کد خبر: ۹۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
رای مثبت به طرح استیضاح رئیس جمهور امریکا
دونالد ترامپ سومین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا شناخته می‌شود که طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است.

مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را نقره داغ کرد

مجلس نمایندگان آمریکا پس از آن که قانونگذاران موافق و مخالف استیضاح، به بیان نظرات خود پرداختند، وارد مرحله رأی‌گیری شد و پس از ساعت‌ها بحث و بررسی، دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور را تصویب کرد. «سوءاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ است. این طرح اکنون برای رسیدگی نهایی به مجلس سنا ارجاع می شود.

دونالد ترامپ سومین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا شناخته می‌شود که طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است.

ماده اول طرح استیضاح که دونالد ترامپ در آن به «سوءاستفاده از قدرت» متهم شده است با ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد دومین بند قطعنامه استیضاح ترامپ با ۲۲۹ رأی مثبت و ۱۹۸ رأی منفی به تصویب رسیده است.

استیضاح رییس‌جمهوری آمریکا پس از موافقت اکثریت اعضای مجلس نمایندگان، در قالب یک جلسه سنا برگزار می‌شود.

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد که اغلب حامی استیضاح رییس‌جمهوری جمهوری‌خواه کشورشان هستند. از این رو، موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با استیضاح قابل پیش‌بینی بود. اکثریت سنای آمریکا اما در اختیار هم‌حزبی‌های ترامپ قرار دارد که این امر، موفقیت‌آمیز بودن استیضاح او در سنا را دشوار می‌کند.

برکناری ترامپ تنها در صورتی ممکن است که دست‌ کم دوسوم سناتورها (حداقل ۶۷ سناتور) در جریان استیضاح او، رییس‌جمهوری آمریکا را در خصوص اتهاماتی که علیه او مطرح شده، مجرم بشناسند.

دموکرات‌ها اکنون ۴۷ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا را در اختیار دارند و مفروض بر این که تمامی این ۴۷ سناتور رأی به برکناری ترامپ بدهند، دست‌ کم ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه دیگر باید به جمع موافقان برکناری رییس‌جمهوری آمریکا ملحق شوند تا استیضاح منجر به پایان کار ترامپ در رأس قوه مجریه ایالات متحده شود.

به دنبال رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا و رای مثبت نمایندگان به ارجاع پرونده استیضاح ترامپ به سنا، ترامپ گفت اتفاقی رخ نداده است!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در چندین پیام توییتری نوشت: «در نهایت، اتفاقی رخ نداد. ما به چیزی همچون یک رفتار انگشت‌نما که باید پیش از آنکه یک رئیس‌جمهوری از قدرت عزل شود وجود داشته باشد، نزدیک نشدیم.»

او با اشاره به صحبت‌های اندی مک‌کارتی فاکس نیوز و تشکر از او افزود: «معتقدم که یک رئیس‌جمهوری را نمی‌توان از قدرت عزل کرد، اگر احتمال منطقی نباشد که سنا او را محکوم و این رئیس‌جمهوری را عزل ‌کند. پس، مجلس نمایندگان آمریکا در جایگاه نخست، نباید این رئیس‌جمهوری را استیضاح کند. اگر این استاندارد جدیدی است، هر رئیس‌جمهوری از اینجا به بعد قابلیت استیضاح را دارد.»

ترامپ همچنین نوشت: «شاهد دروغ‌های بی‌رحمانه دموکرات‌های بیکاره، چپ رادیکال هستیم. این تهاجمی به آمریکا و تهاجمی به حزب جمهوری‌خواه است!»

کاخ سفید اندکی پیش از سخنان ترامپ در بیانیه‌ای این رای‌گیری را به عنوان "نقطه اوج یکی از شرم‌آورترین برهه‌های سیاسی در تاریخ کشور در مجلس نمایندگان" محکوم کرد. کاخ سفید گفت رئیس جمهوری "مطمئن است که به طور کامل در جریان محاکمه سنا تبرئه خواهد شد."

ترامپ در جریان رای‌گیری، در یک تجمع انتخاباتی در میان هواداران خود در میشیگان درحال سخنرانی بود. او در این جمع گفت: «در حالی که ما مشغول ایجاد اشتغال و نبرد برای میشیگان هستیم، مشغولیت ذهنی چپ رادیکال در کنگره حسرت و نفرت و خشم است، همانطور که می‌بینید.»

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار