کد خبر: ۸۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
در برنامه سلام صبح بخیر حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت خارجی در فوتبال ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی «سلام صبح بخیر»، سعید اکبری امروز در این برنامه میزبان مهران کاظمی و محسن اثیمی کارشناسان فوتبال و روزنامه نگاران ورزشی بود تا درباره دلیل هزینه صدها هزار دلاری باشگاه های ایران برای بازیکنان بی کیفیت خارجی با آنها گفت و گو کند.

پس از مروری که اکبری بر گل نزن ترین مهاجمان خارجی استقلال و پرسپولیس داشت، کاظمی در ابتدا درباره این موضوع گفت: ما فکر می کنیم در تمام این بحث ها دلالان مقصر هستند اما اینگونه نیست و خود من مثلثی را در نظر می گیرم؛ مربی، مدیر و دلال که این سه نفر برای آوردن بازیکن خارجی موثر هستند. اگر قرار باشد بازیکنی بدون قرارداد مدیر و مربی بیاید امکان پذیر نیست و آنها به بازیکنان بی کیفیت تن می دهند.

اثیمی نیز یادآور شد: یک سطح بالاتر هم وجود دارد و آن اداره کنندگان فوتبال ما هستند. از پرسپولیس و استقلال مثال زدید، وزارت ورزش متولی این دو باشگاه است و آیا در پایان هر سال مجامع این باشگاه ها تشکیل می شود که سود و زیان حاصل از فعالیت یک ساله که جذب بازیکنان خارجی هم در آن می گنجد بررسی شود؟ یا همه چیز به صورت صوری است و در قالب یک خبر چهار خطی از سوی وزارت ورزش منتشر می شود. این جلسات به خروجی منتهی نشده تا این چرخه معیوب و متولیان باشگاه ها مورد نقد قرار بگیرند.

وی افزود: رسانه کار خودش را انجام داده و نقد کرده است اما تصمیم گیرنده و تصمیم ساز نیست و یک سطح بالاتر وجود دارد و اگر بررسی کنید یک مورد از مدیران ما که این بازیکنان بی کیفیت را آورده اند مورد مواخذه قرار بگیرند وجود ندارد.

کاظمی نیز تصریح کرد: در هر قراردادی چه برای بازیکن خارجی چه داخلی رسم شده که فردی به نام ایجنت یا مدیر برنامه یا بهتر است بگوییم دلال حضور دارد و برخی هم مدیر باشگاه و سرمربی هستند و سیستم جذب بازیکن از این پروسه خارج نیست.

این فعال رسانه ای تاکید کرد: مصداقی می گویم، نمی شود بازیکنی که سال گذشته در لیگ خودمان قرارداد 120 هزار دلاری داشته و امسال یکدفعه قرارداد او 500 هزار دلار شده است. ما بازیکن خوب هم داریم اما این اتفاق برای بازیکنان متوسطی که می توانند هم داخلی باشند هم خارجی رخ داده است.

کاظمی یادآور شد: بگذارید شفاف بگویم. خیلی از باشگاه ها هستند که با افراد و مدیر برنامه های خاصی کار می کنند و تحت هر شرایطی هر بازیکنی را که از سوی این افراد معرفی شود جذب می کنند. نهادهای نظارتی بروند ببینند پشت این داستان چیست و چه پولهایی رد و بدل می شود. مربی که قبل از آمدن به ایران قراردادش 200 تا 250 هزار دلار بوده است، به باشگاهی در پایتخت می آید و با یک میلیون و 200 هزار یورو قرارداد می بندد!

اثیمی نیز در خصوص کار کردن باشگاه ها با یک سری دلال  های خاص توضیح داد: ما پدیده ای به نام بازیکنان پکیجی داریم و مدیر برنامه ای که با باشگاهی کار می کند می گوید اگر فلان بازیکن خوب و سطح اول را می خواهی باید این سه بازیکن را هم کنارش برداری و این اتفاق در تیم های مطرح ما هم رخ داده است.

مدیرکل ورزش خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: آنها به صورت علنی می گویند ما این بازیکن مطرح را برای شما می آوریم و چند بازیکن که کیفیت نازل و پایین دارند هم کنار آن قرار می دهند و مدیر باشگاه چون صرفا به فکر حفظ و نگهداری یک بازیکن تحت فشار رسانه ها است مجبور می شود به این خواسته تن بدهد.

کاظمی درباره رقم قرارداد جونیور گفت: شنیده ها حاکی از این است که او 150 هزار دلار اول گرفته بوده و 102 هزار دلار هم دو روز پیش به او داده اند.

وی در پاسخ به اینکه این پول کلان در جیب چه کسی رفته، تصریح کرد: ما امسال در لیگ برترمان حدود 30 بازیکن خارجی داریم که در 12 تیم بازی می کنند. از این 30 بازیکن در یک سوم اول لیگ فقط 4 بازیکن صد در صد بازی ها را بازی کرده اند و 26 بازیکن دیگر از 0 تا 75 درصد بازی ها بوده اند. همین جونیور 5 بازی بیشتر برای پرسپولیس نکرد.

مدیرعامل سابق باشگاه نساجی مازندران ادامه داد: من امیدی به این ندارم که در ارکان فوتبال مملکت کسی به این قضیه ورود کند و فکر می کنم نهادهای نظارتی مثل قوه قضاییه و وزارت اطلاعات باید ورود کنند تا ببینند پشت این داستان چه خبر است؟ سالها هزاران هزار ارز از مملکت دارد خارج می شود و در روزگاری که مردم این همه مشکل اقتصادی دارند ما پول بسیار هنگفتی را صرف بازیکنانی می کنیم که هیچ چیزی به فوتبال ما نمی دهند.

کاظمی تصریح کرد: ما از سال 73 تاکنون 94 بازیکن خارجی داشته ایم که فقط به استقلال و پرسپولیس آمده اند و 10 بازیکن را نمی توانید نام ببرید که کیفیشان از فوتبال ما بالاتر باشد و به فوتبال ما چیزی داده باشد. وضع مربیان هم مشخص است و کدامشان چیزی به فوتبال ما اضافه کرده اند؟ ما 18 دوره قهرمانی لیگ برتر داریم اگر اشتباه نکنم فقط 5 قهرمانی با مربیان خارجی رقم خورده است. سه تا هم که با برانکو است که خود او هم حرف و حدیث زیاد دارد. ظرف سه چهار سال گذشته 5 ، 6 بازیکن از جمله دو اکراینی و دو سه تا کروات به پرسپولیس آمده اند اما یک دقیقه هم بازی نکرده اند و پول زیادی گرفته و رفته اند. باید مشخص شود در پشت پرده چه خبر است.

وی یادآور شد: تیم ملی مان را به آقای برانکو پیشنهاد می دهیم در حالی که معلوم نیست پشت پرده بازیکنانی که آورده چیست. سال گذشته استقلال 6 بازیکن خارجی گرفته سه بازیکن در نیم فصل اول و سه نفر در نیم فصل دوم مگر چنین چیزی می شود؟ بدون هیچ شناخت و رسیدگی بدون اینکه فیلم بازیکن را ببینند و کیفیت و سابقه را او را بدانند مگر می شود روی هوا صرفا به گفته یک دلال با او قرارداد ببندیم.

اثیمی نیز درباره افشاگری قراردادهای خارجی استقلال در تسنیم و فاش کردن رقم ها، توضیح داد: آقای جونیور زمان مدیریت عرب به پرسپولیس آمدند و 150 هزار یورو گرفتند و اینکه چرا باید همان ابتدا این پول را بگیرند یک بحث است و دیگر اینکه چرا پاداش عرب باید این باشد که سرپرست فدراسیون دو میدانی شود!؟ بنابراین با این مدیران نه تنها برخورد نمی شود بلکه آنها ارتقای پست می گیرند.

وی تصریح کرد: درباره باشگاه استقلال مورد هجمه زیادی قرار گرفتیم خیلی ها اتهام رنگی بودن به ما زدند. من همان جا به خیلی از دوستان عرض کردم درباره هر باشگاهی که به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم و قید محرمانه نداشته باشد این کار را خواهیم کرد چرا که اعتقاد داریم شفاف سازی حلقه گمشده ورزش و فوتبال ما است. چرا باید باشگاه برای یک بازیکن خارجی اینقدر هزینه کند و وقتی این اطلاعات علنی می شود با مشکل شکایت هم روبرو می شویم.

مدیرکل ورزش خبرگزاری تسنیم اذعان کرد: رقم قراردادها با توجه به موارد مختلف متفاوت بود و یکی از ویژگی های قرارداد بحث آپشن ها هست؛ مثلا اگر مهاجم بیاید و 5 گل بزند پاداش می گیرد. وظیفه مهاجم گل زدن است دیگر! همانطور که وظیفه دروازه بان گل نخوردن است. آنها این بندها را در قرارداد اضافه می کنند چون نمی توانند بازیکنی را با 700 هزار دلار بیاورند و با 400 هزار دلار می آورند و این گزینه های پیش پا افتاده را قرار می دهد مثلا اگر تیم از مرحله مقدماتی صعود کند. اگر سه پاس گل بدهید. این خیلی نکته مهمی است و اگر پاداش اضافه بر قرارداد را به نحو مطلوبی قرار بدهی هیچ کس خرده نمی گیرد.

اثیمی درباره قرارداد بالای الحاجی گرو و نیومایر تاکید کرد: باشگاه رسمی اینطور اعلام کرد بدون اینکه خسارتی متوجه باشگاه شود فسخ کرده ایم اما نکته این است که شما هزینه کرده اید و آن بازیکن را آورده اید. درباره باشگاه گل گهر سیرجان هم آنها سه بازیکن خارجی آورده بودند که یکی شان یانگ سن 402 دقیقه در 9 هفته بازی و قراردادش را فسخ کرد و 40 هزار دلار گرفت. قرارداد او 100 هزار دلار بود. شاید به ظاهر بگوییم رقم قرارداد او پایین بوده است اما شما ببینید چه ضرری رخ داده است؛ او دقیقه‌ای، یک میلیون و 100 هزار تومان گرفته بدون اینکه کارایی داشته باشد.

وی ادامه داد: بدتر و اسفناک تر این داسیلوا که 88 دقیقه در 9 هفته بازی کرده و حدود 460 میلیون تومان پول گرفته است، یعنی چیزی بیش از 5 میلیون و 200 هزار تومان برای هر دقیقه! این پول کجا رفته؟ چه کسی این بازیکن را آورده؟ کدام مدیر و مربی آورده است.؟این نهادهای نظارتی که ما از آنها صحبت می کنیم که باید نظارتشان را قوی تر کنند کجا هستند؟ فوتبال بیشتر درگیر است و مشکلات آن هم بیشتر دیده می شود.

کاظمی هم درباره نقش فدراسیون فوتبال به عنوان بازدارنده گفت: فدراسیون باید قوانین خودش را در این زمینه تغییر بدهد. یک سری اقدامات شده اما کافی نیست. یک مثال بزنم. بازیکنی که قرار است به لیگ برتر انگلیس بپیوندد باید 75 درصد بازی های ملی آن سال را در تیم ملی کشورش بازی کرده باشد. یعنی یک شاخصه خیلی مهم است و یک بازیکن بی کیفیت نمی آید. یک مثال عینی بزنم، درباره علیرضا جهانبخش شاید خیلی ها بگویند در تیم برایتون ذخیره است اما جهانبخش به عنوان آقای گل تیم هلند رفته و به عنوان کسی که بیش از 80 درصد بازی های سال گذشته ما را بوده، در جام جهانی بازی کرده، در جام ملت ها بازی کرده و به این عنوان در لیست رفته است ولی ما در ایران متاسفانه این قوانین را نداریم.

این کارشناس ورزشی تاکید کرد: یکسری قوانین هست و می گویند اگر بازیکن از لیگ های اروپایی بیاید، بازیکن آفریقایی باید ملی پوش باشد اما دارد و بازیکن اروپایی و برزیلی مثلا جونیور چون در بلغارستان بازی کرده به راحتی می تواند به ایران بیاید. آیا لیگ بلغارستان از لیگ ما بالاتر است!؟ مقدونیه، آلبانی، جزایر فارو هم جزو لیگ اروپا حساب می شوند، اگر بازیکنی در این لیگ ها بازی کند به راحتی می تواند در لیگ ما بازی کند. آیا واقعا کیفیت فوتبال آنها از ما بیشتر است؟ اگر ما در این سطح هستیم دیگر واقعا بحث نکنیم و چرا وقت خودمان را می گیریم و خودمان را خسته می کنیم. اما واقعیت امر این است که فدراسیون باید قوانین خود را تغییر بدهد. یک زمانی آمدند ورود گلر خارجی را ممنوع کردند و کار به جایی رسید دروازه بان هایی که 5 سال از فوتبال خداحافظی کرده بودند برگشتند و قراردادهای میلیاردی بستند.

اثیمی نیز در پایان گفت: من بر این باورم اگر رویه کنونی اصلاح نشود فوتبال ایران دچار خسارت زیادی خواهد شد به خصوص با وجود مشکلات مالی و اقتصادی و تنها نکته ای که می تواند به ما کمک کند همیت بیشتر از سوی ارکان قضایی و فدراسیون فوتبال و نهادهای زیربط است.

کاظمی هم در پایان گفت: خدا کند همین امسال لیگ ما را بررسی کنند که چطور 4 بازیکن خارجی فقط در ترکیب فیکس تیم ها هستند و 26 بازیکن دیگر چه کسانی هستند و از کجا آمده اند؟

انتهای پیام/
 

برچسب ها: فوتبال
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار