کد خبر: ۸۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با ادعای استفاده از آب به عنوان سوخت خودرو، گفت: اگر قرار باشد انرژی صرف تجزیه آب کرده و سپس از هیدروژن به دست آمده به عنوان سوخت برای راندن خودرو استفاده کرد، بهتر است همان انرژی را مورد استفاده قرار دهیم که مفیدتر هم خواهد بود. برخی مدعیان این طرح دروغین به جرم کلاهبرداری راهی زندان شده‌اند.

ماجرای خودرویی که با آب کار می کند واقعیت دارد؟!

این روزها ماجرای خودروی آب سوز اختراع  علاءالدین جاسمی زرگانی؛ مخترع جوان اهوازی دوباره در صدر اخبار قرار گرفته است.

جاسمی زرگانی، دکترای انرژی دارد و از سن 15 سالگی کارکرده و مقطعی از تحصیلات خود را به دلیل کار کردن، شبانه انجام داده؛ اما در این دوران از زندگی خود اختراعاتی انجام داد؛ کاری که کنجکاوی ها را برانگیخت آب سوز کردن خودرو بود، کاری که شاید برای بیشتر ما محال تصور شود.

علاءالدین جاسمی زرگانی در خصوص اختراعش به رسانه ها گفته است: تحصیلات اولیه من خلبانی در مرکز هوانوردی اهواز بوده اما به دلایل مختلف از ادامه تحصیل در این زمینه انصراف دادم و تحصیلات خود را در حیطه انرژی و مکانیک ادامه دادم.

وی افزود: اولین ایده خودروی آب سوز در سن 7 سالگی به ذهنم رسید که چرا ما به‌جای رفتن در صف بنزین در منزل این کار را انجام نمی‌دادیم و از شیر آب خودروی خود را تغذیه نمی‌کردیم.

جاسمی با اشاره به اینکه این ایده در ذهن من به فراموشی سپرده نشد و در دوران راهنمایی خواندن مباحث الکترونیک، هیدروژن و اکسیژن سبب شد به‌صورت جدی به دنبال این کاربرم، عنوان کرد: در همان دوران راهنمایی باوجود در دسترس نبودن اینترنت اطلاعات خود را کامل کرده و متوجه شدم که در دنیا حدود سال 1980 میلادی روی این موضوع تحقیق‌شده و به این فناوری دست‌یافته‌اند بااین‌وجود در سن 22 سالگی نتیجه گرفتم اما از طرح من استقبال نشد و علیرغم مراجعات زیاد به اساتید مختلف کسی به اختراع من بها ندادند.

استفاده از آب به‌عنوان سوخت فقط در خودرو کاربرد ندارد/ آب سوختی جایگزین همه سوخت‌های فسیلی

وی بابیان اینکه ایده خود را به یک محصول تبدیل کردیم، گفت: ذهنیت خود را به این موضوع محدود نکردم و به دنبال تولید برق و تولید گاز مصرف خانگی از آب رفتم و مقاله‌هایی با عنوان سوخت‌های فسیلی جای خود را به آب بدهید نوشته چراکه آب می‌تواند جایگزین هرگونه سوخت فسیلی شود.

این مخترع اهوازی با اشاره به اینکه ایده من از سن 22 سالگی به مدت 10 سال راکد ماند، گفت: همین اختراع 9 فناوری را در کنار خود دارد که همه اختراعات و ابداعات است، قبل از این اختراع سال 79 در حیطه ساختمانی اختراعی را ثبت اختراع کردم اما 9 ماه بعد از ثبت شدن آن به نام یکی دیگر ثبت شد که سبب ناامیدی من در ثبت اختراع شد و این اتفاق نشان از این دارد که قوانین در این مورد در کشور ما بسیار ضعیف و نیازمند تجدیدنظر است.

گرفتن پتنت‌های بین‌المللی راهی بهتر برای ثبت اختراع

جاسمی زرگانی خاطرنشان کرد: به دلیل اتفاقی که برای اختراع قبلی من افتاد اختراع خود را در کشور ثبت نکرده و تولید نکرده‌ام و به دنبال گرفتن پتنت های بین‌المللی هستم تا اختراعم از ارزش بالاتری برخوردار باشد.

وی بابیان اینکه من با داشتن مصاحبه‌های مختلف در رسانه‌های مختلف در دنیا اختراع را به نام خود ثبت کرده‌ام، گفت: هیچ‌کدام از اختراعات خود را در داخل کشور ثبت نکرده‌ام و نمونه اختراعات حدود 15 اختراع ازجمله ساخت موتور بدون سوخت، ساخت موتورپمپ آب بدون انرژی و.... را ساخته‌ایم اما هیچ‌کدام را ثبت نکرده‌ایم.

آب سوز کردن انقلابی در صنعت تکنولوژی جهان

این مخترع ایرانی با اشاره به اینکه حدود 15 تا 22 اختراع من وابسته به آب بوده یا آب سوز هستند، افزود: درجایی مثل کشتی، کارخانه و موتورسیکلت و هرجایی که سوخت‌های فسیلی می‌سوزد می‌تواند جای خود را به آب دهد و مقاله‌های خود را دراین‌باره به کشورهای مختلف ارسال کردم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده زا آب به‌جای سوخت‌های فسیلی انقلابی در صنعت تکنولوژی جهان است چراکه کشورهای وابسته به نفت به فنا می‌رود و کشورهایی که توسعه‌یافته‌اند برای تولید انرژی و برق خود مجبور به استفاده از این تکنولوژی هستند و با این فناوری حرف اول را می‌توانیم در دنیا بزنیم.

جاسمی زرگانی در رابطه با چگونگی حمایت‌های تولیدکنندگان کشور از این طرح تصریح کرد: برای حمایت و تولید طرحم به چند تولید کنند خودرو مراجعه کردم که جزئیات طرح را از ما به‌طور کامل خواستند جهت بررسی که من قبول نکردم و برای ثابت کردن طرحم به دنبال گرفتن مجوزهای بین‌المللی رفتم.

وی در رابطه با نحوه کار کردن خودروی آب سوز، گفت: در این طرح با استفاده از آب به‌جای بنزین و گازوئیل در خودرو نیازی به تعویض کلیات خودرو نیست و با هزینه بسیار اندک این جابه‌جایی سوخت امکان‌پذیر است.

این مخترع اهوازی بابیان اینکه با ریختن 60 لیتر آب در مخزن سوخت خودرو 900 کیلومتر مسافت را در مدت 10 ساعت طی می‌کند، افزود: در هر یک لیتر بنزین، 29 مگاژول انرژی تولید می‌شود درحالی‌که با هر یک لیتر آب 96 مگاژول انرژی تولید می‌شود و خروجی این خودرو بخار است و هیچ‌گونه آلودگی محیط‌زیست به همراه ندارد.

جاسمی زرگانی تصریح کرد: نصب سامانه ما بر روی خودرو با برق 12 ولت، انرژی را تولید می‌کند و برای موتور ارسال می‌کند که با استفاده از آب پاک با مخلوط قرص خاص ما جهت مصرف خودرو به‌جای سوخت خودرو آغاز به کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این کار بدون هرگونه تعویض یا دست‌کاری در زیرساخت سیستم خودرو انجام می‌شود، گفت: فقط با نصب سامانه‌ای بر روی خودروی شخصی که زمان نصب ان 45 دقیقه طول می‌کشد و تهیه کردن قرص شیمیایی ساخته‌شده و استفاده در باک بنزین خودرو به همراه آب خودروی شما روشن‌شده و کار می‌کند.

این مخترع ایرانی عنوان کرد: هزینه نصب سامانه در بازار با همکاری دولت 600 هزار تومان و بدون همکاری دولت 2 و نیم میلیون تومان هزینه می‌برد که بعد از نصب آن می‌توان با خرید قرص‌هایی باقیمت حداکثر 1000 تومان خودروی خود را آب سوز کرد.

وی گفت: موادی که در آب می‌ریزیم یک آنالیزر است که خالصی و ناخالصی آب را به استاندارد موردنظر ما می‌رساند تا به محلول موردنظر ما برسد.

مخترع باید برای بشریت فعالیت کند/ ابداع من متعلق به بشریت است

وی بابیان اینکه ابداع من متعلق به من نیست بلکه متعلق به بشریت است، گفت: به دلیل اینکه از دید من ابداع یا اختراع متعلق به مردم است نه شخص، ابداعات خود را ثبت اختراع نمی‌کنم.

حمایت معنوی مهم‌تر از حمایت مادی است/ ما مشکل سرمایه نداریم

جاسمی زرگانی با تأکید بر اینکه جمله که کشور ما نخبه پرور نیست، تصریح کرد: در کشور ما مشکل مخترع از سوی حمایت‌کننده مشکل مجوز و معنوی است، ازلحاظ اقتصادی سرمایه و وضعیت خوبی داریم، فقط نیازمند حمایت معنوی هستیم، حتی تلاش در راستای دریافت استانداردهای بین‌المللی داریم تا فقط ابداع ما به دست مردم برسد و انتظار داریم ما را مانند واردکننده چینی در نظر بگیرید و بهایی حداقل به‌اندازه آن‌ها به ما بدهند.

وی بابیان اینکه مردم برای ما مهم هستند، تصریح کرد: به نظرم مخترعی که دغدغه مردم خود را داشته باشد در هرکجای دنیا باید در راستای تولید در کشورش برای همین مردم تلاش کند.

این مخترع ایرانی در رابطه با مشکلات سوخت‌های مختلف در خودرو گفت: استفاده از گازهای س ان جی به دلیل اینکه موتور خشک کار می‌کرد عمر موتور را پایین می‌آورد و در شرایط خاصی عملکرد خوبی ندارند و سوخت‌های فسیلی نیز تجمع رسوبات در سیلندر را به وجود می‌آید که سبب زنگ‌زدگی و خورندگی می‌شود اما در موتور خودروی آب سوز این اتفاق نمی‌افتد به دلیل اینکه سوخت ما سرعت و چگالی اشتعالش بالاتر از سوخت‌های فسیلی است و آلایندگی و خورندگی ندارد که با این شرایط حداقل عمر طبیعی موتور را حفظ می‌کند.

وی در رابطه با مدعیان اختراع خودروی آب سوز در سطح کشور، افزود: در ایران چندین مدعی دیگر برای ساخت خودرو با چنین قابلیت‌هایی وجود دارد که تا قبل از ما زمینه فعالیت خود را اعلام نکرده‌اند اما اخیراً مدعی این شده‌اند که مخترع خودروهای آب سوز هستند، من ادعایی ندارم اما چرا این افراد تا امروز این اختراع را رو نکرده‌اند.

 

*مخالفان چه می گویند؟

پس از افزایش قیمت بنزین، تبلیغات آب‌سوز کردن خودروها دوباره مطرح شده است اما به گفته کارشناسان خودرو از نظر قوانین فیزیکی چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد و از سوی دیگر سازمان محیط زیست و وزرات صنعت نیز مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌اند اما با وجود این سایتی برای ثبت‌نام متقاضیان راه‌اندازی شده و در حال دریافت اطلاعات افراد است تا خودروها را به قیمت ۴.۵ میلیون تومان آب‌سوز کند.

ایسنا در این خصوص نوشت: طی روزهای اخیر تبلیغاتی در فضای مجازی در زمینه آب‌سوز کردن خودروها دست به دست شد که طی آن سایتی اقدام به ثبت‌نام برای نصب سامانه آبسوز روی خودروها می‌کند تا نیاز خودرو به بنزین برطرف می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود هزینه پایه این سامانه برای نصب روی خودروهای داخلی ۴.۵ میلیون تومان اعلام شده است این درحالیست که به گفته کارشناسان خودرو چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

فربد زاوه - کارشناس خودرو - با بیان اینکه این برای اولین بار نیست که در دنیا کسی چنین ادعایی می‌کند، اظهار کرد: بشر از گذشته دور تاکنون علاقه‌مند بوده است که ماشین دائمی بسازد و وسیله‌ای اختراع کند که بدون ورود انرژی کار کند اما این موضوع از نظر فیزیکی قانون بقای انرژی را نقض می‌کند چرا که هر دستگاه مکانیکی و پدیده‌ای دارای اتلاف انرژی است و این موضوع مانع از آن می‌شود که ما بتوانیم ماشین دائمی بسازیم.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه آب به تنهایی نمی‌تواند بسوزد و نیاز دارد که طی فرایند الکترولیز مولکول آن را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه کنیم، تصریح کرد: بخشی از انرژی در زمان تجزیه مولکول آب و ترکیب مجدد اکسیژن و هیدروژن به‌صورت حرارت از دست می‌رود بنابراین آزاد کردن انرژی شیمیایی از آب نیاز به انرژی بیشتری نسبت به مقدار انرژی آزاد شده دارد و این سبب نقض قانون ترمودینامیک می‌شود.

زاوه ادامه داد: عملیات الکترولیز، آب را به داخل موتور هدایت می‌کند و پس از آن یا با سوخت مایع مخلوط می‌شود و یا به صورت مستقل احتراق را ایجاد و موتور را روشن می‌کند. اگر چنین سیستمی ایجاد شده باشد پس ما می‌توانیم لوله اگزوز را به باک بنزین وصل کنیم و در نتیجه آب به جای اینکه به هوا منتقل شود دوباره به موتور برگردد و خودرو مادام العمر کار کند که در واقع چنین چیزی نشدنی است.

این کارشناس خودرو افزود: از سوی دیگر هیدروژن گاز بسیار خطرناکی است و خودرویی که هیدروژن حمل می‌کند احتمال انفجارش وجود دارد همچنین احتمال از بین رفتن قطعاتی که در مسیر عبور این سوخت هستند نیز وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای هیدروژنی در دنیا موتور احتراق داخلی ندارند، اظهار کرد: در این خودروها ترکیب هیدروژن و اکسیژن در فضایی انجام می‌شود که بتوانند الکترون مازاد آن را جمع‌آوری و از آن برق تولید و در خودرو استفاده کنند. در این نوع از خودروها هیدروژن را از متان می‌گیرند و در نهایت انرژی استفاده شده در قالب پیل سوختی دوباره در خودرو آزاد می‌شود و خودرو را به حرکت وامی‌دارد.

به گفته زاوه در خودروهای هیدروژن‌سوز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی مولکول‌های متان تجزیه می‌شود و هیدروژن را با استفاده از پیل سوختی به آب و برق تبدیل می‌کنند. در در حال حاضر نیز دو مدل خودرو در دنیا مجهز به پیل سوختی و هیدروژنی هستند.

از سوی دیگر پیش از این احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - اعلام کرده بود که تمامی آنچه که در زمینه تولید خودروی آب‌سوز ادعا می‌شود واقعیت ندارد این در حالیست که متاسفانه برخی افراد فریب می‌خورند و در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

سازمان محیط زیست و وزارت صنعت مجوزی برای خودروهای آب‌سوز صادر نکرده‌اند

هر چند که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده‌اند که هیچ مجوزی در زمینه تولید خودروی آب‌سوز صادر نشده است اما سایتی که مدعی آب‌سوز کردن خودروهاست در حال حاضر فعال است و حتی برای نصب سامانه آب‌سوز ثبت نام می‌کند و تاکنون هیچ ارگانی جلوی فعالیت آن را نگرفته است.

در این زمینه بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در درجه اول باید اثبات شود که‌ آیا آب‌سوز کردن خودروها شدنی است یا خیر؟ چند وقت پیش طرحی تحت عنوان آب‌سوز کردن خودروها برای سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد که فاقد توضیحات فنی بود. به همین دلیل ما مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: موارد خاصی مانند آب‌سوز کردن خودروها مورد روتینی نیست که قانون مشخصی برای چگونگی برخورد با آن داشته باشیم. برای این موارد خاص باید کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شود و پس از اعلام نظر سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و... دولت مجوزهای لازم را صادر کند.

در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با ادعای استفاده از آب به عنوان سوخت خودرو، گفت: اگر قرار باشد انرژی صرف تجزیه آب کرده و سپس از هیدروژن به دست آمده به عنوان سوخت برای راندن خودرو استفاده کرد، بهتر است همان انرژی را مورد استفاده قرار دهیم که مفیدتر هم خواهد بود. برخی مدعیان این طرح دروغین به جرم کلاهبرداری راهی زندان شده‌اند.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع آب‌سوز کردن خودروها از دو منظر قابل بررسی و نتیجه‌گیری است. علاوه بر بررسی جنبه علمی موضوع،  تطبیق امکان‌پذیری دریافت انرژی لازم از آب برای به حرکت در آوردن موتور یک خودرو با مبانی نظری نیز حائز اهمیت است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه صاحب‌نظران مهندسی مکانیک و شیمی معتقدند که می‌توان خودرویی با این ویژگی ساخت که در  آن با الکترولیز کردن آب و سپس با واکنش مجدد هیدروژن و اکسیژن به‌ دست‌ آمده، بتوان انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن یک خودرو را تأمین کرد، گفت: اما اگر قرار باشد، انرژی صرف جداسازی هیدروژن از آب کنیم، چرا به ‌صورت مستقیم برای به حرکت درآوردن موتور، از آن انرژی بهره نگیریم؟ که البته در این صورت خودرویی به ‌مراتب بهینه‌تر نیز خواهیم داشت.

وی افزود: از سوی دیگر ادعای آب‌سوز کردن خودروها در طول تاریخ چندین بار تکرار شده و هر بار سرنوشت مدعیان آن‌ها به جرم کلاهبرداری و تقلب به زندان هم کشیده شده است. به طور مثال "استنلی مایر" آمریکایی در ۱۹۸۰ ادعای خود را مطرح کرد اما ۱۶ سال بعد در حالی که نتوانسته بود نظریه خود را حتی به صورت یک نمونه عملی اثبات کند، به جرم تقلب راهی زندان شد.

سنجری یادآور شد: در سال ۲۰۰۳ شرکتی آمریکایی با نام "شرکت انرژی جهانی ژنزیس" مدعی شد قادر است انرژی لازم برای به حرکت درآوردن موتور خودرو را از طریق جداسازی مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن موجود در آب و سپس ترکیب مجدد آن‌ها بدست آورد، برای این پروژه بیش از ۲.۵ میلیون دلار هم از سرمایه‌گذران دریافت کرد، اما سه سال بعد در حالی که کذب بودن ادعای این شرکت توسط دادگاهی در نیوجرسی به اثبات رسید، مالک آن به جرم کلاهبرداری علاوه بر اجبار به پرداخت خسارت، به پنج سال زندان محکوم شد.

کریمی سنجری تصریح کرد: در این رابطه دانشمندان معتقدند هیچ راهی برای گرفتن انرژی از آب وجود ندارد، مگر اینکه در این راه انرژی بیشتری از آنچه به دست می‌آید، هزینه کنید. آن‌ها معتقدند تولید انرژی از آب، ناقض قوانین اول و دوم ترمودینامیک است.

اگر ادعای آب‌سوز کردن‌ها خودروها حقیقت داشت، تاکنون حتما به تولید انبوه رسیده بود...

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اما این موضوع از منظری دیگر نیز قابل بررسی است. سالانه بین هشت تا ۱۵ درصد از درآمد شرکت‌های صاحب برند خودروسازی دنیا در حوزه تحقیق و توسعه صرف می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت‌ها در سال‌های اخیر، کاهش قیمت تمام شده خودرو آن هم به رغم تکالیف هزینه‌زای ناشی از مقررات و استانداردهایی است که دولت‌ها برای ارتقای سطح کیفی تولیدات این شرکت‌ها وضع می‌کنند. در چنین شرایطی این شرکت‌ها مجبورند برای عبور از این الزامات کیفی، راضی کردن مشتریان و البته جذب بازارهای بیشتر، هزینه‌های زیادی را صرف بهینه‌سازی مصرف سوخت و استفاده از سوخت‌های سبز و پاک کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌ها عموما از هر نظریه‌ای که بتواند با هزینه کمتری موجب ارتقای سطح تکتولوژی خودرو شود، استقبال می‌کنند. از آن جایی که نظریاتی از این دست همانگونه که اشاره شد، در دنیا نیز مطرح بوده است، لذا مطمئن باشید اگر چنین احتمالی وجود داشت که بتوان بصورت فیزیولوژی از آب انرژی مورد نیاز برای حرکت موتور یک خودرو آن هم در مقیاس خودروهای امروزی تامین کرد،   قطعا این شرکت‌ها پیش از این امکان انبوه‌سازی این مدل سوخت را مهیا می‌کردند.

همچنین سیدرضا مفیدی - مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت - در این رابطه تاکید کرده بود که تاکنون هیچ مجوزی در خصوص پیش‌فروش تجهیزات خودروهای آب‌سوز صادر نشده است.

در این شرایط سازمان ملی استاندارد ایران نیز در پاسخ به پیگیری ایسنا اعلام کرد که هیچ مجوزی در زمینه تجهیزات آب‌سوز کردن خودروها صادر نکرده است.

احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - نیز در این رابطه گفت: انجمن خودروسازان ایران و حتی مرکز تحقیقات شرکت‌های خودروسازی مختلف تقاضای بررسی این طرح و مذاکره برای بررسی طرح و صحت آن را داشتند، اما فرد مدعی با بیان اینکه مبادا اختراع او دزدیده شود، از حضور در مراکز تحقیقاتی اجتناب کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار