طفره رفته‌اند.

در زمانی که هواداران فوتبال نگران تیم ملی بودند و روزها یکی پس از دیگر به خاطر نامشخص بودن سرمربی تیم ملی از دست رفت، فدراسیون اعلام کرد که در حال انتخاب بهتری مربی هستند. در مقطعی که هواداران نسبت به غیبت های طولانی مدت ویلموتس معترض بودند، فدراسیون در صورت پاسخگویی هم اعلام کرد که او طبق قرارداد عمل می‌کند. حتی در زمانی که ویلموتس خواهان مبلغ قراردادش برای حضور در ایران بود، فدراسیون فوتبال روی این موضوع سرپوش گذاشت و بیش از مبلغ قراردادش را هم به او پرداخت کرد. سوال این است، چرا این همه پنهانکاری؟

غریبه شمردن مردم  و رسانه‌های داخلی از سوی سئول‌نشینان در حالی رقم خورده که همیشه اولین اخبار رسمی از ویلموتس در اختیار رسانه‌های بلژیکی بود و جزییات مختلف درباره او و تیمش را رسانه‌های خارجی منتشر می‌کردند.

اکنون به نظر می‌رسد این پنهانکاری مسوولان فدراسیون فوتبال به نقطه‌ای رسیده که تیم ملی ایران در بدترین شرایط از حیث نتیجه‌گیری، با بحران درگیری ویلموتس و فدراسیون فوتبال دست و پنجه نرم می‌کند و آینده نامعلومی در انتظار نیمکت تیم ملی و آرامشی است که فوتبال ایران بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار