کد خبر: ۹۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
پیمانه اقتصادی؛
این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قله ۳۴۴ هزار واحد را فتح کرد، واکنش متناقض بازار بورس، نفت و طلا به پایان جنگ تجاری، رشد ارزش سهام آرامکو در معاملات بازار عربستان، دلار در صرافی بانکی ارزان شد، درآمد ۱.۸ میلیارد دلاری از محل دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی و سهم‌خواهی پژو از ادغام با فیات را در بر دارد.

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قله ۳۴۴ هزار واحد را فتح کرد، واکنش متناقض بازار بورس، نفت و طلا به پایان جنگ تجاری، رشد ارزش سهام آرامکو در معاملات بازار عربستان، دلار در صرافی بانکی ارزان شد، درآمد ۱.۸ میلیارد دلاری از محل دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی و سهم‌خواهی پژو از ادغام با فیات را در بر دارد.

بورس قله ۳۴۴ هزار واحد را فتح کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه بیست و چهارم آذرماه 98)، با افزایش 823 واحدی معادل 0.24 درصد به رقم 344 هزار و 115 واحد رسید.

 

این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 22 واحدی به رقم 4 هزار و 471 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 220 واحدی معادل 0.24 درصد به رقم 92 هزار و 170 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 547 واحدی معادل 0.51 درصد، عدد 107 هزار و 731 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 365 واحدی معادل 0.51 درصد به رقم 71 هزار و 986 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1454 واحد افزایش معادل 0.36 درصد را رقم زد و به سطح 407 هزار و 5 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 135 واحد افزایش معادل 0.06 درصد به رقم 246 هزار و 594 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 3756 واحد افزایش معادل 0.53 درصد همراه بود و عدد 715 هزار و 587 واحد را به نمایش گذاشت.

واکنش متناقض بازار بورس، نفت و طلا به پایان جنگ تجاری

کاخ سفید درحالی برای پایان دادن به جنگ تجاری ۱۷ ماهه با چین با این کشور به توافق اولیه رسیده که بازارهای بورس و طلا واکنش‌های متناقضی به این اتفاق نشان دادند.

بر پایه توافق حاصل شده میان دو کشور، در فاز نخست که بنا بر ادعای رویترز به امضاء دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا رسیده، تعرفه واردات آن دسته از کالاهای چینی که به بالای ۵۰ درصد افزایش یافته بود، معلق می‌شود و همزمان دستور افزایش تعرفه کالاهای چینی که قرار بود از روز یکشنبه اجرایی شود، لغو می‌شود. در همین حال، ترامپ با انتشار توییتی از نزدیک بودن توافق تجاری با چین خبر داد. این توافق با امضاء طرف چینی نهایی خواهد شد. البته آنگونه که ترامپ در توییت خود مدعی شده، چین پیش از این موافقت شفاهی خود را اعلام کرده است. در واکنش به اعلام این خبر شاخص داوجونز، متوسط موزون بهای سهام ۳۰ شرکت صنعتی برتر آمریکا، در معاملات بورس نیویورک ۱۳۵ واحد رشد کرد و قیمت جهانی نفت نیز سیر صعودی به خود گرفت. بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت در مبادلات بازارهای جهانی ۵۹ سنت افزایش یافت و به آستانه ۶۰ دلار رسید. این بالاترین نرخ جهانی نفت از ماه سپتامبر گذشته تاکنون محسوب می‌شود اما در بازار جهانی طلا بر خلاف انتظار برخی داد و ستدکنندگان نه تنها افت محسوس قیمت رخ نداد بلکه بهای جهانی هر اونس طلا بیش از ۱ دلار افزایش یافت و به هزار و ۴۷۰ دلار و ۵۰ سنت رسید.

تحلیل‌گران بازار جهانی طلا معتقدند که رفتار متفاوت این بازار در واکنش به توافق تجاری چین و آمریکا به این دلیل است که انتشار این خبر پیش تر اثر خود را بر بازار طلا گذاشته بود. اشاره آنها به خبر رییس جمهوری آمریکاست که اوایل ماه اکتبر گذشته منتشر شد و از حصول توافق تجاری با چین حکایت داشت. به نقل از ایبنا؛ در آن مقطع قیمت جهانی طلا از حدود هزار و ۵۱۰ دلار تا نزدیکی هزار و ۴۶۰ دلار کاهش یافت. بنابراین این بار واکنش بازار جهانی طلا تا انتشار جزئیات توافق تجاری چین و آمریکا به تعویق خواهد افتاد. جنگ تجاری میان چین و آمریکا از حدود یکسال و نیم پیش و با اعتراض دونالد ترامپ به کسری تجاری۴۳۰ میلیارد دلاری ایالات متحده در قبال واردات کالاهای چینی آغاز شد.

رشد ارزش سهام آرامکو در معاملات بازار عربستان

ارزش سهام شرکت آرامکوی سعودی روز یکشنبه برای سومین روز افزایش پیدا کرد اما ارزش بازار این شرکت پایین دو تریلیون دلار ماند. ارزش سهام آرامکو یک درصد در ریاض صعود کرد و روند رشدی که از زمان آغاز معاملاتش در روز چهارشنبه داشت را به ۱۶ درصد رساند. شاخص سهام بازار عربستان نیز همراه با همتایان دیگرش در خاورمیانه صعود کرد تا از روند صعودی که بازارهای جهانی پس از توافق آمریکا و چین روی فاز اول توافق تجاری پیدا کردند، جا نماند. شرکت MSCI که محبوب‌ترین شاخصهای بازار نوظهور جهان را رصد می‌کند آرامکو را با استفاده از قیمت نهایی ۱۷ دسامبر به شاخصهای خود اضافه خواهد کرد و شرکت FTSE Russell نیز با استفاده از قیمت ۱۹ دسامبر اقدام مشابه را صورت خواهد داد. طبق اعلام شرکت ارقام کپیتال، عرضه سهام آرامکو احتمالا حدود ۱.۱۶ میلیارد دلار سرمایه را وارد بازار سهام می‌کند.

دلار در صرافی بانکی ارزان شد

در ابتدای معاملات امروز؛ در صرافی های مجاز، هر اسناس دلار آمریکا به نرخ 12550 تومان از مردم خریداری شد و به قیمت 12650 تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به نرخ 13850 تومان از مردم خریداری و به قیمت 13950 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

حال بر اساس جدیدترین اطلاعات (ساعت 18:00) هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 12450 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 12550 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که این رقم نسبت به روز قبل، 150 تومان کاهش را نشان می دهد. یورو نیز در این ساعت، به نرخ 13750 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 13850 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 200 تومان ارزان تر شده است. 

همتی: آرامش دوباره در بازار ارز ایجاد شد

رییس کل بانک مرکزی در نشست دوره ای رئیس کل بانک مرکزی با اقتصاددانان، با تشریح وضعیت ارزی کشور گفت: علیرغم تداوم فشار تحریم ها، روند صادرات غیر نفتی کشور به خوبی در حال انجام است و تامین ارز واردات نیز از طریق سامانه نیما صورت می‌گیرد و شاهد انجام روان تأمین ارز در سامانه نیما هستیم.  همتی با اشاره به انتشار اخباری در خصوص کاهش صادرات غیرنفتی کشور تصریح کرد: صادرات غیرنفتی کشور طی ۸ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته از نظر وزنی افزایش داشته اما اصلاح نرخ‌های پایه صادراتی و شفاف‌سازی میزان اظهار صادرات توسط صادرکنندگان باعث کاهش ارزش اعلامی صادرات غیر نفتی شده بود؛ لذا روند صادرات غیرنفتی کشور رو به رشد است و از این بابت نگرانی وجود ندارد. وی افزود: علیرغم جو روانی ایجاد شده در بازار ارز و نوسانات در این بازار طی هفته‌های اخیر، خوشبختانه مدیریت بازار از نظر ریال و ارز توسط بانک مرکزی موجب ایجاد تعادل و آرامش دوباره در بازار ارز شد. همتی همچنین با اشاره به کاهش نرخ ماهانه و نقطه به نقطه تورم تولیدکننده در آبان ماه گفت:  این آمار نشان دهنده موفقیت بانک مرکزی در کنترل تورم بوده است و علیرغم نوسانات اخیر در بازار ارز و سایر بازارها تلاش می‌کنیم با تداوم آرامش و تعادل بازار ارز در سایر بازارها نیز آرامش برقرار و روند کاهنده نرخ تورم را ادامه دهیم.

شرط اجازه صادرات از اول دی ماه اعلام شد

وزارت صمت صدور مجوز صادرات از اول دی ماه را مشروط به ارائه مدرک تسویه حساب ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما برای ۶ ماهه نخست سال جاری کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به انجمن‌های صنفی اعلام کرد که با توجه به تعهد صادر کنندگان کالاهای تحت پوشش آن انجمن مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور (سامانه‌ نیما) به اعضای اعلام نمایید که در صورت عدم ارائه مدرک تسویه حساب ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما که به تایید بانک مرکزی جمهوری ایران رسیده باشد (حداقل برای شش ماهه اول سال جاری) تا پایان ماه جاری از اول دی‌ماه سال جاری به هیچ عنوان با صادرات کالاهای صادراتی آنها موافقت به عمل نخواهد آمد و اسامی آنان را از لیست صادرکنندگان مجاز حذف خواهد شد.

سهم‌خواهی پژو از ادغام با فیات

سهامداران فرانسوی گروه خودروسازی پژو-سیتروئن که قرار است در همین روزها با فیات-کرایسلر ادغام شود، خواستار دریافت تضمینی شده‌اند که درصورت کناره‌گیری کارلوس تاوارز، مدیرعامل پژو، در تعداد کرسی‌های هیات‌مدیره شرکت جدید، دست برتر را نسبت به اعضای فیات داشته باشند. دو شرکت در حال نهایی‌سازی مذاکرات برای دستیابی به توافق ادغامی هستند که ۵۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده و قرار است هریک از دو طرف سهم ۵۰ درصدی را از شرکت خودروسازی جدید به خود اختصاص دهند. بر این اساس قرار است هر یک از دو خودروساز، پنج کرسی را از ۱۰ کرسی هیات‌مدیره به خود اختصاص دهند. قرار است کرسی یازدهم به تاوارز که قرار است مدیرعاملی شرکت جدید را نیز عهده‌دار شود، اعطا شود. با این حال این موضوع هنوز تبدیل به چالشی برای نیل به توافق ادغام میان دو طرف نشده است. در صورت ادغام پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر، چهارمین غول خودروسازی جهان متولد خواهد شد. /دنیای اقتصاد

درآمد ۱.۸ میلیارد دلاری از محل دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه با دوگانه‌سوزشدن ۱.۴ میلیون خودرو عمومی روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی می‌شود، گفت:‌ با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین این صرفه‌جویی به معنای درآمد سالانه ۱.۸ میلیارد دلاری خواهد بود.

پیش بینی قابل تامل از رقم کسری بودجه 99

شافعی رئیس پارلمان بخش‌خصوصی ایران امروز گفت: در حال حاضر لایحه بودجه 99 با فرض فروش یک‌میلیون بشکه در روز تدوین شده است. از این محل و با در نظر گرفتن سهم 20 درصدی برای صندوق توسعه ملی، دولت در مجموع 78 هزار میلیارد تومان از منابع نفتی استفاده می‌کند. با توجه به میزان فروش نفت در یک سال گذشته پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین صادرات نفت حدود سیصد هزار بشکه در روز باشد، بنابراین با فرض سهم 20 درصد برای صندوق توسعه ملی، بودجه از این محل با 53 هزار میلیارد تومان کسری مواجه خواهد بود. با فروش 300 هزار بشکه نفت کل درامد ارزی 5.8 میلیارد دلار خواهد بود بنابراین منابع ارزی کافی برای اختصاص به واردات کالاهای اساسی معادل 10.5 میلیارد دلار اعلام‌شده توسط دولت با نرخ ارز 4200 تومان وجود ندارد.

پیش‌بینی می‌شود دولت برای اجرای این سیاست حمایتی نیز حدود 58 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد. در مجموع برآوردهای اولیه حاکی از وجود بیش از 200 هزار میلیارد تومان کسری در منابع لایحه است. این رقم بدون در نظر گرفتن 80 هزار میلیارد تومان اوراق در نظر گرفته شده در لایحه بودجه و سایر عدم تحقق‌های احتمالی در سایر منابع بودجه است. آنچه در مورد بودجه 99 ادعا شده رویکرد قطع وابستگی به درآمد نفت است، در این رویکرد به اصلاح نظام مالیاتی، ساماندهی نظام یارانه‌ای و مولدسازی دارایی‌های دولت از جمله جایگزین‌های درآمد نفت اشاره شده است.

طعنه رئیس استاندارد: مردم برای خرید خودروی بی‌کیفیت هم صف می‌کشند!

فارس: رئیس سازمان استاندارد اخیراً در واکنش به انتقادات مطرح در مورد کیفیت پایین خودروهای داخلی با بیان اینکه برای خرید خودروی با کیفیت باید پول بیشتری پرداخت شود، به طعنه گفت که مردم برای خرید همین خودروها هم صف می‌کشند!

پیروزبخت در واکنش به صحبت‌های مسئولان پلیس مبنی بر غیراستاندارد و بی‌کیفیت بودن خودروها و اعتراض کارشناسان و مردم به کیفیت پایین خودروها می‌گوید: با همین وضعیت مردم به خاطر خرید همین خودروها در صف می‌ایستند. همین مردم سؤال می‌کنند که اگر تولید این خودروها متوقف شود ما چه خودرویی بخریم؟ وی با تأکید بر اینکه برای خرید خودروی با کیفیت باید پول بیشتری پرداخت شود، می‌گوید: تعریف استاندارد و کیفیت متفاوت است و در واقع کیفیت شامل ویژگی‌های محصول، قیمت، خدمات رسانی و نوآوری محصول می‌شود. وی ادامه می‌دهد: این حق را به مردم ایران می‌دهیم که وقتی خودشان را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند، نیازهایی را در رابطه با خودرو احساس کنند. به همین دلیل سازمان استاندارد سالهاست در این مورد فعال است هرچند مقاومت‌هایی نیز در این خصوص اتفاق افتاده است.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار