کد خبر: ۸۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹


حد سود و ضرر در بورس کجاست؟
        قسمت بیست و ششم
مفهوم سی و چهارم: حد سود و حد ضرر
معامله گرانی که در بازارهای مالی با دیدگاه کوتاه مدت و بعضاً میان مدت فعالیت می‌کنند برای تعیین زمان خروج خود از معاملات، عمدتاً از حد سود و حد ضرر استفاده می‌کنند.
این افراد که عموماً بر اساس تحلیل تکنیکال به خرید و فروش در بازارهای مالی مانند سهام، ارز و ... اقدام می‌کنند، اغلب برای میزان سود و زیان خود محدوده‌هایی را تعیین می‌کنند.
حد سود به معنای هدف قیمتی است که معامله‌گر مورد نظر با رسیدن قیمت دارایی (سهام یا سایر اوراق بهادار) خود به آن مقدار، شناسایی سود نموده و با فروش دارایی از معامله خارج می‌شود.
در این حالت خروج از معامله، با هدف جلوگیری از کاهش سود انجام می‌شود. تعریف حد ضرر نیز مشابه حد سود است، با این تفاوت که در این حالت خروج از معامله با هدف جلوگیری از افزایش زیان انجام می‌شود.
فرض کنیم شخصی سهامی را در قیمت 200 تومان خریده است. او براساس نتایج تحلیلی که بر روی این سهام انجام داده (که عموماً از جنس تحلیل تکنیکال است)، تصمیم می‌گیرد با رسیدن قیمت به اولین سقف قیمتی مورد انتظار (مثلاً 220 تومان) سهام خود را به فروش برساند.
همچنین در صورتی که قیمت سهام به 180 تومان کاهش یابد نیز او سهام خود را خواهد فروخت. در این حالت حد سود این فرد 220 و حد ضرر او 180 تومان خواهد بود.
حد سود و حد ضرر از اجزای مهم یک سیستم معاملاتی به شمار می‌روند. تعیین صحیح این حدود به آشنایی کافی با بازار و دانش تحلیل تکنیکال نیاز دارد.
اکثر معامله گران حرفه‌ای در معاملات خود از حد سود و حد زیان استفاده می‌کنند تا جلوی از بین رفتن سرمایه خود را بگیرند و سودهای خود را بهتر مدیریت کنند. هر چند برخی از معامله گران که با دیدگاه سهامداری و بلندمدت اقدام به خرید سهام می‌کنند، اعتقادی به تعیین این حدود ندارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار