کد خبر: ۹۰۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
آلودگی هوا در تهران همچنان رو به فزونی است، نفس‌های بیشتری می‌‌گیرد و بیماران بیشتری نیز به اورژانس مراجعه می‌کنند، اینکه این روند تا چه زمانی قرار است پایدار بماند به تصمیمات کوتاه مدت و بلندمدت مسؤولان ذی‌ربط بستگی دارد.

خبرگزاری فارس؛ علی یعقوبی اعظم: احتمالاً هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید در رؤیاهای خیالی‌تان انتظار دارید وقتی به کنار پنجره خانه‌تان می‌روید و پنجره را باز می‌کنید با هوای مطلوب و دل‌چسب پاییزی روبه‌رو شوید، اما متأسفانه به دلایل مختلفی این هوای پاییزی نه‌تنها دل‌چسب نیست بلکه دلگیر و نفس‌گیر نیز شده است.

شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۱۷۱ قرارگرفته و هوای تهران بسیار ناسالم است.

 این شاخص طی ۲۴ ساعت گذشته بر روی عدد ۱۴۵ قرار داشت و هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود که این موضوع از دیروز باعث تعطیلی همه مدارس استان تهران شده است.

بسیاری از کارشناسان و اعضای شورای شهر معتقدند که اجرای طرح جدید ترافیک دلیل آلودگی هوای پایتخت را کاهش می‌دهد اما مدیران شهری این موضوع را رد کرده و معتقدند وارونگی دما تنها علت این مشکل است و با توسعه حمل‌ونقل عمومی و محدودیت تردد خودروهای شخصی می‌توان با آلودگی هوا به‌صورت جدی مقابله کرد.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تنها راه‌حل موجود

تعطیلی مدارس یکی از دم‌دستی‌ترین اقدامات مسؤولان در راستای کاهش آلودگی هوا به‌صورت موقت است و می‌بایست مسؤولان پایتخت به فکر راهکارهای مسنجم تر باشند تا مشکل آلودگی هوای تهران برای همیشه رفع شود، نه اینکه با تعطیلی مدارس به‌صورت مقطعی معضل آلودگی هوا رو رفع کنیم و برای حل مابقی این معضل دست به دعا برداریم برای بارش باران!

فقط باد و باران به داد تهرانی‌ها می‌رسد

در سال‌های گذشته وقتی آلودگی هوا در تهران به اوج می‌رسد فقط باد و باران به داد تهرانی‌ها رسیده است و مسئولان نتوانسته‌اند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند؛ وقتی آلودگی هوا اوج می‌گیرد مسئولان مدارس را تعطیل می‌کنند یا اینکه محدوده طرح کاهش آلودگی هوا را تا درب منازل توسعه می‌دهند؛ انگار که هیچ راه‌حل دیگری برای حل مشکل آلودگی هوا وجود ندارد.

مُسَکِن باد و باران دیگر جواب نمی‌دهد

حدود دو هفته پیش (۱۳۹۸/۰۹/۱۱) شاخص کیفیت هوای تعدادی از شهرهای استان تهران را منتشر کردیم.

با بررسی شاخص کیفیت هوای همین شهرها در روز جاری(۱۳۹۸/۰۹/۲۴) متوجه شدیم نه‌تنها باد و باران روزهای گذشته نتوانسته است تأثیری بر روی آلودگی هوا بگذارد بلکه فقط به‌صورت مقطعی و مُسَکِن یکی‌دوروزه عمل می‌کند و عملاً فایده‌ای نداشته است.

«شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حد مجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین‌شده است.»

آلودگی هوا بیش از ۱۰۰۰ تهرانی را به بیمارستان کشاند

منصور درجاتی سرپرست مدیریت بحران استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تاکنون ۱۰۵۱ نفر در بیمارستان‌های شهر تهران به علت آلودگی هوا بستری شدند.

وی با بیان اینکه این آمار برای دیروز و امروز بوده است، گفت: از این تعداد بخشی به علت بی‌حالی و مشکلات تنفسی بوده است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری تهران در رابطه با ادامه وضعیت آلودگی هوا نیز بیان کرد: از سمت استان البرز باد در‌حال وزیدن است و با محدویت‌های اعمال شده از روز سه شنبه کاهش آلاینده‌ها را انتظار داریم.(بخوانید)

تغذیه در هوای آلوده

اگر شما هم در معرض آلودگی هوای تهران هستید پیشنهاد می‌شود تغذیه غذایی خود را تغییر دهید؛ استفاده از مواد غذایی که دارای ویتامین e مثل گردو، بادام، جوانه گندم، جگر، سبزیجات دارای برگ سبز و زیتون و همچنین مواد غذایی دارای ویتامین D مثل طالبی، انبه، فلفل، اسفناج و کدو تنبل نقش مهمی در کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا دارد، پزشکان توصیه می‌کنند شهروندان در هوای آلوده از انار و شیر بیشتر استفاده کنند که مواد موجود در آن‌ها می‌تواند آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را کم کند.

انتهای پیام/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار