کد خبر: ۸۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
یک مسئول:
معاون ایمنی و استانداردهای حمل‌ونقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه گفت: سال 97 میزان 1600 میلیارد تومان از محل جرائم رانندگی درآمد حاصل شده است.





به گزارش خبرگزاری فارس، هرمز ذاکری دیروز در نشست خبری درباره سوانح رانندگی اظهار داشت: سال گذشته درآمد جرایم رانندگی هزار و 600 میلیارد بود که هزار میلیارد آن باید به بخش حمل‌ونقل
اختصاص یابد.
وی توضیح داد:‌ از صد درصد درآمد جرائم رانندگی 20 درصد به صندوق خسارات بیمه مرکزی اختصاص می‌یابد. 20 درصد سهم نیروی انتظامی است که امسال حذف شده و 60 درصد هم سهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است. در این زمینه از محل سال 97 باید 600 میلیارد تومان به سازمان راهداری اختصاص یابد که به طور کامل اختصاص
نیافته است.
معاون ایمنی و استانداردهای حمل‌ونقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه با اشاره به آمار نگران‌کننده تلفات سوانح رانندگی کشور افزود:‌ از سال 80 روند صعودی سوانح رانندگی آغاز شد و به 28 هزار کشته در سال رسیدیم. اما با برنامه‌ریزی از سال 84 این رقم به حدود 14 هزارو 500 کشته رسید اما روند نزولی متوقف شد و چند سالی است که روند صعودی سوانح رانندگی و تلفات حاصل از آن آغاز شده است.
سالانه 4 هزار نفر به دلیل تصادف یتیم می‌شوند
نماینده وزیر راه در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه هم در این نشست با بیان اینکه سالانه سه تا چهارهزار یتیم به یتیم‌های کشور بر اثر تصادف افزوده می‌شود، گفت: خطر سوانح رانندگی 15 برابر زلزله است.
سیدحسین میرشفیع ادامه داد: در 10 سال اخیر 185 هزار کشته در سوانح رانندگی داشته ایم. روزانه 46 نفر بر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند و شش تا هفت درصد تولید ناخالص داخلی کشور خسارت رانندگی است.
وی یادآور شد: با شرایط ناگواری در حوزه سوانح رانندگی مواجه هستیم و به رقم 17 هزار کشته در سال و 370 هزار مجروح رسیده‌ایم و امکانات دولت هم کفاف انجام اقدامات جهشی برای کاهش سوانح ندارد.
مشاور وزیر راه عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته میزان تلفات سوانح رانندگی عدد پنج در صد هزار کشته است. یعنی اگر بخواهیم این رقم را مبنا قرار دهیم میزان تلفات سوانح رانندگی کشورمان باید سالانه حدود چهار هزار کشته باشد. میرشفیع ادامه داد: 60 درصد عوامل اصلی بروز سوانح رانندگی خطای انسانی است ضمن آنکه خودرو، محیط و جاده نیز از دیگر عوامل بروز سوانح رانندگی هستند.
وی گفت:‌ در هفت ماهه اخیر 11 هزار کشته و 228 هزار مجروح از محل سوانح رانندگی داشته‌ایم و مهر ماه امسال تعداد کشته‌های تصادفات 15 درصد بیشتر از مهر ماه 97 است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار