کد خبر: ۸۹۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
یک روزنامه انگلیسی در مقاله‌ای با تأیید سخنان رئیس‌جمهور فرانسه درباره مرگ مغزی «ناتو»، نوشت دوران این پیمان به سر رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «گاردین» در یادداشتی نوشت، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ماه گذشته گفت «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) دچار مرگ مغزی شده است. در واقع چنین شرایطی بازگشت‌ناپذیر است و تنها کاری که باید انجام داد قطع کردن دستگاه‌های حیاتی و دفن جسد آن است.

طبق این گزارش، ناتو از ابتدا قرار بود اتحادی دفاعی باشد اما از حدود سی سال پیش با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و متعاقباً انحلال «پیمان ورشو»، پیمان ناتو نیز با مشکل مواجه شد زیرا دیگر دشمنی برای دفاع در مقابلش وجود نداشت و ماهیت چنین اتحادی توجیه خود را از دست داده بود.

در ادامه یادداشت اینطور آمده است:‌ اقدام منطقی در آن زمان انحلال ناتو بود اما در عوض کاری که انجام شد دشمن‌سازی به قصد توجیه ادامه حیات این پیمان بود.کشاندن مرزهای ناتو به مرزهای روسیه و استقرار نیرو در فاصله نه چندان دور از شهر «سنت پترزبورگ» با قصد تحریک روس‌ها، کار دشواری نبود.

ناتو اکنون به بازاری برای آمریکا تبدیل شده است تا بتواند تسلیحات گران‌قیمت خود مانند موشک‌های کاملاً بی‌مصرف «تریدنت» را به کشورهایی نظیر انگلیس بفروشد.

تنها گلایه‌ آمریکا از ناتو این است که سایر اعضای آن به اندازه کافی پول خرج نمی‌کنند اما واشنگتن دوبرابر آن‌ها در ناتو هزینه می‌کند. راهکار ساده این نارضایتی این است که آمریکا هزینه‌های نظامی خود را نصف کند و مبلغ هنگفت حاصل از آن را برای شهروندان آمریکایی خرج کند.

گاردین در پایان نوشت، ناتو قصد دارد سال آینده مانور نظامی بزرگی با عنوان «مدافع» در سرتاسر شرق اروپا برگزار کند که نه صلح و امنیتی برای کشورهای این منطقه به‌همراه خواهد داشت و نه هیچ کجای جهان.

ماکرون در سخنرانی ماه گذشته خود علاوه بر اعلام مرگ مغزی ناتو، خواهان آغاز مذاکرات و نزدیک‌تر شدن روابط اروپا با روسیه شده بود. او در نشست سران ناتو در لندن که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در لندن برگزار شد، همچنان بر این موضع خود تأکید کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در انتقاد از اظهارات ماکرون درباره ناتو گفت: «فکر می‌کنم هیچ‌کس به اندازه فرانسه به این [ائتلاف] نیاز ندارد. به همین دلیل است که فکر می‌کنم که وقتی فرانسه در مورد ناتو چنین موضعی می‌گیرد، این برای آن‌ها بسیار خطرناک است».

در بیانیه رسمی این نشست که در مراسم اختتامیه رونمایی شد آمده است: «اقدامات تهاجمی روسیه تهدیدی برای امنیت منطقه آتلانتیک و یورو به شمار می‌آید. تروریسم در تمامی شکل‌های خود همچنان تهدیدی برای همه بوده و بازیگران دولتی و غیر دولتی نظم جهانی را به چالش کشیده‌اند. بی ثباتی فرای مرزهای کشورهای عضو ناتو به مهاجرت‌های بی قاعده دامن زده و کشورهای ناتو با تهدیدهای سایبری و ترکیبی مواجه هستند».

همچنین در آن نوشته شده‌: « افزایش نفوذ چین و سیاست‌های بین‌المللی آن، فرصت‌ها و چالش‌هایی را فراهم کرده که باید در ائتلاف ناتو به صورت همزمان به آن رسیدگی شود».

با وجود توجیه‌سازی‌های انجام شده برای حفظ موجودیت ناتو، اختلافات در میان اعضای این پیمان همچنان در حال گسترش است. در برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو، زمزمه‌هایی از کاهش وابستگی دفاعی به آمریکا شنیده می‌شود. از جمله این کشورها می‌توان به آلمان، یکی از اعضای کلیدی ناتو اشاره کرد.

طبق نظرسنجی اخیر مؤسسه انگلیسی «یوگاو»، ۵۵ درصد آلمانی‌ها معتقدند که اعضای اروپایی سازمان ناتو باید بدون کمک آمریکا، از خود برابر حملات محافظت کنند. در زمینه رفع تحریم‌ها علیه روسیه نیز  ۳۷ درصد موافق  رفع تحریم‌ها علیه این کشور بودند.

انتهای پیام/ص

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار