کد خبر: ۸۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
تجارت آنلاین گزارش اخیر مرکز آمار را بررسی کرد؛
محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بین ٥٣.٦ درصد برای دهک اول تا ٦١.٥ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٩.٨ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٥ درصد برای دهک دهم است.

اشتغال، قربانی سیاست های تورم زا

گروه اقتصاد کلان: بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار، نرخ تورم کل کشور در آبان ماه ١٣٩٨ برابر ٤١,١ درصد است که در دهکهای مختلف هزینهای در بازه ٤٠.٧ درصد برای دهک اول تا ٤٢.٧ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بین ٥٣.٦ درصد برای دهک اول تا ٦١.٥ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٩.٨ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٥ درصد برای دهک دهم است.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهکهای مختلف هزینهای، فاصله تورمی دهکها در این ماه به ٢,٠ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٢ درصد) ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش نشان میدهد.تورم نقطهای دهکها یا تغییر در قدرت خرید خانوارهای مختلف کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل، در ماه جاری برای کل دهک ها کاهش یافته است.

سیاست های تورم زا عامل نابرابری

برخی اقتصاددانان افزایش نرخ و سهمیه بندی اخیر بنزین را تورم زا و عامل گسترش هرچه بیشتر فقر دانسته اند. استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره اظهار داشت: در قلمروی اقتصاد هیچ عاملی به اندازه سیاستهای تورمزا و اشتغالزدا در گسترش نابرابری و فقر نقش ندارد. به طوری که در همین سیاست تغییر قیمت بنزین بیشتر استدلالها در محکومیت آن مربوط به تورمزایی و اشتغالزدایی آن است. بنابراین بنده بسیار متاسفم که آقای رئیسجمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان اقتصادی استراتژی تبلیغاتی خود را بر این موضوع تمرکز کردند که در این سیاست به هیچ وجه طمع مالی ندارند که البته بنده با ۱۰ دلیل میتوانم نشان دهم که از نظر کارشناسی قابل خط خدشه است، اگر واقعیت هم داشته باشد باز هم به هیچ وجه توجیه این سیاست نیست. البته آنچه که در این چند روز مردم با پوست و گوشت خود لمس کردند جدا از آمارهای شگفتانگیزی است که ارائه میشود. به گزارش ایلنا فرشاد مومنی در جلسه هفتگی نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد افزود: باید توجه داشت که سیاستهای تورمزا در ذات خود جیببری از فقرا و باجدهی به اغنیاء است. ما حتی این را مطالعه کردهایم که چگونه سیاستهای تورمزا رانتهای قابل اعتنا به غیرمولدها و ثروتمندان میدهد و زندگی فقرا را با سختی روبهرو میکند بطوریکه جبران نقدی تنها درصدی از آنچه از دست دادهاند را به صورت ناپایدار جبران خواهد کرد و چون سرویسهای رانتی غیرمتعارف به ثروتمندان میدهد نابرابریهای ناموجه را از هر دو سو تقویت کرده و بنابراین بحرانساز خواهد شد. بر اساس این گزارش مومنی تصریح کرد: باید توجه داشت فشارهایی که از ناحیه سیاستهای تورمزا بر مالیه دولت و کسری آن وارد میشود حدود ۳.۵ برابر فشارهای است که بر مالیه بنگاههای تولیدی و خانوارها است. حتی تجربه تاریخی ایران و سایر کشورهای در حال توسعه نشان میدهد که وقتی دولت از طریق سیاستهای تورمزا دچار بحران میشود از مسوولیتهای حاکمیتی خود در زمینههای آموزش، سلامت، تغذیه و طرحهای عمرانی اشتغالزا طفره میرود به طوری که در دو دهه گذشته رفتار مالی دولت در این چهار مورد کشور را در آستانه فاجعه قرار داده است. آیا نظام تصمیمگیری ما نمیداند میزان تعهدی که در زمینه سلامت و آموزش به مردم است تقریباً نصف میانگین جهانی است؟ جالب آنکه این فرار از مسوولیت در دورههایی شدت گرفته است که درآمدهای نفتی کشور در اوج بوده است. بنابراین اگر دولت محترم فکر میکند با اجرای سیاستهای تورمزا خیری به فقرا میرساند با ادله بیشمار میتوان نشان داد که اینگونه نخواهد بود.

گران شدن بنزین، تورم ایجاد میکند؟

همچنین یک اقتصاددان دیگر بیان کرد: افزایش قیمت بنزین تورم ایجاد نمیکند؛ چراکه عامل کلیدی افزایش قیمتها، افزایش در حجم پول و تغییر متغیرهای وابسته به آن است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی پیش مرتضی ایمانیراد در یک یادداشت اینستاگرامی نوشت: گران شدن بنزین، تورم ایجاد میکند؟ نه ایجاد نمیکند!! افزایش قیمت بنزین میتواند قیمتهای نسبی را جابهجا کند، ولی خودش عامل افزایش قیمتها نیست. وی افزود: عامل کلیدی افزایش قیمتها، افزایش در حجم پول و تغییر متغیرهای وابسته به آن است. ضمنا در سالجاری و سال آینده تنگناهای مالی دولت میتواند چندین برابر افزایش قیمت بنزین، تورم ایجاد کند. این اقتصاددان تصریح کرد: افزایش قیمتها در برابر افزایش قیمت بنزین تنها یک مساله روانی است که اثرگذار هم هست، ولی اثر آن در کوتاهمدت است و در بلندمدت از بین میرود.

ایمانیراد متذکر شد: معنی صحبت من این نیست که تورم نمیشود. قیمتها بالا میروند، ولی علتش افزایش قیمت بنزین نیست. ضمنا مطالعات نشان میدهد که افزایش سه برابری بنزین تنها کمتر از ۲۵ درصد روی کرایه حمل اثر دارد.

وی خاطرنشان کرد: میدانم شما و شاید مردم طوری دیگری فکر میکنند. مردم عمری است که معتقدند خورشید صبح زود بالا میاد، ولی همه میدونیم که خورشید ثابت است و تغییر نمیکند.

برچسب ها: اشتغال ، تورم ، کارآفرینی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار