کد خبر: ۸۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

ندا قلی زاده

کارشناس مالی

مدیران کوته بین (یا دارای دید محدود در مورد مسائل) در شرکت ها جهت بهبود وضعیت کوتاه مدت شرکت ، از آینده بلند مدت شرکت هزینه می نمایند و به عبارتی وضعیت کوتاه مدت شرکت را فدای آینده بلند مدت آن می نمایند. در این قبیل شرکتها با وجود موفقیت های مالی و داشتن فرصت و منابع لازم...جهت سرمایه گذاری در دارایی های بلندمدت ، از این کار امتناع می کنند. بنابراین شرکت هایی که به طور همزمان بازدهی (سودآوری) بیش از حد معمول و هزینه های بازاریابی و تحقیق و توسعه ای کمتر از حد انتظار را گزارش می کنند به احتمال زیاد مشمول مدیرت کوته بینانه خواهند بود .

متاسفانه در ایران مدیران و سرمایه گذاران تمایل به کوته بینی و دید کوتاه مدت دارند و خود سرمایه گذاران ، مدیران را به کوته بینی تشویق می کنند که این منجر به معضل سازمانی ، دید کوتاه مدت مدیران و به چالش کشیدن توانایی بازارهای مالی و در عین حال ارزش شرکت می گردد . مدیران به منظور دریافت پاداش بیشتر و پست بهتر سود آوری را با روش های مختلف در کوتاه مدت افزایش می دهند ، پاداش خود را دریافت می کنند ، ترفیع می گیرند و به شرکت بهتر و بزرگتری می روند و دوباره همین روند کوتاه مدت بازدهی و سودآوری را تکرار می کنند.

شاید تصمیمات کوته بینانه مدیریت در کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر عملکرد شرکت داشته باشد ولی در بلند مدت تاثیرات منفی بر ساختار مالی و عملکرد شرکت خواهد داشت نمونه این امر را می توان در صرفه جویی مدیران در هزینه های تحقیق و توسعه جستجو کرد . این صرفه جویی در هزینه ها اگر چه در کوتاه مدت بر عملکرد شرکت تاثیر مثبتی خواهد داشت اما در بلند مدت به علت از دست رفتن فرصت های سودآوری ، باعث کاهش چشمگیری در عملکرد شرکت خواهد شد.

لذا به مدیران توصیه می شود از عواید کوتاه مدت این نوع از تصمیمات پرهیز نمایند و در کنار آن به سرمایه گذاران توصیه می گردد که عملکرد آتی شرکت را در افق گسترده تری بررسی و رصد نمایند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار