کد خبر: ۸۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
از "چگت" یا "کیف اضطراری رئیس جمهور" چه می دانید؟
تلویزیون دولتی روسیه برای نخستین بار تصویری از کیف رئیس جمهور این کشور را نشان داد که می‌تواند شامل دکمه‌ای باشد که در صورت بروز جنگ سوم جهانی از آن استفاده شود.

انتشار محتویات کیف سرّی هسته ای پوتین + عکس

روز گذشته تلویزیون دولتی روسیه برای نخستین بار تصویری از کیف رئیس جمهور این کشور را نشان داد که می‌تواند شامل دکمه‌ای باشد که در صورت بروز جنگ سوم جهانی از آن استفاده شود.

این تصویر که نخستین بار توسط تلویزیون دولتی زوزدا روسیه پخش شد یک "چگت" یا کیف هسته‌ای است که شامل یک کد کلیدی شخصی شده یا یک فلش کارت است و به صورت ۲۴ ساعته و هر روز هفته تحت نظر می‌باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌تواند کد دستوری را به نیروهای موشکی استراتژیک برای استفاده از سلاح اتمی در هر زمانی ارسال کند.

این وسیله یکسری عدد در مرکز و چهار دکمه بزرگ در زیر و یک دکمه سفید دارد که گفته می‌شود دکمه راه اندازی است.

به گفته اتومیک هریتج، همچنین این یک سیستم سه گانه است که به دستور پوتین و دو مقام ارشد دیگر برای انجام یک حمله اتمی نیاز دارد.

این چگت با "توپ فوتبال هسته‌ای" دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا(کیف اتمی همراه ترامپ) قابل مقایسه است که شامل کدهای پرتابی برای تسلیحات اتمی ایالات متحده است. هر چند توپ فوتبال اتمی، دکمه پرتاب ندارد و بجای آن دارای کدهای فرمانی است که رئیس جمهوری می‌تواند آن را به پنتاگون ارائه کند.

این کیف مخوف یکی از چند کیف دنیاست  که در آن داده‌های رمزی و سری لازم جهت صدور فرمان حمله با بکار گیری تسلیحات هسته‌ای کشورهای ایالات متحد آمریکا، فرانسه و روسیه، توسط رئیس جمهور نگهداری می‌شود.

ماجرای تولد این کیف مخوف که به چمدان اتمی هم معروف است به دوران جنگ کوبا بر می گردد.

این کیف طی بحران موشکی کوبا در دهه ۱۹۶۰ میلادی، بخاطر نگرانی رئیس جمهور آمریکا جان اف کندی در رابطه با توانایی نسبتاً مطلق صدور فرمان حمله، توسط رئیس ستاد مشترک سه قوا طراحی شد تا اولاً: رئیس جمهور مملکت هر زمان و بدون تلف شدن وقت بتواند فرمان حمله یا دفاع با تسلیحات هسته‌ای را صادر کند (بعلاوه یک نفر دوم که بیش از سه جانشین دارد) و دوما: امرای ارشد ارتش نتوانند سرخود عمل کرده و عامل جنگ هسته‌ای بشوند. در محافل آمریکایی این چمدان را «توپ فوتبال اتمی » یا «کیف مدرسه اضطراری رئیس جمهور» می‌نامند.

انتشار محتویات کیف سرّی هسته ای پوتین + عکس

روسها سه چمدان موازی دارند. چمدان‌ها «چگت» نام دارند. اولی در دست رئیس جمهور، دومی در دست رئیس ستاد مشترک سه قوا و سومی در اختیار وزیر دفاع قرار دارد. این سری چمدان بخشی از سیسیتم ارتباطات و فرماندهی کل ارتش روسیه «کازبک» است. این نام از نام سیگار برگ مورد علاقه استالین گرفته شده. روسها می‌بایستی الزاماً سه نفره و پشت سر هم فرمان حمله را صادر کنند. در رابطه با سیستم فرانسه هنوز اطلاعات مفیدی در دست نیست و حقیقت موجودیت چنین چمدانی در بریتانیا، خود سری محسوب می‌شود.

در این چمدان وسایل ارتباط کاملاً امن با یک ماهواره بخصوص، نقشه‌های کشورهای مختلف، سناریوهای مختلف جنگی، آمار احتمالی تلفات در منطقه مورد هدف، رمزهای صدور مجوز حمله و برخی اسرار دیگر جای داده شده‌اند. محتوی چمدانهای سه کشور نامبرده تفاوت چندانی ندارند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار