کد خبر: ۹۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کل اقتصاد ایران از مالیات معاف است.




محمد هادی سبحانیان، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره لزوم افزایش درآمدهای مالیاتی در کشور گفت: یکی از الزامات اساسی کشور کم کردن وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و جایگزینی آن با درآمدهای سالم و پایدار مالیاتی است. برای این کار باید پایه‌های مالیاتی جدید را توسعه داد و مسیرهای ایجاد شده برای فرار مالیاتی فعالین اقتصادی را مسدود کرد.
وی افزود: بسیاری از راه‌هایی که فعالان اقتصادی در این راستا استفاده می‌کنند به این دلیل است که دستگاه‌های مجری برخی قوانین را اجرا نمی‌کنند یا در کلیت قوانین نقص‌هایی وجود دارد. برای مثال قانون بانک مرکزی را مکلف کرده است پایانه‌های پرداخت را ساماندهی و تناظری بین آنها و فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند، اما هنوز این کار مهم اجرایی نشده است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به فعال بودن حساب‌های اجاره‌ای و کارت‌های بازرگانی به عنوان دیگر ابزارهای فرار مالیاتی بیان کرد: همچنین افراد می‌توانند بدون اینکه کد اقتصادی و مالیاتی داشته باشند، گردش‌های بسیار بالای حساب بانکی داشته باشند که تا امروز چندان مورد رصد هم واقع ‌نشده است.
سبحانیان در مورد معافیت مناطق آزاد از مالیات ارزش افزوده گفت: معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید ساماندهی شود. درصد قابل توجهی از اقتصاد کشورمان معاف از پرداخت مالیات است، موضوعی که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. از آنجا که توسعه مناطق آزاد تبدیل به ابزار سیاسی شده، شاهد مقاومت‌هایی در لغو این معافیت‌ها هستیم.
سبحانیان در مورد میزان معافیت اقتصاد کشور از مالیات بیان کرد: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کل اقتصاد ایران از مالیات معاف است. فکر می‌کنم تولید ناخالص داخلی ما نزدیک 2/500 هزار میلیارد تومان می‌باشد که ۴۰ یا ۵۰ درصد این رقم، عدد بزرگی است.
در همین زمینه، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، رئیس کمیسیون بانکداری مجلس در گفت‌وگوی ویژه خبری بیان کرد: در راستای مقابله و جریمه بانک‌هایی که بنگاه‌داری می‌کنند در این طرح آمده بنگاهی که در تملک بانک است باید سالانه 25 درصد مالیات پرداخت کند این رقم مالیات با سالانه سه درصد افزایش و تا سقف 55 درصد مالیات همراه خواهد بود در این شرایط بنگاه‌داری برای بانک‌ها به‌صرفه نیست.
وی  با بیان اینکه سرعت رشد بدهی بانکی به شدت بالا است گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی و سودهای مرکبی همچون سود روی سود و سود روی جریمه‌ها از جمله عوامل موثر بر این سرعت فزاینده است. در طرح اصلاح نظام بانکی جلوی همه این سودها گرفته می‌شود.
این نماینده مجلس افزود: در طرح اصلاح نظام بانکی کشور مواردی که بانک‌ها مجاز به انجام آن هستند قید شده البته بنگاه‌داری بانک‌ها از مواردی است که بانک‌ها مجاز به انجام آن نیستند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار