کد خبر: ۸۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
در این مطلب با برترین‌ها همراه باشید تا اطلاعاتی جالب و مفید را درباره بدن انسان که احتمالا تاکنون نشنیده‌اید را در اختیار شما قرار خواهیم دهیم.

برترین‌ها: در این مطلب برترین‌ها اطلاعاتی جالب و مفید را درباره بدن انسان در اختیار شما قرار خواهیم دهیم که احتمالا تاکنون نشنیده‌اید.

۱.انسان به معنای واقعی کلمه می‌درخشد!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

اگرچه این درخشش در بعضی از عروس‌های دریایی و دیگر موجودات دریایی بسیار بیشتر و آشکارتر است، با این حال هر موجود زنده‌ای بر روی سیاره زمین از جمله انسان‌ نیز از خود نور تابش می‌کند. این پدیده بیولومینانس (زیست تابی) نامیده می‌شود و تنها تفاوت در مورد ما انسان‌ها این است که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم نور خود را ببنیم. این نور ۱۰۰۰ برابر کم نورتر از نوری است که چشمان ما می‌تواند به طور طبیعی ببینند. اما می‌توانید این نور را از طریق یک دوربین بسیار حساس در یک اتاق عایق نور مشاهده کنید. این نور در طول روز روشن‌تر و در شب کم نور است و درخشان‌ترین نور از چهره‌های ما ساطع می‌شود!


۲. قویترین دوربین دنیا

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

قویترین دوربینی که بشر تاکنون توانسته است تولید کند ۴۰۰ مگاپیکسل قدرت دارد. البته شما به چنین دوربینی نیاز ندارید، چونکه چشمان شما بسیار بهتر از آن است! بله چشمان شما به اندازه یک دوربین ۵۷۶ مگاپیکسلی قدرت دارد!


۳. همه ما دونده مسافت‌های طولانی هستیم ...

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

قلب انسان، کوچک، اما بسیار قدرتمند است. در طول یک روز، قلب آن‌قدر به طور موثر خون پمپاژ می‌کند که این خون بیش از ۱۹۰۰۰ کیلومتر را در درون رگ‌های بدن طی می‌کند. این مسافت برابر با ۴ بار طی کردن قاره آمریکا از غرب به شرق است! موضوع فقط این نیست و اگر شما بتوانید تمام رگ‌ها و مویرگ‌های بدن را به صورت یک خط مستقیم درآورید، این خط نه یک بار بلکه چندین بار دور زمین می‌چرخد!


۴. شما به اندازه یک شامپانزه مو دارید!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

احتمالا یکی از تفاوت‌های بزرگ بین انسان‌ها و شامپانزه‌ها را در تفاوت میزان موی آن‌ها می‌دانید، ولی اشتباه می‌کنید و تفاوتی بین این دو در میزان موی بدنشان نیست! اما این که شما موی زیادی روی بدن خود نمی‌بینید بدان معنا نیست که شما کمتر از شامپانزه‌ها مو دارید. در واقع بدن ما نیز به اندازه بدن شامپانزه‌ها مو دارد. دانشمندان هنوز نتوانسته اند به پاسخی جامع و پذیرفتنی در مورد دلیل از دست دادن خز‌های کلفت بدنمان دست پیدا کنند، اما شاید این امر به این دلیل رخ داده که بتوانیم راحت‌تر عرق کنیم و از ابتلا به انگل‌هایی مانند شپش و کنه جلوگیری شود.


۵. عطسه با سرعت نور!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

ریه‌های شما قادر است هوا را آنقدر قدرتمند بیرون دهند که با سرعت ۱۶۱ کیلومتر در ساعت حرکت کند. البته این سرعت درمورد عطسه‌های شدید صدق می‌کند. یک عطسه همچنین می‌تواند ۱۰۰هزار میکروب را وارد هوا کند.


۶. بدن شما می‌داند چه موقع زیر آب است.

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

بدن یک مکانیزم ویژه برای مدیریت ورود به آب دارد. این مکانیزم، رفلکس غواصی نامیده می‌شود، و تقریباً در هر نوع پستاندار از جمله انسان وجود دارد. این رفلکس با هدایت اکسیژن به قلب و مغز، آن را در بدن شما توزیع می‌کند. لحظه‌ای که در آب فرو می‌روید، بدن به طور خودکار ضربان قلب را کاهش می‌دهد، رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و گلبول‌های قرمز خون ذخیره شده در طحال را آزاد می‌کند.


۷. دلیل چروک شدن انگشتان در آب

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

اگر انگشت‌های دست و پای شما بیش از ۱۰ دقیقه درون آب قرار داشته باشند، پس از خارج شدن از آب، خیلی زود متوجه خواهید شد که این قسمت‌ها از بدن دچار چین و چروک شده اند. پزشکان متوجه شده اند که اگر ارتباط برخی از اعصاب به انگشتان دست قطع شود، واکنش چروک شدن پوست پس از تماس با آب قطع می‌شود؛ بنابراین چروک شدن انگشت‌ها نشانه‌ی بی عیب بودن شبکه عصبی بدن است.

در واقع این واکنش برای تعیین وضعیت شبکه عصبی بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چین و چروک‌ها نتیجه واکنش بدن برای چنگ زدن بهتر در آب است. در پژوهشی انجام شده در سال ۲۰۱۳، از بیست نفر خواسته شد تا ۴۵ شیء در اندازه‌های مختلف را جابجا کنند. در نهایت مشخص شد که اشیای‌تر با پوست چروکیده (پس از تماس با آب) بهتر جابجا می‌شوند.


۸. جمله منسوخ شده: ما تنها از ۱۰درصد مغزمان استفاده می‌کنیم!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

همه چیز را درباره این جمله «ما تنها از ۱۰درصد مغزمان استفاده می‌کنیم.» فراموش کنید. این افسانه از یک تحقیق منسوخ شده می‌آید که تنها بیان می‌کند ما از تمام ظرفیت مغز خود استفاده نمی‌کنیم، اما چیزی در مورد ۱۰درصد بیان نمی‌کند. امروزه با اطمینان می‌دانیم که مغز ما همیشه و همه زمان و حتی در خواب هم فعال است. اگر ما صرفا از ۱۰درصد مغزمان استفاده می‌کنیم پس چرا باید ۲۰درصد از انرژی بدن ما را در طول روز مصرف می‌کند؟


۹. فلفل نبین چه ریزه!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

انگشت کوچک دستان خود را دست کم نگیرید! نیمی از تمام قدرت دست شما از انگشت کوچک می‌آید. انگشت کوچک شما برای تأمین قدرت از انگشت میانی استفاده می‌کند. بدون انگشت کوچک، گرفتن و برداشتن اجسام توسط دست بسیار سخت و ضعیف می‌شود. این انگشت همچنین زمانی که با ابزارآلات مختلف کار می‌کنید، حرکت مچ دست را کنترل می‌کند.


۱۰. دندان‌ها در واقع سفید نیستند!

حقایقی جالب و خواندنی درباره بدنتان

دندان‌های انسان توسط یک ماده منحصر به فرد به نام مینای دندان پوشانده شده است که سخت‌ترین و محکم‌ترین چیزی است که یک موجود زنده می‌تواند داشته باشد. این ماده سخت‌تر از فولاد است، مورد دیگر در مورد مینای دندان این است که این ماده سفید نیست بلکه نسبتا شفاف و با سایه‌ای از رنگ آبی است. رنگی که ما می‌بینیم به دلیل لایه دومی است که در زیر مینای دندان وجود دارد.

منبع: BrightSide

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار