کد خبر: ۹۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
روند رو به رشد امروز هم در تالار شیشه‌ای درحالی سیر صعودی خود را حفظ کرد که نفت و گاز و پتروشیمی تامین، فولاد خراسان، سرمایه‌گذاری دارویی تامین و سرمایه‌گذاری ملی ایران نسبت به سایر شرکت‌ها، سهم بیشتری در صعودی شدن آن داشتند.

سوددهی سهام در بورس ادامه دارد؟

روند رو به رشد امروز هم در تالار شیشه‌ای درحالی سیر صعودی خود را حفظ کرد که س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، فولاد خراسان، سرمایه‌گذاری دارویی تامین و سرمایه‌گذاری ملی ایران نسبت به سایر شرکت‌ها، سهم بیشتری در صعودی شدن آن داشتند.

معاملات بورس امروز درحالی پایان یافت که شاخص کل ۳۷۲واحد رشد و رقم ۳۴۴ هزار و ۴۸۷ واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با  ۸۶۷ واحد رشد در رقم ۱۰۸ هزار و ۵۹۸ واحد ایستاد.

امروز در بازار ۵۰۶ هزار به معامله به ارزش ۲۱۸۰ میلیارد تومان انجام شد که هم تعداد و هم ارزش آن نسبت به روز گذشته کم شده است.

نفت و گاز و پتروشیمی تامین، فولاد خراسان، سرمایه‌گذاری دارویی تامین و سرمایه‌گذاری ملی ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در آن سوی ماجرا، گروه مپنا، فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را در بورس گذاشتند.

بانک‌های تجارت، ملت و اقتصاد نوین، ماشین‌سازی اراک، سایپا، نوش مازندران و فولاد مبارکه اصفهان نمادهای پربیننده امروز بورس بودند.

 فرابورس هم رشد کرد

امروز فرابورس نیز ادامه روند صعودی را تجربه کرد و شاخص این بازار با ۱۲ واحد رشد رقم ۴۴۸۳ واحد را ثبت کرد.

همچنین معامله‌گران امروز در فرابورس ۳۰۴ هزار معامله انجام دادند که ارزش آن به ۱۴۹۴ تومان رسید که البته نسبت به روز گذشته با کاهش مواجه است.

امروز در فرابورس، پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، صنایع ماشین‌های اداری ایران و نفت پاسارگاد نسبت به سایر نمادها، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند و فولاد هرمزگان جنوب، سنگ آهن گهرزمین و سهامی ذوب آهن اصفهان نیز نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را در فرابورس داشتند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، بانک دی، س. توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشاورزی و دامپروری بینالود و داروسازی آوه سینا نیز از نمادهای پربیننده امروز فرابورس بودند.

دنیای اقتصاد امروز در تحلیل رفتار این روزهای بورس نوشت: به دنبال رشدهای پرشتاب روزهای اخیر، انگیزه بالایی میان معامله‌گران سهام برای شناسایی سود ایجاد شده که از تثبیت رکوردهای جدید بورس ممانعت به عمل می آورد. برخی نگرانی‌ها از بازار جهانی و توقف صعود نرخ دلار مهم‌ترین دلایل سودگیری بورس‌بازان محسوب می‌شود.

در موج صعودی یک ماهه (از ۲۶ آبان) شاخص کل به رشد ۱۴ درصدی دست یافته و شاخص هم‌وزن با پیشروی سریع‌تر خود ۲۶ درصد ارتفاع گرفته و رکوردهای جدیدی بر جای گذاشته است. طبیعی است که چنین حدی از رشد بسیاری از معامله‌گران را به فروش سهام خود و ذخیره سودهای کسب شده ترغیب کند. جذابیت شناسایی سود وقتی بیشتر می‌شود که میزان رشد شاخص هم‌ وزن را انعکاسی از تحرکات فعالان خرد بازار در نظر بگیریم. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد نگاه سنتی حاکم بر رابطه مستقیم بورس و ارز هم عامل دیگری است که در تحریک فروشندگان بورسی طی روز گذشته موثر بوده است. نرخ دلار پس از لمس سطح ۱۳هزار و ۷۰۰ تومانی در ۴روز کاری اخیر مسیر نزولی را پیمود و سیگنال منفی خود را به فعالان سنت‌گرای بورسی فرستاد و زمینه‌ای ایجاد کرد تا میزان عرضه‌های دیروز به‌خصوص از سوی سهامداران حقیقی شدت یابد.

چنان که می‌دانیم ارزش حدود ۶۵ درصد از سهام شرکت‌های بورسی که به سهم‌های کالایی شناخته می‌شوند، به‌طور روزانه از نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیم می‌پذیرد. این بخش از سهم‌های بورسی معمولا به دلیل ساختار صادرات‌محور تولید خود از رشد نرخ ارز اثر مثبتی گرفته و از عقبگرد دلار تحت فشار قرار می‌گیرند. در واقع، وابستگی به قیمت‌های جهانی و محاسبه مقادیر ریالی این قیمت محصولات پایه(کامودیتی) باعث می‌شود تا بورس‌بازان به روند نرخ‌های ارز توجه ویژه‌ای داشته باشند و هر حرکت مثبت در بازار ارز را به مثابه ظرفیت‌های صعودی بورس بدانند. البته تاثیر دلار منحصر به صادرکنندگان بورسی نیست، بلکه طیفی از سهم‌ها نظیر خودرویی‌ها که به واردات وابستگی دارند از رشد نرخ دلار اثر مستقیم می‌پذیرند.

افزون بر رابطه مستقیم سهام و ارز، به نظر می‌رسد رابطه پنهان‌تری در زیر پوست این پیوند وجود دارد که آن هم از اهمیت بسزایی برخوردار است. در اینجا باید به انگیزه‌ها و علل نوسان نرخ ارز و تاثیر آن بر سهام نظر داشت. می‌دانیم که جهش نرخ دلار طی دو سال اخیر بر اثر بیداری غول نقدینگی از خواب ۵ ساله بوده و در این میان، تشدید تقابل سیاسی ایران با آمریکا در قالب تحریم‌های حداکثری علیه بخش نفت و روابط ارزی کشورمان نقش جرقه را داشته است. البته بازار ارز برای حدود ۵ ماه به اخبار سیاسی کم‌واکنش شده بود و در آرامش نسبی به سر می‌برد تا اینکه از اواخر آبان توام با نارضایتی‌های عمومی، متغیرهای بودجه‌ای و پولی را تحت تعقیب قرار داد و توانست صعودی چشمگیری را طی حدود یک ماه تجربه کند. اغلب تحلیلگران ترس از کسری فزاینده بودجه دولت برای سال بعد را در شعله‌ور شدن انتظارات تورمی و رشد فزاینده نرخ دلار در هفته‌های گذشته موثر ارزیابی کردند. اما دلار پنج روز است که با سرعت قابل‌توجهی در مسیر برگشت قرار گرفته و از دوشنبه هفته قبل تا روز گذشته بیش از ۱۲۰۰ تومان (معادل ۹ درصد) افت کرده است.

در اینجا، اگر علت عقب‌نشینی دلار را خوش‌بینی معامله‌گران ارزی به رابطه ایران با غرب تلقی کنیم می‌توانیم تحلیلی دوگانه از جهت‌گیری اخیر نرخ‌های ارز داشته باشیم. از یک طرف، کاهش نرخ ارز به معنای فشار بر سهام دلاری بورس تهران ارزیابی می‌شود و از سوی دیگر، اثرپذیری احتمالی نرخ دلار از چشم‌انداز مثبت سیاست خارجی کشور به معنای کاهش صرف ریسک کلی بازار و در نتیجه، ارتقای نسبت قیمت به درآمد تحلیلی سهم‌هاست. در واقع، هرگونه کاهش ریسک سیاسی که بر دلار فشار بیاورد، در نقطه مقابل، می‌تواند از چشم‌انداز سودآوری سهام را تقویت کند و نسبت قیمت به درآمد بالاتری را برای سهام به ارمغان بیاورد. به‌طوری که هر سهم با فرض تثبیت سود فعلی هم امکان پیشروی قیمت را به دست خواهد آورد و توجیه منطقی از نظر تحلیلگران پیدا خواهد کرد.

وجود عدم قطعیت در محیط کلان بورسی، از جمله گمانه‌زنی‌های مرتبط با کسری بودجه دولت برای سال بعد و از طرف دیگر، تحرکات دیپلماتیک اخیر و خبرهای مرتبط با روابط خارجی ایران با غرب(از جمله تبادل زندانیان ایران و آمریکا، سیگنال‌های مثبت مقامات دو کشور و همچنین موضوع سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به ژاپن) باعث شده تا فضای سهام در بیم و امید ناشی از گشایش در روابط خارجی با غرب یا تعمیق تورم و رکود در اقتصاد کشور در نوسان باشد.توزیع نقدینگی بین صنایع و میزان تاثیرگذاری بر شاخص کل در معاملات دیروز نشان می‌دهد که سیگنال‌های دریافتی از بازار جهانی در تحریک تقاضا همچنان موثر است و باعث شده پایه‌های تقاضا در این بخش از بازار از حیث بنیادی محکم‌تر شود. از سوی دیگر، وجود شکاف زیاد بین دخل و خرج تخمینی دولت برای سال بعد هم موجب شکل‌گیری جریان جدیدی از تورم انتظاری شده و معادلات حاکم بر بازارهای دارایی خصوصا پول و سرمایه را دستخوش تغییراتی کرده است. به‌طور کلی تصور هر گونه شارژ تورم به منزله عدم جذابیت سپرده‌گذاری در بازار پول و بدهی و تلاش سرمایه‌های خرد برای خرید سهام - به‌عنوان ضربه‌گیر تورم – محسوب می‌شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار