کد خبر: ۸۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
تجارت آنلاین بررسی کرد؛
متاسفانه قطعی اینترنت به مدت یک هفته نگرانیها و مشکلات زیادی را برای مردم و خود کشور پدید آورد. از ضرر اقتصادی هنگفتی که به کشور وارد شد گرفته تا قطع ارتباط اینترنتی افرادی که در خارج از کشور حضور داشتند با خانواده خود در داخل کشور».

بیمه کسب و کار مجازی با تقویت اینترنت ملی

گروه اقتصاد کلان: توسعه اینترنت در ایران موجب ایجاد و گسترش کسب و کارهای خرد و اینترنتی شد اما از آنجا که زیرساخت های این حوزه در کشور چندان که باید فراهم سازی نشده است و مطمئن به نظر نمی رسد لذا در مقابل حوادثی همچون قطعی اینترنت همچون بازه زمانی اغتشاشات اخیر که بنا به مصالح مسئولان کشور صورت گرفت بسیار آسیب پذیر می نماید . رسانه ها در این مورد نوشتند :« متاسفانه قطعی اینترنت به مدت یک هفته نگرانیها و مشکلات زیادی را برای مردم و خود کشور پدید آورد. از ضرر اقتصادی هنگفتی که به کشور وارد شد گرفته تا قطع ارتباط اینترنتی افرادی که در خارج از کشور حضور داشتند با خانواده خود در داخل کشور».

اما متاسفانه قطعی اینترنت به مدت یک هفته نگرانیها و مشکلات زیادی را برای مردم و خود کشور پدید آورد. از ضرر اقتصادی هنگفتی که به کشور وارد شد گرفته تا قطع ارتباط اینترنتی افرادی که در خارج از کشور حضور داشتند با خانواده خود در داخل کشور.

  • قطع اینترنت با اقتصاد ایران چه میکند؟

کارشناسان در خصوص آخرین ارزیابیهایی که از خسارات اغتشاشات اخیر منتشر شده نوشتند اقتصاد ایران بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده است. از تخریب اموال عمومی تا هجوم به فروشگاههای زنجیرهای و پمپهای بنزین، بخشهایی است که در روزهای گذشته با خسارات جدی مواجه شدهاند اما اصلیترین بخشی که ضربه خورده فضای مجازی و کسب و کارهای فعال در آن است.

به گزارش اعتماد، برآوردهای سایتهای داخلی نشان میدهد که روزهای گذشته تعطیلی فروشگاههای اینترنتی و فعالیتهای موجود در این حوزه، 900 میلیارد تومان به اقتصاد ایران خسارت زده است. برآوردهای یک سایت خارجی نیز حاکی از خسارت بیش از 1500 میلیارد تومان براثر محدود شدن اینترنت در ایران است. به این ترتیب بسیاری از استارتآپها و کسب و کارهای کوچکی که در ماههای گذشته مبنای کار خود را در فضای مجازی قرار دادهاند، در روزهای گذشته زیانی قابل توجه را تجربه کردهاند.

گسترش نفوذ اینترنت و فضای مجازی در اقتصاد ایران، فضای گستردهای را برای راهاندازی و فعالیت کسب و کارهای خرد فراهم کرده است؛ کسب و کارهایی که با سرمایهای محدود در فضایی وسیع به فروش محصولات خود مشغول هستند و در سالهای گذشته، سهم خود از اقتصاد ایران را بیشتر کردهاند. آشوبهایی که مدتی قبل تعدادی از شهرهای ایران را فرا گرفت، باعث تصمیم شورای عالی امنیت ملی در محدود کردن دسترسی به فضای مجازی شده و همین امر، فضای فعالیت بسیاری از کسب و کارهای مجازی را به خطر انداخته است.

  • دولت خسارت ها را جبران کند

در این ارتباط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نبود اینترنت امنیت کشور را حفظ کرد اما برای جلوگیری از وارد شدن خسارت زیاد به کسب و کارهای اینترنتی باید اینترنت داخلی را تقویت می کردیم.

ولی ملکی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص خسارت وارده به کسب و کارهای مجازی با نبود اینترنت گفت: توطئه ای که دشمنان کشورمان از خارج برای ایران تدارک دیده بودند سبب شد که عوامل وابسته به آنها در داخل به بانک ها، تاسیسات ارتباطی و... خسارات زیادی وارد کنند چنانچه این موارد را کنار هم قرار دهیم خواهیم دید که خسارتی که دشمنان از طریق اینترنت و ارتباط گرفتن با عوامل داخلی می خواستند به امنیت کشور وارد کنند در مقابل خسارت نبود اینترنت برای کسب و کارهای مجازی، بیشتر می شد.

وی با اشاره به اینکه قطع کردن اینترنت یکی از راهکار های موثر دولت و شورای عالی امنیت ملی در راستای قطع ارتباط اشرار با عوامل بیرونی بود افزود: علیرغم اینکه نبود اینترنت امنیت کشور را حفظ کرد اما برای جلوگیری از وارد شدن خسارت زیاد به کسب و کارهای اینترنتی باید اینترنت داخلی را تقویت می کردیم. ملکی ادامه داد: زمانیکه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته و مسئولیت آن را به وزارت کشور محول می کند یقینا چاره ای جز اجرای آن نبوده است زیرا مسائل امنیتی و توطئه های چیده شده حاد تر از این مسائل بوده است. عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: باید از دولت در خصوص اینکه برای جبران خسارت چه تمهیداتی اندیشیده اند سوال کنیم و خواسته مان از وزیر ارتباطات این است باید برای جبران خسارت طول این چند روز تسهیلات و تمهیداتی بیاندیشند. وی افزود: ما باید اینترنت ملی را جدی تر پیگیری کنیم زیرا در وقوع چنین حوادثی اهمیت موضوع نمود پیدا می کند و باید بیشترین بها را به اینترنت ملی داد.

  • تداوم قطعی اینترنت قابل تحمل نیست

همچنین مدتی قبل رئیس سازمان فناوری گفت: شاید بتوان برای حفظ امنیت ملی و جلوگیری از ناآرامی فضا، چند روز قطعی اینترنت در حوزه فناوری ارتباطات را تاب آورد، اما ادامه پیدا کردن این روند، سوء استفاده افراد از این موقعیت و ایجاد فرصت برای این که نهادهای امنیتی کمکاری خودشان در حوزه عدم مدیریت این اتفاقات را با قطعی اینترنت جبران کنند، قابل پذیرش نیست. امیر ناظمی در گفت و گو با ایرنا افزود: بهتر است روشی اتخاذ شود تا لازم نباشد برای این کار اینترنت مردم قطع شود. تا به این واسطه تعداد زیادی از مردم کسب و کارهای خود را از دست بدهند، ارتباط آدمها از بین رفته برود، بخش دانشگاهی نتواند فعالیت خود را ادامه دهد، بخش خبری نتواند خبررسانی کند و در مجموع یک کشور تعطیل شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار