کد خبر: ۹۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار بریتانیا تحت رهبری بوریس جانسون در انتخابات سراسری بریتانیا، روزهای جمعه و شنبه صفحه نخست تقریبا همه روزنامه‌ها و نسخه آخرهفته روزنامه‌های بریتانیا و غالب روزنامه‌های دیگر کشورهای اروپایی را تسخیر کرده‌ بود.

روزنامه اعتماد در گزارشی به واکنش رسان های خبری انگلیس و اروپا پرداخته که در ادامه می خوانیم:

از تصویر بوریس در لباس ملکه بریتانیا در صفحه اول روزنامه چپگرای لیبراسیون فرانسه تا لقب «بوریس برگزیتی» در روزنامه راستگرای بیلد آلمان، نشان از اهمیت نتایج انتخابات بریتانیا برای کشورهای دیگر اروپایی داشت، درون بریتانیا اما نزاع رسانه‌های چپ و راست، نزاع بیم و امید بود؛ تیترهای رسانه‌های نزدیک به چپگرایان و نزدیک به هواداران ماندن در اتحادیه اروپا، مشخصا از شکست حزب کارگر و جرمی کوربین احساس نگرانی و ناامیدی را توصیف می‌کرد، در حالی که در میان روزنامه‌های نزدیک به محافظه‌کاران و هواداران سلطنت موج شعف و امیدواری خودنمایی می‌کرد تا جایی که دیلی‌میل با تیتر «شادی!» سراغ نتایج انتخابات رفت. صبح جمعه، روزنامه‌های اروپایی با تکیه بر نتایج نظرسنجی اولیه پیروزی قاطع بوریس جانسون را پیش‌بینی کرده‌ بودند، اما تفسیر و تحلیل این پیروزی با اعلام نتایج بعد از شمارش آرا، به نسخه‌های آخر هفته روزنامه‌ها در روز شنبه افتاد که باز هم به جز یکی دو روزنامه عامه‌پسند بریتانیایی، همچون دیلی میرور و دیلی استار، صفحه نخست همه روزنامه‌های بریتانیایی را اشغال کرده ‌بود. دیلی میرور و دیلی استار، اولی به دلیل رویکرد سیاسی‌اش به حزب کارگر و دیگری به دلیل اجتناب از دخالت در مجادلات سیاسی راست و چپ، تیتر یک شماره آخر هفته خود را به رسوایی یک مجری زن تلویزیونی اختصاص داده ‌بودند که به اتهام حمله به دوست‌پسرش محاکمه می‌شود.

فایننشیال تایمز، روز جمعه در صفحه نخست خود از «موفقیت فوق‌العاده قمار بوریس جانسون» و استقبال عمومی از شعار «عملی کردن برگزیت» نوشت. روزنامه دیلی‌میل تیتر بزرگ «شادی!» را برای موفقیت بوریس جانسون انتخاب کرد که از خوشحالی تحریریه این روزنامه از پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار خبر می‌داد. این روزنامه از «پیام تحقیر‌آمیز رای‌دهندگان به سوسیالیسم نسخه کوربین» نوشت و پیش‌بینی کرد که «جنگی داخلی در حزب کارگر در راه خواهد بود.»

روزنامه سان هم در سرمقاله‌ای به قلم هیات تحریریه به «بریتانیا و بوریس» برای این پیروزی آفرین گفته است.

دیلی‌تلگراف، دیگر روزنامه نزدیک به محافظه‌کاران شکست تحقیرآمیز حزب کارگر را برجسته کرده است و جرمی کوربین را «منفورترین و ناموفق‌ترین رهبر تاریخ حزب کارگر» معرفی کرده است. روزنامه‌هایی که در اسکاتلند منتشر می‌شوند، بیش از پیروزی بوریس جانسون به پیروزی حزب ملی اسکاتلند در حوزه‌های رای‌گیری اسکاتلند پرداخته‌اند. روزنامه هرالد اظهارات رهبر حزب ملی اسکاتلند در مورد «فقدان اختیار جانسون برای بیرون بردن اسکاتلند از اتحادیه اروپا» را تیتر کرده است و روزنامه دیلی‌ریکورد از «بریتانیا در آستانه فروپاشی» نوشته است.

دیلی میل و تایمز، روز شنبه تصویر ورود بوریس جانسون با همراهی دوست دخترش به دفتر کار نخست‌وزیر را به صفحه نخست برده‌اند و بخشی از پیام پیروزی او در مورد «آغاز روند درمان بریتانیا» را تیتر کرده‌اند.

فایننشیال تایمز پیروزی بوریس جانسون را «به سبکی فوق‌العاده» توصیف کرده است و تیتر یک شنبه خود را به «اکثریت عظیم» حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا اختصاص داده است.

روزنامه‌های متمایل به جناح چپ سیاسی در بریتانیا، با تیترهایی حاکی از نگرانی نتیجه انتخابات را پوشش داده‌اند. دیلی میرور صبح جمعه تیتر زد «کابوس پیش از کریسمس» و روز شنبه تلاش کرد با برجسته کردن خبرهای دیگر، خاطره این کابوس را از یاد ببرد، هر چند هنوز «فاجعه در حزب کارگر» عنوان گزارش این روزنامه در مورد نتایج انتخابات بود.

روزنامه «آی» تیتر «جانسون افسارگسیخته» را به عنوان توصیف پیروزی شگفت‌آور بوریس جانسون انتخاب کرده است. گاردین شکست روز پنجشنبه را «یک شکست تمام عیار» برای حزب کارگر و شعار «تغییر واقعی» برای بریتانیا، توصیف می‌کند. روزنامه «آی» روز شنبه با چاپ تصویری از نقشه کرسی‌ها انتخابات که تمایز رنگ زرد در اسکاتلند با رنگ آبی در بقیه بریتانیا را نمایش می‌دهد، تیتر زده است «نبرد برای اتحاد پادشاهی آغاز شد» در برابر دیلی اکسپرس نقل قولی از بوریس جانسون را منتشر کرده است که می‌گوید: «من رویای احیای اتحاد پادشاهی را در سر دارم.»

پیروزی بوریس جانسون در برخی رسانه‌های اروپایی با «زلزله»، «بهمن» و «توفان» مقایسه شده ‌بود. هر چند بخش عمده‌ای از تحلیل‌های این روزنامه‌ها حول محور «برگزیت» و «شکست جناح چپ» در انتخابات می‌گشت. در فرانسه، صفحه اول روزنامه چپگرای لیبراسیون که با دستکاری عکس ملکه بریتانیا، صورت بوریس جانسون را در قالب ملکه روی جلد برده ‌بود. روزنامه پرفروش بیلد آلمان هم تیتر «پیروزی قاطع بوریس برگزیتی» را برای صفحه نخست خود برگزیده بود، در حالی که فرانکفورتر آلگماینه از «فتح جانسون، اما به چه قیمتی؟» سخن گفته است.

ریپابلیکای ایتالیا با تیتر «بای بای اروپا»، خبر پیروزی بوریس جانسون را به صفحه اول برده ‌بود در حالی که روزنامه ایل مساجیرو تیتر «بهمن جانسون، برگزیت نزدیک می‌شود» را در صفحه اولش گذاشته است. روزنامه BT در دانمارک شکست حزب کارگر بریتانیا را با تیتر بزرگ «بدترین شکست در 84 سال» به عنوان مهم‌ترین خبر روز برگزیده است. در ایالات متحده امریکا، روز جمعه عمده تیترهای اول صفحه نخست روزنامه‌ها به روند تصویب مواد لایحه استیضاح دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در کمیته قضایی مجلس نمایندگان اختصاص داشت در نتیجه پیروزی محافظه‌کاران در بریتانیا کمتر در این روزنامه‌ها برجسته‌ شده ‌بود. وال‌استریت ژورنال، اما چندان به روند استیضاح علاقه‌مند نیست و در کنار تیترهای مربوط به توافق تجاری چین و امریکا، عکس بوریس جانسون را به صفحه یک برده است با این عنوان که «پیروزی محافظه‌کاران مسیر برگزیت در ماه ژانویه را هموار می‌کند.»

310 25310

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار