کد خبر: ۸۹۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳

علی احمدی

پژوهشگر روان شناسی اجتماعی

خبر خوب؛ شاید یک نیاز و ضرورت آنی برای مخاطب زمین‌گیر شده این روزهای دنیای رسانه از بمباران و انفجارات خبری است.

به هر دلیل و به هر ترتیب، متاسفانه  عمده این اخبار، سخت و منفی و شوک آور از اقتصادی و سیاسی یا حوادث و بلایای طبیعی است؛ که یا نشانی از واقعیات و حال و روز انسان معاصر و تقصیری است که او با خود و طبیعت مرتکب شده، یا رد عناصر خبری بی احساس و اغراق تعدد و سرعت رسانه های امروز و یا حتی  خبرسازی بنگاه داری لیبرال رسانه ای است که کم و بیش دو قرنی هست رسما دست از سر ملت ها بر نمی دارد و عمده کارکرد های به ظاهر خوش آب و رنگش ذیل کارکرد سوداگری و کسب درآمد، یا خاک می خورد یا اجیر شده است.

البته الگو و تظاهر فریبنده، مسولیت اجتماعی نیز، با همه انتقاداتی که بر آن وارد شده است، به فرض صحت، عملا نتوانسته به کمک، اصلاح و تعدیل غرایز بی افسار لیبرالیسم رسانه در قبال جامعه بیاید و یا حتی آنطور که باید سرپوشی باشد بر دریدگی و سلطه گری این گربه سانان خبری.

شاید حال زار رسانه ها از یک طرف و حال و روز مخاطبان سرگشته در این میان و اخبار جعلی رساناهای ریز و درشت اجتماعی که لای دست و پای رسانه های رسمی می‌لولند و موی دماغ شان شده و هم زمان روی رشته‌های عصبی مخاطب رژه می‌روند؛ نتیجه و پایان کار یکه‌تازی و انحصار طلبی و قدرت پسندی این ژنرال‌های پیر باشد.

و شاید چوب حراجی که این روزها شیوخ منطقه خلیج فارس به باسن نوامیس لیبرالیسم رسانه ای و میراث فرهنگی - رسانه ای غرب میزنند و یکی پس از دیگری چون کنیزی در بازار جاهلی با دلارهای نفتی معاوضه و دست به دست می شوند، نشانی دیگر بر ممات حیات این نوع رسانه داری باشد.

خبر خوب خواسته اولیه و نیاز ضروری حیات فکری انسانی است که  ده ها سال است، مخاطب چشم و گوش بسته مدلی از رسانه داری جهانی با شعار آزادی اما محصور منفعت طلبی و ثروت سازی تجاری و تبلیغاتی است.

و البته سال هاست که اولویت مجموعه ای از اخبار تلخ و سخت و ایجاد هراس ناشی از آن در میان ملت ها، آبشخور منافع و تامین کننده بازار ثروت سازی صاحبان آن شده است و امر مهم مخاطب و سلیقه و نیاز و خواست او، اصلی است که در میان این آشفته بازار، قربانی این مسلک شده و صدایش در کنار شعار های بلند و زیبای مسولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای و ... این یقه سفیدان به گوش نمی رسد و به چشم نمی‌آید.

... این یک ضرورت اجتماعی و از آداب حکمرانی مدبرانه و خوب است که از پس این شرایط سخت، آگاهانه و به خیانت ورزی و یا غیر آگاهانه و به اشتباه، با همان سرمشق غلط و سبکی که شرح آن رفت، رسانه داری و مخاطب پروری نکنیم؛ که این شاید بخشی مهم از رمز و راز حیات و ماندگاری رسانه های رسمی کشور و حفظ و انتقال مرجعیت رسانه ای به داخل مرزها، در کنار سایر عوامل مهم آن باشد.

لازم است رسانه ها با توجه به نیاز و خواست مردم که نقل و قول اخبار خوب و انتقال امید و  شادی، همراه بیان آگاهی و اطلاعات است، با حفظ توازن و تعادل و حرفه ای گری به سبک و سیاق اسلامی و ایرانی و بوم خودمان که علاوه بر تجربیات بشری، حاصل تجارب و تدوین اندیشه های اساتید و بزرگان و صاحب نظران و فعالان حوزه ارتباطات و رسانه کشور عزیزمان است؛ بیش از پیش و با اعتماد به نفس و ایمانی راسخ به آینده ای روشن برای سرزمینمان، در تحریریه ها و اتاق تیترها، قلم و چانه بزنند برای این مردم خوب.

منبع: فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار