کد خبر: ۸۸۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

حسین خدنگ

روزنامه نگار

"هیچ صنفی حق افزایش قیمت ها تا پایان سال را ندارد!" حتما شما هم این جمله را در روزهای اخیر و بعد از ماجرای افزایش قیمت بنزین شنیده اید. مسئولان این روزها مدام هشدار می دهند تا پایان سال نباید کالایی گران شود. اما به راستی چرا فقط تا پایان سال...... نباید اجناس گران شوند؟ این قید تاکید بر پایان سال یعنی اینکه از سال آینده در حالی که تنها چهار ماه از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین گذشته اصناف مجاز هستند قیمت ها را گران کنند؟! متاسفانه ما ایرانی ها عادت کرده ایم هر سال به بهانه آغاز سال نو در اقدامی هماهنگ همه چیز را گران کنیم. این گرانی در بیشتر مواقع حتی پایه و اساس و علت منطقی هم ندارد و تنها جو روانی موجود در جامعه باعث می شود تا موجی از گرانی با اغاز سال دامن جامعه را بگیرد. بهانه این گرانی هم افزایش چند درصدی حقوق کارمندها و کارگرهاست که از یک جیب وارد می شود و به خاطر همین گرانی های نهادینه شدن در جامعه از جیب دیگرشان خارج می شود.

تجربه این موج گرانی سیستماتیک و خودبخودی البته در طول سال و در ماه های رمضان و محرم و آغاز سال تحصیلی به نوعی دیگر تکرار می شود و در مقاطع معینی در طول سال نیز خانواده های ایرانی برای خرید خرمای ماه رمضان و قند و شکر ماه محرم و لوازم التحریر و کیف و کفش مدرسه در ماه مهر با این افزایش قیمت ها مواجه هستند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که مسئولان دولت با شعار مبارزه با گرانی و اجرای طرح های تنظیم بازار هر بار تلاش می کنند با این گرانی ها مقابله کنند اما این اقدامات هیچگاه موثر نمی افتد. متاسفانه همین تاکیدشان بر تنظیم بازار و مقابله با گرانی هم سبب می شود که جامعه فکر کند موج تازه ای در راه است و اصناف به ترتیب کالاهایشان را گران کنند.

در ماجرای افزایش قیمت بنزین هم این روزها در اخبار صدا و سیما و رسانه ها هر روز با همین جمله "اجناس تا پایان سال نباید گران شوند" مواجه ایم و از این جمله متاسفانه این نکته برداشت می شود که برای گران کردن جنس هایتان تا عید صبر کنید! هر چند گزارش ها نشان می دهد بسیاری از اصناف به این شعار هم بی توجه بوده و از همین حالا شروع به گران کردن کالاهایشان کرده اند.

متاسفانه تورم روانی در جامعه به خاطر نتیجه معکوس همین شعارهاست که مهمان همیشگی اقتصاد ایران شده و به قشرهای مختلف جامعه فشار می آورد. برای مقابله با این جو روانی هم مسئولان باید بیش از پیش به حرف هایی که می زنند و اظهارنظرهایی که می کنند توجه کرده و نگذارند فنر گرانی با همین جمله ها جمع شده و در سال آینده با سونامی گرانی دوباره رها شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار