کد خبر: ۸۹۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
بررسی های تجارت آنلاین نشان می دهد؛
روز گذشته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: میزان مبادلات تجاری ایران و روسیه حدود سه میلیون تن در سال است که با توجه به اینکه تنها از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر تجاری‌مان استفاده می‌کنیم و باتوجه به تفاهم‌های امضاء شده اخیر در راستای گسترش تبادلات در این حوزه، می‌توانیم حجم آن رادر بازه زمانی کوتاه مدت تا دو برابر افزایش دهیم.

بنادر شمالی ظرفیت فراموش شده اقتصاد

گروه اقتصاد کلان: ایران و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر در صورت توسعه روابط بندری و دریایی خود می توانند از ظرفیت عظیم این حوزه برای توسعه اقتصادی و بهبود شرایط تجاری خود استفاده کنند. این مورد به خصوص در باره ایران که برای برون رفت از مشکلات ناشی از تحریم نیاز مبرمی به توسعه روابط با کشورهای همسایه دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است اما بنا به همان معضل همیشگی یعنی غفلت از فرصت های اقتصادی در همه بخش ها، در این حوزه هم غفلت ها و کوتاهی هایی صورت گرفته است.

  • تلاش برای افزایش ظرفیت بنادر دریای خزر

البته روز گذشته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: میزان مبادلات تجاری ایران و روسیه حدود سه میلیون تن در سال است که با توجه به اینکه تنها از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر تجاری‌مان استفاده می‌کنیم و باتوجه به تفاهم‌های امضاء شده اخیر در راستای گسترش تبادلات در این حوزه، می‌توانیم حجم آن رادر بازه زمانی کوتاه مدت تا دو برابر افزایش دهیم.

به گزارش تجارت، محمد راستاد که هم اکنون برای شرکت در نشست مشترک مقامات ارشد سازمان بنادر ایران‌ با مقامات دریایی و وزارت حمل و نقل روسیه در مسکو به سر می‌برد و با مقامات بخش خصوصی و دولتی این کشور دیدار کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با معاونت وزارت حمل و نقل روسیه و مدیرعامل آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه‌ایی این کشور جلسات و دیدارهای متعددی داشتیم و درباره موضعات مهمی از جمله چگونگی بهبود و ارتقاء همکاری‌های دریایی و بندری، حمایت از سرمایه گذاری دو کشور، شناسایی مدارک دریانوردان روسی و ایرانی و همکاری سازمان بنادر ایران با موسسه رده بندی روسیه بحث و بررسی فراوانی داشتیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای افزایش حجم عملیات حمل کالا در دریای خزر و برقراری و توسعه روابط بخش‌های خصوصی دو کشور جهت توسعه همکاری‌های بندری و دریایی، ایجاد خطوط منظم کانتینری به منظور توسعه حمل و نقل کانتینری بین بنادر ایران و روسیه، راه اندازی خطوط کشتیرانی رو – رو ریلی بین بنادر ماخاچ کالا در روسیه و امیرآباد در ایران و لزوم ایجاد کارگروه منطقه ای هیدروگرافی در دریای خزر، معافیت ویزایی برای پیاده و سوار شدن دریانوردان دو کشور، تسهیل ورود و اجازه پهلودهی شناورهای کشتیرانی دریای خزر در کلیه بنادر ساحلی کشور روسیه، لایروبی و تعمیق کانال رودخانه ولگا و عدم الزام به تغییر پرچم شناورهای ایرانی که قرار است برای انجام تعمیرات به بنادر مستقر در رودخانه ولگا وارد شوند، از دیگر مباحثی بود که درباره آن‌ها به تفاهم های خوبی رسیدیم.

  • ایران برنده دیپلماسی حمل و نقل در خزر

همچنین چندی پیش مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توافقنامه کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و قزاقستان به عنوان یک الگو می‌تواند نقش ویژه و حیاتی در توسعه کریدورهای بین‌المللی و افزایش حجم بارهای ترانزیتی در بنادر جنوبی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدعلی سعیدی‌پور درخصوص موافقتنامه تصویب شده کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و دولت جمهوری قزاقستان با اشاره به تاریخچه این توافق اظهار داشت: تاریخچه این توافقنامه به چند سال قبل بر می‌گردد که رژیم حقوقی دریای خزر تعیین و تکلیف نشده بود و این موافقتنامه مسکوت مانده بود. وی افزود: با توجه به این‌که مجوز این توافق از هیات وزیران گرفته شد بار دیگر این توافقنامه بین دو کشور در دستور کار قرار گرفت و در نهایت پیش نویس آن در دی‌ماه ۱۳۹۵ به امضاء مدیرعامل وقت سازمان و وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان رسید.

وی با اشاره به اهمیت مفاد این توافقنامه که تنظیم آن به گسترش روابط در حوزه حمل و نقل دریایی، می‌انجامد، گفت: در این توافقنامه که برای دو کشور تعهداتی به همراه دارد، هماهنگی‌هایی در مباحث کشتیرانی مطرح شد که بسیار اثرگذار خواهد بود.

سعیدی‌پور ادامه داد: گسترش روابط تجاری دو کشور به صورتی که کالای ترانزیتی از کانال بنادر ایران بتواند از شمال کشور دریافت و از جنوب خروج کند. البته این اتفاق هم اکنون در حال انجام است و با این توافق، تعهدات در این معاهده منضبط‌تر می‌شود. به این شکل در این توافقنامه تاکید شد تا آنجایی که ممکن است حمل بار از طریق بنادر انجام گیرد.

وی با اشاره به دیگر مفاد این تعهدنامه گفت: بحث ایمنی دریانوردی دیگر مورد مهم در دریای خزر است که شرایط خاصی دارد. با این توافق تاکید ویژه‌ای روی بحث ایمنی و امنیت این دریا صورت گرفت که در حوزه کشتی‌های باری، خدمه و بار است. توسعه روابط از طریق دوره‌های آموزشی و استفاده از تجارب یکدیگر و همچنین ایجاد نمایندگی و بحث سرمایه‌گذاری از دیگر مواردی بود که در این توافقنامه مورد تاکید قرار گرفت.

سعیدی‌پور در پاسخ به این سوال که توافق با دیگر کشورها از جمله روسیه، آذربایجان و ترکمنستان در چه مرحله‌ای است با اشاره به اینکه کار این توافقات هنوز نهایی نشده با تاکید به توافقنامه با قزاقستان به عنوان یک الگو تصریح کرد:‌ ایران و ۴ کشور روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان کارهای مشترک بسیاری خوبی را با یکدیگر در حوزه دریایی – بندری انجام داده‌اند.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی خزر در دستور کار

از سوی دیگر مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به توجه شرکت کشتیرانی دریایی خزر به ظرفیت‌های بندر انزلی، گفت: تقویت ناوگان دریایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حمیدرضا آبایی در حاشیه بازدید مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی از مجتمع بندری انزلی با بیان اینکه مقرر شد برای ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری با شرکت کشتیرانی دریایی خزر مذاکراتی انجام شود تا هم صاحبان کالا و شرکت‌های فعال در زمینه واردات همانند بازرگانی دولتی در بندر انزلی با جدیت بیشتری پیگیری شود، تأکید کرد: امیدواریم با این اقدامات شرایط بهتری برای بندر انزلی ایجاد شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار