کد خبر: ۸۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند خبر داد:
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: با راهکارهایی که برای تفکیک زباله و مدیریت پسماند انجام شده است حجم زباله کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید براینکه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متعددی در مدیریت پسماند دخیل هستند، می‌گوید کار پسماند یک کار سیستمی است و زباله‌های الکترونیک نباید به سایت‌های جمع‌اوری زباله منتقل شوند.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گفت:‌ مطابق آمار کشور و براساس سیستم‌های توزین الکترونیک حجم و تناژ زباله جمع‌اوری شده در تهران 5 هزار و 600 تن است که در گذشته بیش از 8 هزار تن بوده است اما با راهکارهایی که برای تفکیک زباله و مدیریت پسماند انجام شده است حجم زباله کاهش یافته است.

وی افزود: پایه و اساس مدیریت پسماند کاهش زباله و تفکیک آن از مبدا است نه اینکه زباله تولید شود بعد به دنبال زباله‌سوز و کمپوست باشند. اکنون میزان زباله کاهش یافته است.تفکیک زباله از ساختمان‌های اداری، ساختمان‌های بلند مرتبه و شهرک‌ها آغاز شده است و مخازن تفکیکی در اختیار آنها قرار گرفته است و از همان مبدآ زباله خشک و تر از هم جدا می‌شوند. در منازل نیز در جاهایی که امکان گذاشتن مخازن تفکیک وجود دارد این کار آغاز شده است.

علیپور گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای جمع‌آوری زباله‌های حجیم مانند سرشاخه‌ها، شیشه‌ها و زباله‌های الکترونیک از همان مبداء انجام شده است تا به سایت منتقل نشوند. همچنین طرح کاهش پسماند که کاپ نام گرفته است نیز آغاز شده است که یکی از برنامه‌های آن فرهنگ سازی است. طی 15 سال گذشته باید برنامه‌هایی انجام می‌شد تا تفکیک زباله از مبدا انجام شود. 6 مخزن جمع‌اوری هم ایجاد شده است تا سیستم پردازش و تفکیک استاندارد انجام شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: در‌ارادکوه برنامه‌هایی در دست اجرا است تا با توجه به طرح جمع‌اوری حداکثری حساسیت کمپوست را افزایش دهیم و اگر تفکیک شامل زباله نشد بتوان با استفاده از زباله سوزها حدود 2 هزار تن از زباله‌ها را سوزاند و با توجه به مکانیزم تفکیک از این زباله‌ها برق تولید کرد.

علیپور خاطرنشان کرد:‌ بین 15 تا 20 درصد از زباله قابل بازیافت در شهر تهران جمع‌اوری می‌شود که البته رقم پایینی است و با توجه به طرح مخازن تفکیک از مبدآ این میزان افزایش خواهد یافت. ایستگاههای پردازش نیز باید حداکثر تفکیک را انجام دهند تا زباله قبل از رسیدن به آراد‌کوه کمترین حجم از زباله قابل بازیافت را داشته باشد.

وی افزود: در برخی از کشورهای جهان ممکن است این میزان به 45 درصد نیز برسد اما حسن دیگر روش ما در ایران است که کمپوست خود را نیز با استفاده از این روش به دست آوریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند خاطرنشان کرد: به لحاظ تکنولوژی وضع رو به بهبود است با کارخانجات و شرکت‌هایی که مجهز به دانش روز هستند قراردادهایی بسته شده است اما موضوع این است که در کنار ان باید آموزش، فرهنگ سازی و تفیک درست از مبدا انجام شود تا کار بازیافت به درستی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ کار پسماند یک کار سیستمی است و حتی قبل از تولید باید قانون درست و اجرای درست قانون باید انجام شود. فرهنگ سازی و مشارکت مردم و ایجاد زیرساخت مناسب برای جمع‌اوری و انتقال بسیار مهم است و اگر این پروسه به درستی در کنار هم به پیش رود کمترین اتلاف منابع صورت می‌گیرد.

علیپور خاطرنشان کرد: نمی‌توان امار درستی از میزان زباله‌ای که توسط زباله‌گردها جمع‌اوری می‌شود ارایه داد به این دلیل که اطلاعات سیستمی در این زمینه وجود ندارد. شبکه‌های برای جمع‌اوری زباله توسط زباله‌گردها وجود دارد و اکنون نیز قانونی برای برخورد با آنها وجود ندارد. شکل مخازن می‌تواند به گونه‌ای باشد که دسترسی به آن ممکن نباشد.

وی افزود:‌ 200 دستگاه‌ آر وی ام که زباله قابل بازیافت را جمع‌اوری می‌کند تا پایان سال در جلوی مناطق پرتردد مانند ایستگاه‌های مترو مستقر می‌شوند تا به ازای تحویل زباله خشک اعتباری مشخص و فرد برای خرید از آن استفاده کند. همچنین اپلیکیشنی در دست طراحی است که فرد با ارایه زباله اعتباری دریافت می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: