کد خبر: ۸۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
داستان حذف طرح زوج و فرد را یادتان هست؟ این طرح را سال ۸۴ در تهران آغاز کردند و به مدت ۱۴ سال تا تیرماه ۹۸ در پایتخت اجرا شد و به مرور با زیاد شدن خودروها، کارآیی خود را از دست داد.

طرح زوج و فرد دوباره برگشت؟! + فیلم

داستان حذف طرح زوج و فرد را یادتان هست؟ این طرح را سال ۸۴ در تهران آغاز کردند و به مدت ۱۴ سال تا تیرماه ۹۸ در پایتخت اجرا شد و به مرور با زیاد شدن خودروها، کارآیی خود را از دست داد. شهرداری تهران در دوره جدید یعنی پس از سال ۹۶ این طرح را حذف و جایگزینی برای آن طراحی کرد. طرح جدید شهرداری، طرح کاهش آلودگی نام گرفت و اعلام شد جایگزین مناسبی برای طرح زوج و فرد است. ولی حالا مشخص شده که این طرح ناکارآمد بوده و مجبور شده‌اند دوباره طرح زوج و فرد را اجرا کنند.

امروز رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت،‌ گفت: طرح زوج و فرد در روز شنبه (۹ آذر) از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ از درب منزل اجرا می شود و بر همین اساس تردد خودروهای پلاک فرد طی این مدت ممنوع است.

طرح زوج و فرد از ابتدای تابستان در تهران حذف و به رینگ دوم طرح ترافیک تبدیل شد.بر اساس طرح جدید دیگر خودروها بر اساس پلاک تردد نمی‌کنند و هر خودرو می‌تواند 20 روز در هر فصل رایگان در این محدوده تردد کند و برای تردد در بقیه روزها باید هزینه پرداخت کند. همچنین شهروندان برای تردد در این محدوده باید در سامانه «تهران‌من» ثبت‌نام کنند.

چندی قبل سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از رد طرح ترافیک جدید تهران خبر داد و تأکید کرد که این طرح باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک نشده و همچنین مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

وی همچنین از ارسال نامه‌ای به شهرداری خبر داد و گفت: مشکلات را در این نامه توضیح داده‌ایم و صراحتاً اعلام کرده‌ایم که این طرح مشکل ترافیک تهران را برطرف نکرده است ضمن آنکه باعث ایجاد گره ترافیکی شده است.

بر اساس این گزارش، در طرح کاهش آلودگی هوا شهروندان در طول هفته یک و نیم روز می‌توانند وارد محدوده شوند و برای الباقی روزها باید هزینه پرداخت کنند؛ یعنی محدودیتی برای تردد وجود ندارد و پلیس معتقد است که این طرح بیشتر از اینکه باعث کاهش آلودگی هوا شود، برای شهرداری تهران درآمدزایی داشته است .

 همچنین شهروندان به دلیل اینکه می‌توانند همه روزه در این محدوده تردد کند باعث  افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. البته این موضوع از سوی شهرداری تهران رد شد و در اولین واکنش پیروز حناچی شهردار تهران تأکید کرد که تصمیم‌گیری در مورد طرح جدید ترافیک به شورای عالی ترافیک تهران باز می‌گردد.

وی تأکید کرد: بعد از تصمیم‌گیری در شورای عالی ترافیک نتیجه قطعی اعلام می‌شود.

بر اساس آمار و ارقام اعلام شده از سوی شهرداری تهران اجرای طرح کاهش باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک شده است و همچنین مدیران شهری تأکید دارند که این طرح با هدف درآمدزایی نبوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار