کد خبر: ۸۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
نگاهی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران؛
در سال‌های اخیر با وجود مشکلات اقتصادی فراوان حفظ ارزش پول جزو اولویت‌های خانواده‌ها شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، تغییرات یک شبه‌ای در قیمت بسیاری از کالاها و خدمات ضروری مانند بنزین! نقش سرمایه‌گذاری در زندگی را پررنگ تر از دیروز کرده است. بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری به دنبال راه هایی هستند که بتوانند سرمایه گذاری پرسود داشته باشند و در جست وجوی این راه زمان زیادی را از دست می دهند. تصمیم این که پولتان را کجا سرمایه‌گذاری کنید واقعا کار دشواری است. گاهی اوقات فعالیت‌هایی که سود بالایی به شما می‌دهند، به همان نسبت از درجه ریسک بالایی نیز برخوردارند. در این مقاله نگاهی به راه‌های مختلف سرمایه گذاری خواهیم کرد تا ببینیم این روزها و با شرایط موجود کدام فعالیت سودآورتر است.

بانک‌ها

نخستین و بدیهی‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری بانک‌هاست، اما به شما اطمینان می‌دهم که بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری بانک نیست. دلیل آن نیز روشن است: سود بسیار پایین‌تر نسبت به تورم. هرچند که سرمایه‌گذاری در بانک با هر مبلغی از چند هزار تومان به بالا مقدور است و قدرت نقد شوندگی بالایی دارد، ولی وقتی عاقلانه به نظر می‌رسد که بازارها در تعادل نسبی قرار دارد و خبر خاصی در کسب ‌وکارها نیست. ولی در یکی دو سال اخیر  قیمت‌ها ثانیه‌ای تغییر می‌کنند. برای کسانی که سود کردن را درضرر ندیدن می‌بینند و ترجیحا خیلی اهل ریسک نیستند سرمایه گذاری از طریق سپرده گذاری در بانک را می‌توان یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود دانست. نا گفته نماند که گزینه سپرده گذاری در بانک معمولا برای افراد با سرمایه کم یا خیلی زیاد راه حل مناسب تری است. وقتی شما تصمیم می‌گیرید که با سرمایه خودتان یک سپرده بانکی داشته باشید بعد از مدتی در ظاهر شاید با یک سود مالی رو به رو شوید اما باید بدانید که از یک نکته چشم پوشی کرده‌اید و آن هم ارزش واقعی پولتان است. به عنوان مثال فرض کنید اگر اول سال قیمت یک کیلو سیب ۱۰۰تومان باشد و در انتهای سال قیمت همان یک کیلو ۱۴۰ تومان و شما همین میزان پول را در بانک پس انداز کنید آن هم با سود ۱۰ تا ۲۰ درصدی، پول شما از ۱۰۰تومان به ۱۲۰تومان رسیده است در حالی که در ابتدای سال شما با همین مقدار پول می‌توانستید یک کیلو سیب داشته باشید ولی در انتهای سال نه!

خرید ملک و زمین

شاید دومین مکان  برای سرمایه‌گذاری از دیدگاه اغلب افراد، خرید ملک یا زمین باشد. به دلیل تورم فزاینده، قیمت املاک نیز سیر صعودی داشته است. با چند میلیون تومان پول خُرد در این بازار پرهیاهو نمی‌توان سرمایه‌گذاری کرد.  چرا که قیمت فعلی یک آپارتمان کوچک در تهران دست کم چند 100میلیون تومان است. البته اگر سرمایه مناسبی هم در اختیار دارید زیاد خوش‌بین نباشید چرا که سرمایه‌گذاری در بازار مسکن بهترین روش سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود چرا که هم اکنون  قدرت خرید مردم چندان تعریفی ندارد!

سرمایه‌گذاری در طلا و سکه

در ماه‌های گذشته قیمت طلا و سکه سقف‌های تاریخی جدیدی را ثبت کرده است؛ اما برای سرمایه‌گذاری در این بازار هم عجله نکنید. نه این که بحث طلا یا غیر از آن باشد، صحبت درباره اصل سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری در هر بازاری نیازمند تخصص و تجربه کافی است بنابراین قیمت‌های فزاینده‌ این فلز پرزرق‌ و برق نباید ما را وسوسه کند. اما با تمام این اوصاف یکی از بازارهای قابل توجه و جذاب برای کسانی که دلشان می‌خواهد با سرمایه گذاری روز به روز به پول بیشتری دست یابند شاید بازار سکه باشد. موضوعی که همیشه باعث شده تا سکه به عنوان یکی از بازارهای سرمایه گذاری در بین ما شناخته شود خاصیت «نقد شوندگی» آن است. به این معنی که هر زمانی که شما نیاز به نقد کردن سرمایه خود دارید می‌توانید با مراجعه به اولین طلافروشی سکه خودتان را به فروش برسانید. ویژگی مثبت دیگری که می توان برای سکه در نظر گرفت، نبود محدودیت زمانی است یعنی شما هر زمان که بخواهید می توانید اقدام به خرید و فروش آن کنید  به عنوان مثال شما در سپرده بانکی باید تا یک موعد مقرر پولتان را در بانک بگذارید یا اگر بخواهید قبل از موعد  پولتان را پس بگیرید باید وجهی را به عنوان جریمه پرداخت کنید در حالی که شما در خرید و فروش سکه با چنین محدودیتی رو به رو نیستید. با این که خیلی ها می گویند به طور کلی سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه در طول زمان فرایند سودآوری به حساب می آید اما از طرفی باید گفت که چون بازار سکه همیشه تحت تاثیر قیمت طلای جهانی و قیمت ارز بوده است نباید از نوسان قیمت های آن غافل بود مثل اتفاقی که چندی قبل افتاد!

 ارز بخرید

نگهداری پول به صورت نقد همیشه یک انتخاب عاقلانه به شمار می‌رود؛ همانطورکه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما نیز پول خود را در خانه نگهداری می‌کردند. با این حال، این خطر وجود دارد که افزایش نرخ تورم، ارزش سرمایه نقدی شما را کاهش دهد. اما اگر به جای واحد پولی کشورتان، پولتان را در قالب ارز دیگری نگهداری کنید، این خطر به کمترین حد ممکن کاهش می‌یابد. اگر چنین تصمیمی گرفتید،‌ ارز کشوری را برای سرمایه گذاری خریداری کنید که اقتصاد آن در حال رشد است یا فکر می‌کنید از آینده اقتصادی بهتری نسبت به دیگر کشورها برخوردار است. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و ثبات و حتی کاهش قیمت ارز در سال 98 این روش سرمایه گذاری خیلی توصیه نمی شود. همچنین با توجه به وابستگی شدید قیمت ارز به اتفاقات سیاسی و اقتصادی خرید ارز برای کسانی که به دنبال یک سرمایه گذاری بی دردسر می گردند راه حل چندان مناسبی به نظر نمی رسد.

بازار خودرو

تنها موضوعی که می‌توان با قاطعیت درباره این بازار  نظر داد، این قضیه است که سرمایه‌گذاری سودمند، سرمایه‌گذاری است که بتوان فرایند آن را درک کرد. بنابراین چنان چه فعال بازار خودرو هستید و از کم و کیف،  بالا و پایین آن اطلاع دارید، شاید تبدیل دارایی‌های نقد به خودرو بهتر از نگهداری ریال باشد.

سرمایه‌گذاری در بورس

بخش زیادی از سرمایه شرکت‌های بورسی شامل زمین، تجهیزات، ماشین‌آلات و... است. هرگونه افزایش تورم تأثیر مستقیمی روی ارزش دفتری این شرکت‌ها خواهد گذاشت. بنابراین فارغ از این که سود ده باشند یا نباشند سهام آن‌ها در بازار بورس رشد خواهد کرد. تعدادی از صنایع بورسی نظیر صنایع پتروشیمی یا صنایع فلزی و غذایی در شرایط فعلی رشدهای عجیب‌ و غریب را تجربه خواهد کرد. مطابق آمار سرمایه‌گذاری در بازار، بورس پیشتاز میدان طی سال‌های قبل بوده است. یکی از ویژگی های مثبتی که می توان برای خرید سهام در نظر گرفت این است که مثل سپرده گذاری در بانک هرکسی هر مقدار پولی را که در اختیار دارد می تواند در این بخش سرمایه گذاری کند و عموما سودی را هم بعد از مدتی در اختیار داشته باشد اما فرق عمده سهام با سپرده گذاری در بانک این است که شما در بانک کم و بیش با سود بانکی رو به رو خواهید بود و نیازی به ریسک کردن ندارید ولی در سهام شما باید روحیه ریسک پذیری را درونتان تقویت کنید، چون به همان میزان که امکان سود را در اختیار دارید به همان میزان هم می توانید در معرض ضرر باشید. قیمت سهام بورس را می توان به بازار جهانی و شرایط سیاسی کشورها وابسته دانست به طوری که سیاست های پولی، مالی دولت وقیمت جهانی نفت می تواند روی سهام بورس تاثیر گذار باشد.

 اوراق قرضه یا اوراق مشارکت بخرید

با خرید این اوراق از دولت یا از شرکت‌های خصوصی شما خود را در یک سرمایه‌گذاری کم‌خطر با سود نسبتا خوب شریک می‌کنید اما در این نوع سرمایه‌گذاری شما در یک دوره زمانی مشخص نمی‌توانید به سرمایه خود دسترسی داشته باشید. در عوض، سود شما از خرید این اوراق تضمین‌شده است و در مورد اوراق قرضه نیز دولت پشتیبان آن هاست.

سرمایه گذاری بیمه عمرو بازنشستگی

صنعت بیمه عمر یا به انگلیسی Life insurance  شکلی از سرمایه گذاری بلندمدت است که اصل سود آن بر پایه بهره مرکب تشکیل می‌شود. نرخ  بازخریدی و استفاده از سرمایه در بیمه‌های عمر و بازنشستگی برای زیر پنج سال معمولاً همراه با ضرر است! بنابراین اگر به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت هستید بیمه‌های عمر می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری باشد. این مدل از سرمایه گذاری می‌تواند پوشش‌های مفید دیگری همچون تکمیل درمان یا وام‌گیری از سرمایه را نیز برایتان به همراه داشته باشد. اما به طور کل داشتن بیمه عمر در کنار حساب بانکی می‌تواند همپوشانی عالی از نظر سرمایه‌گذاری داشته باشد. به خصوص برای فرزندان تان که می‌خواهید برای آن ها برنامه ریزی مالی را شروع کنید حتما این گزینه را هم در نظر بگیرید.اگر می‌خواهید بهترین بیمه عمر را داشته باشید می‌توانید با مقایسه بیمه عمر بین شرکت‌های مختلف به نتیجه بهتر و جامع تری برسیدو انتخاب عاقلانه‌ای انجام دهید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار